روزه؛ فرصتی برای برگرداندن عقل ضعیف شده و نفس قوی شده به فطرت انسان
کد خبر: 3965997
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
یک قرآن‌پژوه مطرح کرد؛

روزه؛ فرصتی برای برگرداندن عقل ضعیف شده و نفس قوی شده به فطرت انسان

یک قرآن پژوه همدانی با بیان اینکه همه ما انسان‌ها دچار هوای نفس می‌شویم، اظهار کرد: خداوند متعال در ماه مبارک رمضان فرصتی به انسان می‌دهد که بتواند به حالت فطرت اصلی خود بازگردد و عقل ضعیف شده و هوای نفس قوی شده را به فطرت پاک اصلی خود برگرداند.

چرا خداوند از بندگانش با گرسنگی میهمان‌نوازی می‌کند؟حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی عیوضی، معاون و استاد قرآنی حوزه علمیه امام حسین(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: خداوند در ماه مبارک رمضان که ماه میهمانی اوست ما را از لذت‌هایی که در ماه‌های دیگر داشته‌ایم منع کرده است، از جمله خوردن غذا که ما را به سمت رشد انسانی و ملکوتی ذاتی خود سوق دهد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم در سوره‌های ناس و فلق شیطان را به‌عنوان یک نیروی بیرونی برای پیشگیری از رشد انسان معرفی می‌کند، شیطان خلق شده تا از بیرون انسان بخواهد رشد و پیشرفت ملکوتی اورا از بین ببرد، در حالی که خداوند در این ماه شیطان را در غل و زنجیر می‌کند تا این نیروی بیرونی در سوق‌ دادن انسان به سمت بدی‌ها از بین برود.

عیوضی گفت: فرشتگان و ملائکه یک قدرت درونی در انسان هستند که در مقابل این قدرت بیرونی قرار می‌گیرند، عقل نیز در درون با ملائکه و فرشتگان ارتباط گرفته و انسان را به سمت فطرت اصلی خود سوق می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه شیطان به اندازه هوای نفس می‌تواند در انسان نفوذ پیدا کند، افزود: هر چقدر که هوای نفس بزرگ‌تر شده باشد شیطان هم به همان اندازه می‌تواند در انسان نفوذ کند، به هر اندازه‌ای که عقل بزرگ شده باشد هم فرشته‌ها می‌توانند در آن نفوذ کنند بنابراین تغذیه عقل و هوای نفس هر دو تبعیت کردن است.

معاون و استاد علوم قرآنی حوزه علمیه امام حسین(ع) با بیان اینکه همه ما دچار هوای نفس می‌شویم، اظهار کرد: خداوند متعال در ماه مبارک رمضان فرصتی به انسان می‌دهد که بتواند به حالت فطرت اصلی خود بازگردد و عقل ضعیف شده و هوای نفس قوی شده را به فطرت پاک اصلی خود برگرداند.

حجت‌الاسلام‌ عیوضی تأکید کرد: در ماه میهمانی خدا، خداوند با غل و زنجیر کردن شیطان ارتباط شیطان را با هوای نفس قطع کرده و در حقیقت نیروی بیرونی تحریک کننده انسان از بین می‌رود و تنها هوای نفس است که عامل تحریک انسان در این ماه به گناه و خطاست.

وی ادامه داد: علت اینکه برخی در ماه رمضان همچنان گناه می‌کنند تبعیت از هوای نفس است که خداوند با گرسنگی و یا منع از سایر لذت‌ها می‌خواهد هوای نفس انسان را به حاشیه براند.

عیوضی یادآور شد: در سایر ماه‌های سال انسان از همه لذت‌های دنیوی همچون خوردن و آشامیدن، استفاده می‌کند حتی به‌ راحتی ممکن است در نبود دیگران غیبت کند اما خداوند با گرسنگی و یا حرام کردن برخی دیگر از کارها می‌خواهد هوای نفس انسان را کنترل کند و انسان را به سمت فطرت متعالی خود سوق دهد.

معاون و استاد علوم قرآنی حوزه علمیه امام حسین(ع)، تأکید کرد: انسان در این ماه می‌تواند با تلاوت قرآن، دعا کردن، افطاری دادن و... شیطان را از خود دور کرده و با این اقدامات عقل خود را تقویت و هوای نفس خود را کنترل کند.

عیوضی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان به کلی سبک زندگی انسان تغییر می‌کند و خوابش تنظیم می‌شود، شب‌ها زودتر می‌خوابد تا بتواند برای سحری بیدار شود از طرفی هم نماز صبحش را اول وقت می‌خواند.

این استاد علوم قرآنی گفت: خداوند همه احکامی که در ماه مبارک رمضان قرار داده برای به تعادل رساندن انسان و تقوا و خودمهارگری انسان است تا رفتار و افکار و هیجانات انسان را تنظیم کند.

وی در پایان گفت: آیه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.»(بقره/183) مصداق این است که خداوند با روزه‌داری می‌خواهد انسان پرهیزگار شده و به تعادل برسد.

انتهای پیام
captcha