حجتالاسلام والمسلمین صادق صالح، قرآنپژوه همدانی در گفتوگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه اولین سوره جزء بیست و نهم سوره «مُلک» است، تصریح کرد: جزء بیست و نهم ابتدا با آیهای بانشاط و امیدوارکننده شروع میشود که حس خوبی به انسان دست میدهد، «تَبَارَكَ الَّذِى بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلىَ كُلِّ شَىءٍ قَدِيرٌ؛ همیشه سودمند و با برکت است آنکه فرمانروایی همه هستی به دست اوست و او بر هر کاری تواناست.»
وی افزود: اگر انسان بداند فرمانروایی و تسلط تمام وجود و عالَم به دست کسی است که پر برکت است و از عهده او هر کاری برمیآید بسیار امیدوار میشود.
این قرآنپژوه ادامه داد: اگر به مریضی بگویند پزشکی که تو را میخواهد عمل کند قدرت و مهارتش از تمام پزشکان عالَم بیشتر است، بسیار امیدوار میشود و در بهبودی او مؤثر است و دیده میشود در عمل به دستورهای این پزشک امیدوار و مطمئن میشود، از همه مهمتر هر کاری که انجام داده مطمئن میشویم که مفید است و در قبال آن آرامش پیدا میکنیم.
صالح با بیان اینکه خداوند تمام قدرت هستی و مهارت تمام امور را دارد، توضیح داد: در آیه دوم میفرماید «الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الحْيَوةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكمُ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُور؛ آنکه مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید و او توانای شکستناپذیر و بسیار آمرزنده است.» کسانی که مطمئن هستند که همه چیز زیر نظر خداوند است و او هر چیزی را که برای انسان میآفریند دارای برکت است به آنها خوشبین بوده و کمال استفاده را میکنند و در کنار آنها آرامش مییابند حتی از آفرینشی مانند مرگ و زندگی.
وی با اشاره به سوره بعدی این جزء گفت: آیات ابتدایی سوره مبارک قلم درباره تعامل و ارتباط مخالفان رهبر جامعه اسلامی و پیروان آنها میفرماید این مخالفان با ویژگیهای بدگویی، سخنچینی، بخل، زیادهخواهی، سهلانگاری، گستاخی و بیاصل و تبار، تو (پیامبر(ص)) را تحتفشار قرار میدهند و به تو تهمت دیوانگی و دروغگویی میزنند.
صالح با طرح این پرسش که چرا با پیامبر(ص) بهعنوان رهبر جامعه اسلامی چنین تعامل و دشمنی دارند، بیان کرد: همانطور که در بسیاری از آیات و سورهها آمده؛ دلیل دشمنی آنها این است که میخواهند خودشان رهبر و سکاندار جامعه باشند و از حکومت بر مردم بهرهای ببرند، همچنین در آیه نهم این سوره علت دیگری را بیان میدارد «وَدُّواْ لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ؛ دوست دارند کوتاه بیایی تا آنها نیز کوتاه بیایند» البته معنایش این نیست که تو کاری با آنها نداشته باشی تا آنها نیز کاری با تو نداشته باشند، بلکه معنای صحیح آیه این است که آنها میخواهند که تو از دعوتت و از رهبری جامعه دست بکشی و کاری با هدایت مردم نداشته باشی تا آنها نیز کاری با تو نداشته باشند.
وی اظهار کرد: با توجه به آیه 8 تا 10 اینکه آنها میخواهند تو کوتاه بیایی یک تاکتیک و راهبرد ادامهدار است و آنها به همین کوتاه آمدن راضی نمیشوند و اگر کوتاه بیایی، پیروی و تبعیت از خودشان را مطالبه میکنند، در واقع آنها میخواهند تمام مردم جامعه دو دسته باشند یا همراه آنها و از حاکمان مستکبر باشند که از مردم عادی بهرهکشی کنند و یا در دایره آنها نباشند و جزء مردم مستضعف و عادی باشند که از آنها بهرهکشی میشود.
این قرآنپژوه گفت: برای خودشان قوانین، پروتکلها، دستورات، برنامهها و عهدنامههایی تنظیم میکنند و هر برنامه و دستورالعملی برای پیشرفت و تعالی مردم حتی تورات و انجیل واقعی و قرآن را افسانه میپندارند «إِذَا تُتْلىَ عَلَيْهِ ءَايَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ؛ هنگامی که آيات ما را بر او میخوانند، گويد: افسانههاى پيشينيان است» (15)
وی با اشاره به نتیجه و سرانجام این افراد از منظر قرآن گفت: ابتدا میفرماید ما بینی آنها را به خاک میمالیم «سَنَسِمُهُ عَلىَ الخُرْطُوم(16)؛ بهزودی بر بينى پر باد و خرطوم مانند شن داغ رسوايى و خوارى مینهیم.»
صالح بیان کرد: در ادامه با بیان یک داستان بهعنوان نمونه عملی این سرنوشت را توضیح میدهد، خداوند صاحبان باغی را که از روی تکبر و طغیان به مستضعفین توجهی نداشتند و تمام سعیشان این بود که کمترین بهرهای به مستضعفین و نیازمندان نرسد و فقط آنها بهرهکشی شود را به خواری ذلت کشاند.
وی با اشاره به اهداف و روشهای مخالفان رهبر جامعه اسلامی یادآور شد: هدف آنها انحصار در بهره بردن است و بعضی از روشهایشان مقابله با هر فرد یا رهبری که به نفع مردم و برای استفاده آنها از منافعشان رهبری کند، طغیان و سرکشی، نگهداشتن مردم عادی در ضعف و ناتوانی، پنهانی و به دور از فهم مردم بین خودشان و با یکدیگر تعامل داشتن است.
صالح در پایان گفت: خدا با وجود رهبران الهی بینی آنها را به خاک میمالد و نمیگذارد به نتیجه برسند.
انتهای پیام