همایش اربعین مرجعیت اهل‌ بیت(ع) را تبیین می‌کند
کد خبر: 4000017
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶
معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان؛

همایش اربعین مرجعیت اهل‌ بیت(ع) را تبیین می‌کند

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با بیان اینکه اربعین یکی از شعائر دین اسلام است که معادلات جهانی دشمنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: همایش اربعین مرجعیت اهل‌ بیت(ع) را تبیین می‌کند، در این همایش مقام و جایگاه اهل‌ بیت(ع) به‌خوبی تبیین می‌شود.

همایش اربعین مرجعیت اهل‌بیت را تبیین می‌کندعلی‌اکبر عروتی موفق، معاون امور فرهنگی و استاد گروه معارف دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و عضو هیئت علمی گروه معارف این دانشگاه، با تأکید بر اینکه حضور عظیم مردم در همایش اربعین نشان از عدم منفعل بودن شیعه است، اظهار کرد: مردم با این حماسه حضور به نهادهای تأثیرگذار جهانی شک وارد کرده و معادلات جهانی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

وی به بعضی اثرات و پیامدهای این حضور میلیونی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین آثار پیاده‌روی اربعین فراهم‌آوری مقدمات ظهور حضرت حجت(عج) است، چراکه در این حضور امام حسین(ع) و اهداف ایشان به جهانیان نمایش داده خواهد شد و حضرت حجت(عج) نیز در زمان ظهور خود را فرزند امام حسین(ع) و منتقم خون ایشان معرفی می‌کند.

ایجاد همدلی و وفاق

عروتی تأکید کرد: در جریان این پیاده‌روی در میان زائران امام حسین(ع) چنان الفت قلوبی اتفاق می‌افتد و آن‌چنان نسبت به یکدیگر همدلی می‌کنند که گویا از یک مادر زاده شده‌اند و این امر اتحاد میان شیعیان را نشان می‌دهد.

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: حضور چند میلیونی شیعیان در پیاده‌روی اربعین مانوری برای قدرت شیعیان خواهد بود و این اتحاد جمعی در میان محبان امام حسین(ع) لرزه بر اندام دشمنان اسلام می‌اندازد.

این استاد گروه معارف با بیان اینکه روشنگری جریان عاشورا یکی از مهم‌ترین آثار پیاده‌روی اربعین است، افزود: در طول مسیر اربعین موکب‌های مختلفی مستقر می‌شود و در هر موکب نیز سخنرانی‌های مختلفی از علمای طراز اول برای بیان حقایق جریان عاشورا استفاده می‌شود که این شیوه بیان به معرفت زائران امام حسین(ع) خواهد افزود.

نمایش صحنه‌های شوریدگی و دلدادگی

وی اظهار کرد: در همایش پیاده‌روی اربعین می‌بینیم که در میان شیعیان، مسلمانان اهل سنت هم حضور گسترده‌ای دارند که علاوه بر مسلمانان پیروان مذاهب دیگر نیز حضور خوبی داشته و عشق و دلدادگی خود را به سید و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

عروتی با بیان اینکه همایش اربعین مرجعیت اهل‌ بیت(ع) را تبیین می‌کند، افزود: پیامبر(ص) فرمودند من کتاب خدا و عترتم را در میان شما به امانت می‌گذارم، در همایش اربعین این مقام و جایگاه اهل‌ بیت به‌خوبی تبیین می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: گرچه در شرایط فعلی کرونایی دولت تمهیداتی در نظر گرفته و با ستاد عتبات عالیات عراق هماهنگی‌هایی داشته تا تعدادی از مردم به نمایندگی از چندین میلیون نفر زائر ایرانی در عراق حضور داشته باشند، اما امسال و با این شرایط، رسانه‌ها و صداوسیما نقش بسیار مهمی در این راستا ایفا می‌کنند.

این استاد گروه معارف دانشگاه بوعلی‌سینا همدان تأکید کرد: رسانه‌ها با بیان گسترده اهداف و آثار پیاده‌روی اربعین و همچنین کشاندن این حال و هوا و حس معنوی به منازل مردم روشنگری لازم را انجام دهند.

وی به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این راستا تأکید کرد و گفت: در شرایط فعلی که مردم امکان حضور در این همایش را ندارند، مسئولان می‌توانند اهداف و رسالت‌های این همایش عظیم را در قالب ظرفیت فضای مجازی پیاده‌سازی کنند.

عروتی با بیان اینکه اربعین فراز بسیار مهمی در تاریخ اسلام است، افزود: اربعین و در حقیقت عدد 40 در سلسله مباحث عرفانی و تاریخی مبحث مهمی بوده و از جایگاه والایی برخوردار است، بنابراین مبحث اربعین تاکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته و کارهای بسیاری هم در این زمینه باید انجام گیرد.

وی تأکید کرد: آنچه در تاریخ عاشورا بسیار مورد اهمیت است زیارت اربعین بوده، به‌طوری که دکتر آیتی در کتاب تاریخ عاشورا به این مهم توجه کرده است که به حضور جابر بن عبدالله انصاری، صحابه پیامبر(ص)، در مزار امام حسین(ع) و به شیوه‌ای خاص که غسل زیارت می‌کنند و حتی در سن پیری که نابینا می‌شوند با شور زائدالوصفی در چهلمین روز درگذشت امام حسین(ع) به زیارت مزار ایشان می‌رود و آداب زیارت را رعایت می‌کند.

این استاد گروه معارف با بیان اینکه در شرایط فعلی بزرگداشت اربعین از چند منظر مورد اهمیت است، افزود: عظمت خون‌های به ناحق ریخته در سرزمین نینوا ایجاب می‌کند که نه یک روز و دو روز بلکه حداقل 40 روز همه‌ ساله عزادار اباعبدالله باشیم هر چند که ما شیعیان در طول سال خود را عزادار امام حسین(ع) می‌دانیم.

عروتی یکی دیگر از دلایل اهمیت بزرگداشت اربعین را زنده نگه داشتن حماسه حسینی دانست و گفت: این حماسه آفریده شده و به بهانه‌های مختلف باید در یادها بماند در حقیقت فلسفه وجودی اربعین کمک می‌کند که این حماسه‌ها در یادها باقی بماند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گرچه پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر رواج بیشتری داشته است، اما پس از شهادت امام حسین(ع) به اشکال مختلفی بوده و بسیاری از علما پیاده‌روی اربعین را با آدابی خاص اجرا می‌کردند. در سال‌های اخیر نیز علی‌رغم سانسورهای خبری دنیا نتوانسته از این رخداد مهم و اساسی چشم بپوشد.

پیاده‌روی اربعین از ظرفیت بالایی برخوردار است

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین از ظرفیت و پتانسیل بالایی برای بیان دیدگاه‌های شیعه و بیان تاریخ حماسی آن برخوردار است، افزود: یک تحلیل‌گر غربی می‌گوید شیعه دو بال دارد با نام‌های عاشورا و مهدویت، اگر کسی بخواهد به شیعه ضربه بزند باید این دو بال را هدف قرار دهد.

وی تأکید کرد: پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر با ظرفیتی که ایجاد کرده نگاه دنیا را به امام حسین(ع) و شیعه و اهداف شیعه معطوف کرده که این اصل بسیار ارزشمند است. اربعین بهانه‌ای ایجاد می‌کند که تاریخ عاشورا به فراموشی سپرده نشود و اهداف امام حسین(ع) و مکتب عاشورا به‌خوبی تبیین شود.

انتهای پیام
captcha