بررسی نحوه ارتباط جامعه اسلامی با یهودیان و مسیحیان در جزء ششم قرآن
کد خبر: 3965672
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

بررسی نحوه ارتباط جامعه اسلامی با یهودیان و مسیحیان در جزء ششم قرآن

قرآن‌پژوه همدانی به تحلیل جزء ششم قرآن و نحوه ارتباط جامعه اسلامی با یهودیان و مسیحیان پرداخت و گفت: آیه 51 سوره مائده مسلمانان را از برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه با آن‌ها پرهیز می‌دهد، چراکه اگر مسلمانان با آن‌ها ارتباط صمیمی داشته باشند قطعاً سوءاستفاده کرده و به مسلمانان ضرر و زیان می‌رسانند.

بررسی نحوه ارتباط جامعه اسلامی با یهودیان و مسیحیان در جزء ششم قرآنحجت‌الاسلام صادق صالح، قرآن‌پژوه همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: طبق آیه 153 سوره نساء «يَسْئَلُكَ أَهْلُ الْكِتابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتاباً مِنَ السَّماءِ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسى‏ أَكْبَرَ مِنْ ذلِكَ فَقالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ فَعَفَوْنا عَنْ ذلِكَ وَ آتَيْنا مُوسى‏ سُلْطاناً مُبيناً؛ اهل كتاب از تو مى‌خواهند كه برايشان كتابى از آسمان نازل كنى. اينان بزرگتر از اين را از موسى طلب كردند و گفتند: خدا را به آشكار به ما بنماى. به سبب اين سخن كفرآميزشان صاعقه آنان را فرو گرفت و پس از آنكه معجزه‌هايى برايشان آمده بود گوساله‌اى را به خدايى گرفتند و ما آنان را بخشيديم و موسى را حجتى آشكار ارزانى داشتيم» بهانه‌تراشی‌های عجیب‌ و غریب آن‌ها به‌خوبی دیده می‌شود.

وی در آیه دیگری به دور زدن قوانین و به اصطلاح امروزی کلاه شرعی گذاشتن اشاره کرد و گفت: آیه 154 سوره مبارکه نساء به پیمان‌شکنی و حرمت‌های الهی اشاره دارد، همانطور که می‌خوانیم «وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِميثاقِهِمْ وَ قُلْنا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِي السَّبْتِ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ ميثاقاً غَليظاً و به خاطر پيمانى كه با آنها بسته بوديم كوه طور را بر فراز سرشان بداشتيم و گفتيم: سجده‌كنان از آن در داخل شويد و در روز شنبه تجاوز مكنيد. و از ايشان پيمانى سخت گرفتيم.»

صالح با اشاره به آیه دیگری از جزء ششم درباره جلوگیری از بندگی خدا و رباخواری و بالا کشیدن مال مردم، گفت: در آیه 161 سوره نساء نیز غلو، تحریف و بزرگنمایی در معارف دین و توحید مطرح می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سخن‌چینی یهودیان، گفت: در آیه 41 و 42 سوره مائده بیان می‌کند عوام یهود خبرچین‌اند و آن عالمان یهود حرام‌خوار و هم‌چنین یهودی‌های ساده‌لوحی که هم دروغ‌بافی زمامدارانشان را می‌شنوند و هم برای عالمانشان خبرچینی می‌کنند همان عالمانی که مطالب تورات را تغییر می‌دهند یا کم و زیاد می‌کنند.

این قرآن‌پژوه همدانی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه ارتباط جامعه اسلامی با یهودیان و مسیحیان اشاره کرد و افزود: قرآن کریم در آیه 66 سوره مائده، اکثر اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) را انسان‌های بدرفتار معرفی می‌کند و می‌فرماید فقط گروهی از آن‌ها میانه‌رو هستند.

وی با اشاره به آیه 51 سوره مائده «يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْيهَودَ وَ النَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَ مَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ؛ مسلمانان! با یهودی‌ها و مسیحی‌ها طرح دوستی نریزید، چون وقت رودررویی با شما، آن‌ها هوای همدیگر را دارند! هر کدامتان دوست صمیمی آن‌ها شود، جزو آن‌ها محسوب می‌شود و خدا دست چنین مردم بدکاری را نمی‌گیرد»، ادامه داد: بنابر این آیه مسلمانان را از برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه با آن‌ها پرهیز می‌دهد چراکه اگر مسلمانان با آن‌ها ارتباط صمیمی داشته باشند قطعاً سوءاستفاده کرده و به مسلمانان ضرر و زیان می‌رسانند.

صالح یادآور شد: اینکه خدای متعال عده‌ای را به‌عنوان «یا أیها الذین آمنوا» مورد خطاب قرار داده که قطعاً جزئی از ایمان این انسان‌ها، ایمان به خدای متعال است و بین آن‌ها و خدای متعال رابطه ایمانی برقرار است، لذا از یک‌ طرف مورد عنایت الهی هستند و از طرف دیگر برای اینکه این ارتباط ماندگار بماند و بلکه روزافزون و تقویت شود، باید آسیب‌شناسی شود و آنچه که ممکن است به آن ضرر برساند و آن را تضعیف کند شناخته و برطرف شود.

وی افزود: از طرف دیگر می‌فرماید اگر شما با آن‌ها رابطه صمیمی داشته باشید جزو همان‌ها محسوب می‌شوید یعنی با همان خصوصیات بد و زشتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم.

صالح تأکید کرد: ریختن طرح دوستی با یهود یا مسیحیان گناهی است که باعث می‌شود کمک خدا را از دست بدهیم و اگر جامعه‌ای یاری خدا را از دست بدهد مصیبت‌هایی مثل ناامنی و گرانی و ... نصیبش خواهد شد.

این قرآن‌پژوه بیان کرد: در آیه 52 سوره مائده آمده است «فَتَرَى الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى‏ ما أَسَرُّوا في‏ أَنْفُسِهِمْ نادِمينَ؛ اما با وجود این دستور صریح الهی ــ قرآنی، عده‌ای از مسلمانان که بیماری سیاسی دارند با یهود و مسیح ارتباط صمیمی می‌گیرند و در این برقراری ارتباط سر از پا نمی‌شناسند»؛ به همین دلیل خدای متعال می‌فرماید ما دست چنین مردم بدکاری را نمی‌گیریم.

وی به دلیل رفتار این عده پرداخت و گفت: قرآن می‌فرماید آن‌ها در توجیه این کارشان می‌گویند می‌ترسیم اتفاق ناگواری برایمان بیفتد و به کمکشان نیاز پیدا کنیم یعنی به جای اینکه به خدای متعال تکیه کنند و به دنبال این باشند که در این باره دستور او را عمل کنند تا به پیروزی و فتح دست پیدا کنند، به دشمنان او پناه می‌برند و طرح دوستی می‌ریزند.

صالح اظهار کرد: متأسفانه امروزه همین وصف و حالت را از سیاستمداران غرب‌زده دوتابعیتی در کشورهای اسلامی، می‌بینیم، در مقابل خدای متعال عده‌ای را معرفی می‌کند و دستور می‌دهد که باید حزب الهی شوید و راهکار اینکه جزء حزب الهی شوید و از طرف‌داری و پشتیبانی و کمک الهی برخوردار شوید این است که با یهود و مسیح ارتباط نداشته و به آن‌ها اعتماد نکنید بلکه خدا و رسولش را ولی و سرپرست خودتان قرار دهید و از رهبر جامعه اسلامی تبعیت کنید زیرا پیروزی و غلبه بر دشمنان در صحنه‌های نبرد سیاسی با کسانی است که حزب الهی باشند «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ جز اين نيست كه ولىّ شما خداست و رسول او و مؤمنانى كه نماز مى‌خوانند و همچنان كه در ركوعند انفاق مى‌كنند.» (55/ مائده)

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha