حضرت ام‌البنین(س)؛ مبلّغ مکتب عاشورا
کد خبر: 3950226
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

حضرت ام‌البنین(س)؛ مبلّغ مکتب عاشورا

مدرس حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضرت ام‌البنین(س) یک مبلّغ برای مکتب عاشورا بود، گفت: عزاداری‌های سوزناک این بانوی اسلام پس از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) نشان از عمق وفاداری حضرت به امام زمانش است.

حضرت ام‌البنین؛ مبلغ مکتب عاشوراحجت‌الاسلام سعید صریحی، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با تسلیت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س)، اظهار کرد: فاطمه کلابیه دختر حزام‌ بن‌ خالد از خاندان معروف عرب به نام بنی‌کلاب بود که کنیه ام‌البنین به مفهوم مادر پسران بعد از تولد فرزندانش به ایشان داده شده بود.

وی افزود: حضرت علی(ع) به برادرش عقیل دستور می‌دهد که برای من به‌دنبال دختری برو که برای من پسرانی شجاع به دنیا بیاورد، ظاهراً حضرت علی(ع) می‌دانست که جریان کربلا در پیش است و به‌دنبال شخصی بود که برای حضرت سیدالشهدا(ع) یار و یاوری شجاع به دنیا بیاورد.

صریحی با تأکید بر اینکه عقیل، برادر حضرت علی(ع) از منظر علم نصب‌شناسی عالم بود، گفت: عقیل به نصب همه قبایل عرب وارد بود، از این‌رو از قبیله بنی‌کلاب که در عرب به قبیله شجاعت معروف بودند دختری برای حضرت علی(ع) خواستگاری کرد.

وی ادامه داد: در جریان خواستگاری حضرت علی(ع) از ام‌البنین، حزام پدر فاطمه به همسرش لیلی می‌گوید آیا دختر را به‌گونه‌ای تربیت کرده‌ای که شایسته همسری حضرت علی(ع) باشد؟ او در پاسخ می‌گوید بله. این مطلب نشان از توفیق حضرت ام‌البنین(س) است.

این مبلغ حوزه گفت: بارزترین ویژگی حضرت ام‌البنین(س) توفیقی است که خداوند به ایشان عطا کرد و به‌عنوان همسر امیرالمؤمنین(ع) انتخاب شدند و این نشانگر داشتن اوصاف اخلاقی است چراکه حضرت ام‌البنین(س) انسان والایی بود که خداوند توفیق همسری امیرالمؤمنین(ع) را به ایشان عطا کرده بود.

صریحی تواضع و ادب حضرت ام‌البنین(س) در مقابل فرزندان حضرت زهرا(س) را از دیگر ویژگی‌های بارز اخلاقی ایشان بیان کرد و گفت: وقتی ایشان وارد خانه حضرت علی(ع) شد خود را خادم خانه حضرت علی(ع) و فرزندانش معرفی کرد. ایشان همواره فرزندان حضرت زهرا(س) را به فرزندان خود مقدم می‌دانست.

ولایت‌مداری حضرت ام‌البنین(س)

این مبلغ حوزه علمیه در ادامه به ولایت‌مداری حضرت ام‌البنین(س) اشاره کرد و گفت: در جریان کربلا وقتی بشیر خبر شهادت فرزندانش را به ایشان می‌دهد، مدام از بشیر سؤال می‌کند از حسین چه خبر، این نشانگر این است که ایشان امام زمانش را مقدم به فرزندان خودش می‌داند.

وی صبر حضرت ام‌البنین(س) را در مقابل داغ چهار فرزندش عباس، جعفر، عثمان و عبدالله را که در جریان کربلا از دست داده بود مثال‌زدنی دانست و بیان کرد: ایشان دست نوه‌اش فرزند عباس را می‌گرفت و در قبرستان بقیع با اشعاری که خودش می‌سرود، عزاداری می‌کرد.

صریحی با تأکید بر اینکه حضرت ام‌البنین(س) یک مبلّغ برای مکتب عاشورا بود، فصاحت و بلاغت و دانش را از دیگر ویژگی‌های آن حضرت برشمرد و افزود: عزاداری و مرثیه‌خوانی حضرت ام‌البنین(س) برای سیدالشهدا(ع) به‌قدری مظلومانه و سوزناک بود که مروان بن حکم از والیان مدینه وقتی از کنار قبرستان بقیع عبور می‌کرد متأثر می‌شد، و این نشان از عمق وفاداری حضرت ام‌البنین(س) به سیدالشهدا(ع) و امام زمانش است.

مدرس حوزه علمیه قم، پرورش فرزند برای حفظ امام زمان را از دیگر ویژگی‌های ایشان خواند و گفت: مکتب حضرت ام‌البنین(س) همان مکتب مادران شهیدی است که فرزندان خود را به‌گونه‌ای تربیت می‌کنند که این فرزندان خودشان را برای دین فدا کنند.

وی یادآور شد: فرزند، بیشتر در معرض تربیت مادر است و بیشتر با مادرش انس دارد، خصوصیت اخلاقی و ادب حضرت اباالفضل(ع) نیز نشئت گرفته از ادب و فضایل اخلاقی مادرش ام‌البنین(س) است.

انتهای پیام
captcha