به گزارش ایکنا از همدان، شاید این سؤال بسیاری باشد که چگونه یک زن 18 ساله میتواند الگوی زنان عالم باشد، سرور زنان بهشت، پارهتن پیامبر(ص)، غمخوار اولین امام تا حدی که امام زمان(عج)، منجی بشریت میفرمایند «مادرم فاطمه برای من الگوی نیکویی است».
چه میشود که تمام کمالات ریزهخوار وجود ایشان میشوند. حیا، صبر، پاکدامنی، صلابت و مهر مادری همگی فقط فضایلی هستند حقیر در مقابل وجودش.
سخن گفتن درباره کمالات ایشان کار دشواری است چراکه فهم ما در ابعاد کمالات ایشان نمیگنجد، درباره کمالات ایشان همین بس که امام عسگری(ع) فرمودند «ما حجت خداوند بر مردم و فاطمه حجت خدا بر ماست.
گرچه همواره در مجالس سوگ بر مظلومیت ایشان میگیریم و ژست دینی به خود میگیریم اما آیا ایشان را در رفتار و اعمال خود الگوی خودساختهایم، در جهیزیه کم، در مهریه اندک، حجاب در مقابل فرد نابینا و بخشش به فقرا چقدر شبیه ایشان هستیم؟!
ایشان حقیقتی محض هستند که میتوانند الگوی ما در زندگی بوده و کانالی برای رسیدن ما انسانها به کمال باشند به شرطی که وجود ایشان را بشناسیم و با ایشان پیمان ابدی ببندیم که ما را در رسیدن به این کمال یاری کنند.
سیدحسین موسوی، استاد حوزه علمیه همدان در گفتوگو با ایکنا از همدان، ضمن گرامیداشت میلاد حضرت زهرا(س) گفت: قرآن در سوره مائده آیه 16 میفرمایند «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ کسانی که بهدنبال رضوان خداوند هستند، او آنها را به راههای سلامتی هدایت میکند، خداوند با اذن خودش اینگونه انسانها را از ظلمات به سمت نور و صراط مستقیم هدایت میکند»؛ بنابراین اگر کسی بخواهد از مسیر ظلمت به سمت نور حرکت کند نیازمند الگو است که البته قرآن کریم از این مسئله نیز غافل نشده و برای انسانها و الگو نیز معرفی کرده است.
وی ادامه داد: خداوند در سوره احزاب آیه 21 میفرمایند «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ قطعا براى شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مىكند» در این آیه ذکر شده است که اخلاق پیامبر اسوه حسنهای است برای ما، بنابراین حضرت زهرا(س) که پاره تن پیامبر است نیز میتواند برای ما الگو باشد، چراکه حضرت محمد(ص) درباره دخترش اینگونه بیان میکند، فاطمه نفس من، جان من و روح من در وجود من است، بنابراین با این روایت حضرت زهرا(س) نیز الگوی نیکویی برای بشریت خواهد بود.
این استاد حوزه علمیه همدان تصریح کرد: در روایات داریم که پیامبر(ص) میفرمایند «با فاطمه من که نام دیگر ایشان زهره است هدایت پیدا کنید» و یا امام زمان(عج) نیز درباره حضرت زهرا(س) میفرمایند «برای من مادرم فاطمه الگوی کاملی است» که از این دو روایت میتوان به اوج کمالات و جایگاه حضرت زهرا(س) پی برد.
موسوی به بیان ویژگیها و شرایط الگوی کامل اشاره کرد و گفت: در صورتی یک الگو بهعنوان الگوی کامل مطرح میشود که جامع همه صفات باشد، در وجود مبارک حضرت زهرا(س) تمام صفات نیک وجود دارد و ما یک ویژگی مثبت و نیکو در عالم نداریم که در وجود ایشان نباشد.
این استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به اینکه الگوی کامل باید فرازمانی و فرامکانی باشد، افزود: حضرت زهرا(س) هرگز در گذر زمان محو نشده و نخواهد شد و اکنون نیز بعد از گذشت هزار و 400 سال شیفتگان زیادی دارد، علاوه بر این ایشان شخصیتی فرا مکانی نیز هستند و صفاتی در وجود ایشان متبلور است که فقط به یک منطقه خاص مربوط نمیشود، در کشور مصر دانشگاهی وجود دارد که با آن را الازهر نهادهاند، در حالی که در این کشور اهل سنت بسیار متعصبی وجود دارد همچنین در کشور اسپانیا نیز زیارتگاهی با نام فاطیما وجود دارد که این مطلب نشانگر شخصیت فرامکانی حضرت زهرا(س) است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه اثربخش بودن الگو یکی دیگر از شرایط الگوی کامل است، افزود: در عالم سلیبرتیها افرادی هستند که بهعنوان ستاره سینما و یا سوپراستار معرفی میشوند در حالی که فیض و اثر آنها به مردم نمیرسد، این در حالی است که یک الگوی کامل همچون حضرت زهرا(س) راه را به انسان نشان میدهد، دردها را دوا میکند، باعث آرامش انسان شده و برای انسان فیوضاتی دارد.
موسوی یادآور شد: چه خوب است که یک الگوی کامل معصوم نیز باشد چراکه فرد معصوم هرگز دچار اشتباه خطا و نسیان نمیشود، وجود حضرت زهرا(س) از این نعمت برخوردار است، ایشان از جانب خداوند لقب زن طیب و طاهر گرفتهاند، کوثر به مفهوم خیر جوشان است که به خداوند وصل شده و میتواند به دیگران خیر برساند.
استاد حوزه علمیه همدان در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه حضرت زهرا(س) و رفتارهای عملی ایشان اشاره کرد و گفت: باید رفتار حضرت را در ارتباطهای ایشان با دیگران تحلیل کنیم تا متوجه الگوی کامل بودن ایشان باشیم.
وی درباره ارتباط حضرت زهرا(س) با خداوند، اظهار کرد: ارتباط ایشان با خداوند ارتباط ویژهای است، القاب زهرا و زهره که به مفهوم درخشش هستند از آنجا نشئت میگیرد که در روایات داریم ایشان آنقدر در محراب میایستاد که درخشش عبادت ایشان برای ملائکه و اهل آسمان روشن بود.
استاد حوزه علمیه همدان همچنین تصریح کرد: حضرت زهرا(س) لقب حبیبه الله به مفهوم دوست خداوند را دارند که این نشان از ارتباط ویژه ایشان با خداوند است.
موسوی درباره ارتباط حضرت زهرا(س) با پدرش گفت: ایشان تنها دختری در عالم هستند که لقب امابیها یعنی مادر پدر را به خود گرفتهاند، در حدیث کسا داریم که حضرت فاطمه(س) با احساس و با واژه ابتا پدرش را صدا میزد.
وی در ادامه ارتباط ایشان را با حضرت علی(ع) مورد تحلیل قرار داد و گفت: حضرت علی(ع) درباره ایشان میفرمایند «هرگاه من همسرم زهرا را میدیدم تمام غمهای عالم از دلم بیرون میرفت» این نشانگر آن است که حضرت زهرا(س) بهاندازهای زن بااخلاق، متواضع و در انجام وظایف خود در اوج بود که همسرش درباره ایشان اینگونه یاد میکند، در روایات داریم حضرت زهرا(س) آنقدر در منزل کار میکرد و از آسیاب دستی استفاده میکرد که دستانش پینه بسته بود.
استاد حوزه علمیه همدان درباره ارتباط حضرت زهرا(س) با فرزندانش، بیان کرد: در حدیث کسا داریم که ایشان فرزند خود امام حسن(ع) را با واژههای ای میوه دلم، ای نور چشمم صدا میکرد، ایشان در شخصیت دادن به فرزندان و احترام به آنها الگویی کامل است در دنیای کنونی نویسندگان زیادی داریم که درباره تربیت فرزند کتاب نوشتهاند اما فرزندان آنها چه کسانی بودهاند! آیا فرزندان آنها انسانهایی کامل و در دنیا نامآور بودهاند؟ حضرت زهرا(س) نمونه مادری کامل است که توانست به نحوی احسنت فرزند تربیت کند و اشخاصی همچون امام حسین و امام حسن(ع) را تحویل جامعه دهد.
وی در زمینه ارتباط ایشان با مردم به بیان روایتی درباره حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: روزی پیامبر(ص) در جمع اصحابش در مسجد نشسته بودند که پیرمردی با حالت ژولیده و لباسی ژنده از آنجا میگذشت، پیامبر(ص) جلو رفت و جویای احوال پیرمرد شد، آن مرد پاسخ داد فقیری بیچیز هستم از شما میخواهم که گره از کارم بگشایید، پیامبر(ص) فرمود من الان چیزی ندارم که به شما ببخشم، اما شما را به فاطمه دخترم راهنمایی میکنم، چراکه راهنمای کار خیر مانند انجامدهنده کار خیر است و ثواب آن را هم میبرد. وقتی پیرمرد خدمت حضرت فاطمه(س) رسید حضرت گردنبندی که دخترعمویش، دختر حضرت حمزه، به وی هدیه کرده بودند به پیرمرد بخشید و فرمود این گردنبند را بفروش تا به خواستهات برسی.
وی ادامه داد: پیرمرد خدمت پیامبر(ص) رسید و جریان را گفت، عمار یاسر یکی از اصحاب پیامبر(ص) که در مسجد کنار پیامبر(ص) بودند گفتند یا رسولالله اگر اجازه بدهی من این گردنبند را میخرم، از پیرمرد قیمتش را پرسید پیر گفت گردنبند را به غذایی از نان، گوشتی که سیرم کند، لباسی که مرا بپوشاند و یک دینار که خرجی راهم باشد، عمار گفت من این گردنبند را به 20 دینار میخرم، عمار پیر را به منزلش برد غذایش را داد، لباس نو پوشاند و مرکبی هم داد و 20 دینار هم خرجی به وی عطا کرد، پس از این عمار گردنبند را با مشک معطر ساخت و در ظرفی پیچید و به غلامش داد و گفت این گردنبند را به پیامبر(ص) برسان، خودت را هم به ایشان بخشیدم، پیامبر نیز گردنبند را به همراه غلام به فاطمه هدیه کرد، وقتی غلام خدمت حضرت زهرا(س) آمد ایشان فرمود تو را در راه خدا آزاد کردم، غلام خندید، وقتی حضرت زهرا راز خندهاش را پرسید، غلام پاسخ داد من به برکت این گردنبند خندیدم که گرسنهای را سیر، فقیری را غنی، پیادهای را سوار، بیلباسی را لباس و بندهای را آزاد کرد و در آخر نیز به صاحبش بازگشت.
استاد حوزه علمیه همدان با بیان این روایت به ابعاد مختلف آن پرداخت و گفت: از نقل این روایت درمییابیم که وقتی فقرا از همهجا ناامید میشدند به مسجد نزد مؤمنان میآمدند، انسان نباید فقرا را ناامید کند اگر چیزی هم نداریم که به آنها بدهیم باید به خیری آنها را راهنمایی کنیم و یا اگر چیزی نداریم که به فقیر ببخشیم حداقل جنسی به فقیر ببخشیم که نیازش را برطرف کند همچنین هر چیزی که نزد اهل بیت(ع) است باید به آن ارزش قائل شویم همچون عمار یاسر که با احترام و عزت گردنبند حضرت زهرا(س) را خرید.
موسوی در پایان صحبتهایش به ارتباط حضرت زهرا(س) با سختیهای زندگی اشاره کرد و گفت: در ده سال حکومت پیامبر(ص)، تقریباً 28 غزوه و حدود 90 صریحه اتفاق افتاد به عبارتی تقریباً هر ماه یک جنگ با دشمن داشتند، غزوه جنگهایی است که پیامبر در جنگ حضور و فرماندهی جنگ را بر عهده داشت اما صریحه جنگهایی بود که پیامبر مستقیماً شرکت نمیکرد و فرماندهی جنگ را به شخص دیگری میداد.
وی ادامه داد: گاهی برخی از مأموریتهای رزمی به خاطر فاصله زیاد جبهه از مدینه دو یا سه ماه به طول میانجامید، علی(ع) نیز در این جنگها شرکت داشت، بنابراین در طول زندگی مشترک با حضرت زهرا(س) بیشتر در میدانهای جنگ و یا در مأموریتهای تبلیغی بودند، حضرت نیز در غیاب همسرش به ایشان وفادار بوده و اداره زندگی را به نحوی شایسته انجام میداد تا همسرش با خاطری آسوده به این کارها بپردازد، ایشان بدون حضور حضرت علی(ع) تمام مشکلات زندگی را به دوش کشیده و نقش کلیدی و اساسی در تربیت فرزندانش داشت.
انتهای پیام