حجتالاسلام محمدرضا زارعی، مدرس حوزه علمیه همدان در گفتوگو با ایکنا از همدان، با اشاره به عظمت روز عرفه، گفت: این روز به حدی ظرفیت بالایی دارد که حتی اگر کسی در شب قدر موفق به توبه و عنابه نشود میتواند در روز عرفه از خداوند طلب آمرزش کند، به عبارتی ظرفیت عظیم روز عرفه این توفیق را برای انسان ایجاد میکند.
وی به بیان عمق مفاهیم دعای عرفه پرداخت و اظهار کرد: معرفی خداوند متعال و بیان ویژگیها و صفات خداوند بحث عمیق خداشناسی را در دعای عرفه بیان میکند، در حقیقت مهمترین مباحث توحیدی که آن هم خداشناسی است در این دعا پرداخته شده است.
زارعی تصریح کرد: اقرار به بندگی و تجدید عهد و پیمان با خداوند و اشاره به این موضوع که نعمت الهی شامل حال ما شده و ما مسلمان هستیم و ولایت الهی و انبیا را پذیرفتهایم از دیگر مباحث مهمی است که در این دعا به خوبی به آن پرداخته شده است.
وی خودشناسی را از دیگر مباحث مهم دعای عرفه عنوان کرد و گفت: در این دعا امام حسین راهکارهای شناخت خود را معرفی میکند چراکه راه رسیدن به خداشناسی همان خودشناسی است.
این مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: نزدیکی خداوند به انسان، بیان نعمتهای غیرقابل شمارش آن، ویژگیهای جسمی انسان که نشان از ساختار پیچیده بدن انسان دارد از جمله مباحثی است که در دعای عرفه به آن اشاره شده، در واقع دعای عرفه با بیان ویژگیهای ساختاری انسان سیر انفسی را در انسان متذکر میشود.
وی یادآور شد: بر اساس این دعا بزرگترین توفیق برای انسان این است که در مسیر تقوای الهی قرار بگیرد، امام حسین نیز در مقابل از خداوند درخواست مراقبت و اظهار عجز از درگاه خداوند دارد.
این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: امام حسین(ع) با سیر در انفس و سیر در آفاق به وسیله این دعا بهترین شناخت را از خداوند معرفی میکند.
وی به اهداف امام حسین از بیان این دعا پرداخت و گفت: هدف امام حسین از بیان این دعا هدایت و راهنمایی بشر به سمت کمال است و در این راستا از کلیدیترین مفاهیم توحیدی استفاده میکند.
حجتالاسلام زارعی با تأکید بر اینکه بالاترین نقطه سیر انسان در مسیر بندگی توحید است افزود: امام حسین در این دعا میخواهد انسان را به امر توحید متوجه کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دعای عرفه خداوندی را امام حسین معرفی میکند که به از لسان اهل بیت معرفی نشده است، خداوندی که انسان را به بهترین شکل در مسیر هدایت قرار میدهد، خداوندی که هیچگاه انسان را ناامید نمیکند.
زارعی ادامه داد: دعای عرفه به مفهوم نیایش به سمت پروردگار است، احساس نیاز انسان به ارتباط با خداوند متعال که خلأ وجودی انسان را پر میکند و ارتباط انسان را با ماوراء نشان میدهد.
وی تأکید کرد: برای اینکه بیشتر متوجه عظمت این روز شویم و ظرفیت عظیم آن را درک کنیم و این حس را بخواهیم حفظ کنیم باید دائماً به ارتباط خود با خداوند توجه کرده و تلاش کنیم از عوامل غفلت خود را دور کنیم و دائمالذکر به خداوند باشیم.
این استاد حوزه در پایان گفت: هرچقدر انسان بیشتر به اوامر و نهایی الهی توجه داشته باشد از ظرفیت این روزهای خاص بیشتر استفاده کرده و به خداوند نزدیکتر خواهد شد.
بنابراین گزارش، روز نهم، روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفرههای جود و احسانش را برای آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و راندهتر و خشمناکتر از روزهای دیگر است.
روایت شده که حضرت زینالعابدین(ع) در روز عرفه صدای گدایی را شنید که از مردم درخواست کمک میکرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست میکنی؟! و حال آنکه برای بچههای در رحم، در این روز امید میرود که احسان خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند شوند.
برای این روز چند عمل وارد است؛ اوّل غسل، دوم «زیارت حضرت سید الشّهداء» که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه برتر از اینها است و خواندن دعای عرفه.
انتهای پیام