رسیدن به مقام صالحان با گذراندن امتحانات الهی
کد خبر: 3969189
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
نکات کلیدی جزء بیست و یکم /

رسیدن به مقام صالحان با گذراندن امتحانات الهی

یک قرآن پژوه همدانی به نکات کلیدی جز بیست و یکم قرآن پرداخت و گفت: ادعای اسلام و ایمان فایده ندارد و برای مومن شدن و به مقام ایمان رسیدن طبق آیات سوره عنکبوت باید آزمون‌ها و امتحان‌های سخت را پشت سر گذاشت.

رسیدن به مقام صالحان با گذراندن امتحانات الهیحجت‌الاسلام صادق صالح، قرآن پژوه همدانی، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: یکی از مطالبی که در سوره عنکبوت مطرح می‌شود این است که ادعای اسلام و ایمان فایده ندارد و برای مومن شدن و به مقام ایمان رسیدن طبق آیات ۲ و ۳ این سوره باید آزمون‌ها و امتحان‌های سخت را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در آیه ششم این سوره به تلاش و مجاهده پس از ایمان اشاره دارد، گفت: در آیه ۷ می‌فرماید آنگاه کسانی که ایمان آورده و کارهای خوب بکنند پادششان را می‌دهیم و در آیه ۹ بیان می‌دارد آنها را داخل صالحین می‌کنیم.

این قرآن پژوه بیان کرد: صالحین با الذین عملواالصالحات کاملا متفاوت هستند، عملواالصالحات کسانی هستند که عملشان صالح است اما صالحین کسانی هستند که ماهیت و هویت آنها صالح است، یعنی ممکن است عده‌ای عمل صالح انجام بدهند اما ماهیت و وجودشان صالح نشده باشد لذا باید آنقدر عمل صالح انجام داد تا به مقام صالحین رسید.

وی ادامه داد: آیات 51 و 52 و نیز آیات 61 تا 63 و نیز آیات 65 و 66 و آیه آخر همین مطلب را دنبال و تأیید می‌کند که ادعای ایمان فایده ندارد و بر همین اساس است که اگر از بت پرست‌ها هم بپرسی که خالق آسمان‌ها و زمین چه کسی است می‌گویند 《الله》 اما بندگی او را نمی‌کنند بنابراین هر کسی قائل شد که خالق زمین و آسمان الله است مومن نیست، ممکن است بت پرست باشد.

صالح یادآور شد: طبق آیه 65 سوره عنکبوت و آیه 33 الی 36 سوره روم آنچه در دل داریم اگر فقط در زمان خطر ما را به خدا وصل کند ایمان واقعی نیست و باید با مجاهده و تلاش و موفقیت در آزمون‌ها از علم ظاهری و اقرار زبانی به باور و ایمان قلبی  تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: آیه آخر سوره عنکبوت نیز به عنوان نتیجه گیری از تمام مطالب بیان شده می‌فرماید وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ کسانی که در راه ما [تبدیل ایمان ذهنی به قلبی] تلاش می‌کنند، در پیمودن [این راه] راههای کمال و سعادت کمک می‌کنیم، بله خدا در کنار درستکاران است(عنکبوت / ۶۵).

راهکار قرآن برای افزایش روزی

صالح در ادامه تصریح کرد:در آیه 39 سوره روم نیز یک قاعده کلی در مورد تجارت و مسائل اقتصادی را بیان می‌کند که در واقع راهکاری است برای به دست آوردن رزق و روزی حلال و پرهیز و نجات یافتن از اموال و روزی‌های حرام که متأسفانه امروزه عده قابل توجهی از مردم به آن مبتلا هستند و البته ریشه آن در یک تفکر صهیونیستی است.

وی ادامه داد: در این آیه مسئله ربا را مطرح می‌کند و می‌فرماید ربا و زیادی غیرشرعی را برای این که سرمایه شان زیاد شود می‌گیرند در حالی که در قانون و قاموس هستی چنین مسئله و راهکاری تعریف نشده و هیچگاه نمی‌توان به این وسیله اموال را دائما زیاد کرد.

این قرآن پژوه یادآور شد: سازوکاری که خدای متعال در قوانین هستی برای زیاد کردن مال و اموال قرار داده زکات، صدقه و کمک به نیازمندان است که طبق برخی روایات نیز مال و پولی را که صدقه می‌دهید یا قرض می‌دهید چندین برابر می‌شود البته برخی آیات قرآن همچون آیه ۲۴۵ سوره بقره، ۱۱ و ۱۸ حدید، ۱۷ تغابن و ۲۱ روم نیز صریحا این مطلب را بیان می‌کند.

انتهای پیام
captcha