دعا چگونه موجب رفع بیماری می‌شود؟
کد خبر: 3955061
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۱

دعا چگونه موجب رفع بیماری می‌شود؟

یک مشاور و استاد حوزه علمیه همدان بیان کرد: دعا موجب آرامش روانی و تعالی‌بخش روحیه انسان است همین امر موجب تقویت سیستم ایمنی و غلبه بر بیماری خواهد شد.

دعا چگونه موجب رفع بیماری می‌شود؟حجت‌الاسلام مرتضی عزیزی، مشاور و استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: دعا شاید لزوماً موجب بهبود کامل نشود اما موجب شادی و روحیه بخشی به انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است انسان‌ها در طول زندگی با واقعیت تلخی به نام بیماری مواجه شوند که در طول عمر هر انسانی برایش رخ می‌دهد، افزود: بیماری برای انسان رنج‌آور است و انسان‌ها نیز برای رهایی از آن به سراغ اقداماتی می‌روند که بتوانند از این رنج رهایی یافته و آن را برطرف کنند.

عزیزی رعایت بهداشت فردی را از جمله معقول‌ترین راه‌های پیشگیری و کاهش رنج حاصل از بیماری دانست و گفت: شستن دست‌ها پیش از غذا یکی از مستحبات و آداب اسلامی است همچنین پیامبر خدا (ص) فرمودند «معده مرکز و خانه هر دردى است و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیاد خوری) اساس و رأس هر داروى شفابخش است».

این روانشناس مراجعه به طبیب و متخصص را از دیگر اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری دانست و گفت: دین مبین اسلام بسیاری از گیاهان و میوه‌ها را مفید قلمداد کرده که جنبه داروئی و درمانی فراوانی دارند.

وی روش فرامادی و معنوی را از دیگر راه‌های رهایی از بیماری عنوان کرد و ادامه داد: در زمینه معنویت درمانی در دنیا بیش از هزاران مقاله و منبع وجود دارد و در درمان‌های مکمل طبی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

عزیزی یادآور شد: در برخی بیماری‌ها همچون بیماری سرطان یا دیگر بیماری‌های صعب‌العلاج توجه به معنویت بسیار مهم و مؤثر بوده و حتی در کل روند درمان، این عامل حضور دارد.

وی تأکید کرد: انسان ذاتاً خداجو و خداپرست است و حتماً معنویت نیز در روند بهبود بیماری نیز مؤثر خواهد بود، به‌طوری‌که در کشور آمریکا که اکثراً سکولار هستند در سال 2001 پژوهشی انجام گرفت که مشخص شد بیش از 90 درصد مردم آن کشور به خداوند اعتقاد دارند اما اینکه خدای آن‌ها چه مفهومی دارد متفاوت است بنابراین معنویت به‌عنوان یک امر فکری در وجود همه انسان‌ها وجود دارد که در هنگام سختی و رنج به آن پناه می‌برند.

دعا؛ عنصر اصلی معنویت

این روانشناس حوزه عنصر دعا و نیایش را از شاخه‌های مهم معنویت عنوان کرد و گفت: کسی که قادر مطلق است و به همه‌چیز علم و احاطه دارد قطعاً پناه بردن به آن در رنج و سختی بی‌تأثیر نخواهد بود.

وی افزود: در بیماری کرونا دیدیم که وقتی نیروهای جهادی به بالین بیماران کرونایی می‌رفتند و با دعا و نیایش آن‌ها آرام می‌شوند و در نتیجه بدن آن‌ها برای عبور از کرونا آرام‌تر می‌شد. با دعا و نیایش آرامش روحی بیماران کرونایی بالا رفته و سیستم ایمنی آن‌ها قوی‌تر می‌شد همین امر در بهبود آن‌ها مؤثر بود.

این روانشناس ادامه داد: در سوره آل‌عمران داریم که حضرت زکریا فرمود «خداوندا به من فرزندان صالح عطا کن که تو دعا را می‌شنوی» که پس از این دعا خداوند شیرینی و استجابت دعا را به حضرت زکریا بخشید.

وی اضافه کرد: حضرت ابراهیم نیز در آیه 80 سوره شعراء می‌فرماید «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ، من به سمت خدایی روی می‌آورم که وقتی مریض می‌شوم او مرا شفا می‌دهد» اگرچه در برخی موارد دعا موجب برطرف نشدن بیماری می‌شود و یا به‌عنوان‌مثال در زمینه بیماری کرونا دعا برای از بین رفتن بیماری مؤثر واقع نشد اما این دعا و مناجات با خداوند موجب تعالی‌بخش روح و روان انسان می‌شود.

عزیزی با تأکید بر اینکه دعا سلامت معنوی برای انسان ایجاد می‌کند، افزود: دعا حتی اگر سلامت مادی برای ما ایجاد نکند باعث توجه ما به خداوند و رشد فضایل انسانی خواهد شد البته که خداوند در قرآن می‌فرمایند «مرا بخوانید که من خواندن دعاکنندگان را اجابت می‌کنم.»

این روان‌شناس حوزه علمیه در پایان جایگاه دعا را بسیار بلند دانست و گفت: دعا فضای ذهن و روح و روان انسان را معطر و آکنده از معنویت و آرامش می‌کند امیدواریم که نقش دعا روز به روز در جامعه پررنگ‌تر شود و به نیایش به یک مقوله مهم توجه شود.

انتهای پیام
captcha