زمینه ظهور از غدیر آغاز می‌شود / مظلومیت حضرت علی(ع) در بین شیعیان
کد خبر: 3987025
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹

زمینه ظهور از غدیر آغاز می‌شود / مظلومیت حضرت علی(ع) در بین شیعیان

یکی از اساتید حوزه علمیه همدان بیان کرد: غدیر برای اثبات ولایت امیر و اهل بیت است، اما ناکام ماند، غدیر را باید در فرآیند زمانی بزرگ‌تری ببینیم، غدیر برای حاکمیت امام عصر بنیان‌گذاری شده است.

مظلومیت حضرت علی(ع) در بین شیعیان / زمینه ظهور از غدیر آغاز می‌شودحجت‌الاسلام محمدرضا محمدی پیام، یکی از اساتید حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) همواره در بین نزدیکان و اطرافیانش مظلوم واقع شده و ناشناخته بودند، اظهار کرد: بر اساس روایتی از پیامبر(ص) که می‌فرمایند یا علی تو را نشناخت جز من و خداوند می‌توان فهمید که بیشترین ظلمی که به حضرت واقع شده از طرف اطرافیانش بوده البته به استثنای خاندان وحی که اهل معرفت و شناخت امیر بودند.

وی ادامه داد: در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) نیز اطرافیان امیر به راحتی به ایشان توهین می‌کردند و یا حتی با ایشان مانند افرادی که پایین‌ترین سطح جامعه را داشتند برخورد می‌کردند درحالی که امیرالمؤمنین(ع) فردی مجاهد و عالم جامعه بود این نحوه برخورد با حصرت علی میزان مظلومیت ایشان را در زمان حیاتش در بین شیعیان نشان می‌دهد.

مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) پس از رحلت پیامبر(ص)

این مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) نیز حقی که از امیرالمؤمنین سلب شد از هیچ کس در طول تاریخ بشریت سلب نشده است درحالی که پیامبر در روز غدیر با 120 هزار نفر جمعیت بیعت کرد و همه در آن زمان پذیرفتند که حضرت علی ولی و فقیه جامعه پس از رحلت پیامبر باشد اما گویا همه این 120 هزار نفر این موضوع را فراموش کردند و امیر از ولایت و خلافت جامعه دور ماند.

وی یادآور شد: این حق‌شناسی را باید اطرافیان حضرت انجام می‌دادند که پایبند به این عهد نبودند و به این شکل در حق او جفا کردند.

محمدی پیام با اشاره به جریان جنگ صفین گفت: در جنگ صفین نیز شیعیان دور امیر جمع می‌شوند و پس از حیله معاویه و قرآن بر سر نیزه کردن، امیر مجبور به صلح با ایشان می‌شود درحالی که امام تا چند قدمی خیمه‌های معاویه رسیده بود و جنگی که در حال پیروزی بود را می‌بازد این نشان می‌دهد که امام با چه کسانی در جنگ صفین همراه است، کسانی که به راحتی امیر و خلیفه خود را می‌فروشند این مظلومیت امام را در بین شیعیانش نشان می‌دهد.

مظلومیت امیر در زمان شهادت

این مدرس حوزه علمیه گفت: امیرالمؤمنین(ع) وصیت می‌کنند که حسنین پس از رحلت ایشان، او را در بیرون از شهر کوفه و در محلی به نام وادی‌السلام در شهر نجف به خاک بسپارند و او را شبانه دفن کنند، اگر امیر در بین شیعیان مظلوم نبود چنین دستوری را نمی‌داد پس امام در زمان رحلتش نیز در بین شیعیان مظلوم بوده است تا اینکه در زمان امام صادق شیعیان متوجه محل قبر حضرت می‌شوند.

مظلومیت غدیر در بین شیعیان امروزی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروزه واقعه غدیر نیز در بین ما شیعیان مظلوم واقع شده است، افزود: برای تبیین واقعه عاشورا و محرم تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد که این تلاش ارزنده است اما برای واقعه غدیر تلاش نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم این واقعه عظیم را به جهانیان معرفی کنیم و اگر هم این اتفاق می‌افتد آسیب‌های زیادی متوجه شیوه این تبیین است.

محمدی پیام با بیان اینکه تبیین واقعه غدیر در برنامه‌های امروزی محدود به برگزاری برنامه‌های شاد و موسیقی و آهنگ است، افزود: این برنامه‌های ظاهری نمی‌تواند واقعه غدیر را تبیین کند، مسابقه کاروان خودروهای غدیر، مسابقات تفریحی و ورزشی، مسابقات طراحی عکس و نقاشی از واقعه غدیر نمی‌تواند باطن این واقعه را تبیین کند.

وی با اشاره به اینکه در اجرای همین برنامه‌های ظاهری هم ضعف‌هایی وجود دارد، افزود: اجرای چنین برنامه‌هایی نمی‌تواند ولایت را در جامعه نهادینه کند.

شیعیان در تبیین باطن واقعه غدیر ظلم کرده‌اند

این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: هر چقدر که امیرالمؤمنین(ع) مظلوم بوده در زمان حیات و یا پس از رحلت ایشان مقدراتی بوده و اتفاق افتاده اما آنچه که مهم است ما نباید در حق ایشان ظلم کنیم. اگر باطن غدیر تبیین شود ثمره کار تمام انبیا و اولیای دین الهی موفق خواهد شد چراکه خداوند از همه انسان‌ها و انبیا در عالم ذر پیمان گرفته که خداوند را به وحدانیت بپذیرند و همه انبیا باید زمینه‌ساز ظهور باشند.

زمینه ظهور از غدیر آغاز می‌شود

محمدی پیام با تأکید بر اینکه زمینه جریان ظهور از غدیر آغاز می‌شود، افزود: غدیر برای اثبات ولایت امیر و اهل بیت است، اما ناکام ماند، غدیر را باید در فرآیند زمانی بزرگ‌تری ببینیم، غدیر برای حاکمیت امام عصر بنیان‌گذاری شده است.

وی تأکید کرد: اگر به تبیین باطن غدیر بی‌توجه باشیم به همه ادیان و پیامبران الهی بی‌توجهی کرده‌ایم و مهم‌تر از همه به امام زمان(عج) ظلم کرده‌ایم.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه عید غدیر بسیار بااهمیت است و باید بیش از پیش در بین شیعیان تبیین شود، افزود: پیشنهاد می‌کنیم فاصله عید قربان تا غدیر ایام تعطیلات باشد، جشن و شادی و سرور اتفاق بیافتد و در پس آن نیز بعد باطنی غدیر تبیین شود چراکه این مسیر برای هدایت انسان‌ها طراحی شده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه ما مظلومیت امام(ع) را از چاه‌های کوفه و مدینه دنبال می‌کنیم درحالی که امیر در بین خود ما هم مظلوم است بنابراین لازم است نوع نگاه همه افرادی که درگیر کارهای فرهنگی هستند به واقعه غدیر تغییر کند.

محمدی پیام گفت: اگر تبعیت از ولی جای خود را در زندگی ما باز کند به مفهوم غدیر نزدیک شده‌ایم، اگر همسری در خانه از شوهرش تبعیت می‌کند، اگر کسی در اداره از مافوقش اطاعت می‌کند و یا در سطح کلان ما از ولی‌فقیه جامعه تبعیت می‌کنیم به مفهوم غدیر نزدیک شده و در اتوبان غدیر در حال حرکت هستیم.

به گزارش ایکنا، امیدواریم هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد با تبیین عمیق مسئله غدیر و رفع جهالت از غدیر زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشیم.

انتهای پیام
captcha