اتحاد و انسجام اجتماعی با محوریت فرهنگ اهل‌بیت(ع) در سایه اربعین
کد خبر: 4000587
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
بررسی ابعاد فردی و اجتماعی فرهنگ اربعین؛

اتحاد و انسجام اجتماعی با محوریت فرهنگ اهل‌بیت(ع) در سایه اربعین

یک مدرس حوزه علمیه در همدان به بررسی ابعاد فردی و اجتماعی پیاده‌روی اربعین پرداخت و گفت: اتحاد و انسجام اجتماعی با محوریت فرهنگ اهل‌بیت(ع) است در اربعین ایجاد می‌شود این وحدت و یکپارچگی مسلمانان مرهمی برای آحاد مسلمانان است، موضوعی که همواره در قرآن کریم بر آن تأکید کرده است.

اتحاد و انسجام اجتماعی با محوریت فرهنگ اهل‌بیت(ع) در سایه اربعینبه گزارش ایکنا از همدان، بعد از واقعه عاشورا اربعین نقطه عطفی در تاریخ اسلام و در حقیقت از فرازهای مهم تشیع محسوب می‌شود، به‌طوری‌که در روایت‌های مختلفی به این موضوع پرداخته‌شده است.

در روایتی از امام حسن عسکری(ع) نقل‌شده «زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین یکی از پنج علامت مؤمن است». این سیره مستمر شیعه از زمان ائمه علیهم‌السلام وجود داشته اما در چند سال اخیر ابعاد مهم و ارزشمندی به خود گرفته است.

پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین همایش مردمی با محوریت فرهنگ اهل‌بیت(ع) است، این همایش عظیم جنبه‌های مختلف اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد، فرصت‌های بسیاری را در اختیار انسان قرار می‌دهد چراکه خاندان رسول خدا(ص) سرچشمه تمام فضائل هستند و کسانی که در این راستا قرار بگیرند قطعاً بی‌نصیب نخواهند ماند.
از این‌ رو برای بررسی دستاوردهای راهپیمایی اربعین به گفت‌وگو با یک مدرس حوزه علمیه می‌پردازیم.

خودسازی و تهذیب نفس

سید حسین موسوی، یکی از اساتید حوزه علمیه همدان دست آوردهای اربعین را در دو حوزه فردی و اجتماعی موردبررسی قرارداد و درباره آثار فردی این پیاده‌روی گفت: یکی از مهم‌ترین آثار پیاده‌روی اربعین خودسازی و تهذیب نفس است، پیاده‌روی برای زیارت امام حسین(ع) ثواب زیادی دارد که استفاده حداکثری از این فرصت مستلزم آمادگی روحی و جسمی است.

وی یادآور شد: به‌منظور خودسازی، مبارزه با هوای نفس حرف اول را می‌زند و پیاده‌روی اربعین این فرصت را ایجاد می‌کند تا انسان خود را به امام حسین(ع) و یارانش نزدیک کرده و الگوهای اخلاقی را انتخاب کند که سعادت دنیا و آخرت را برای آن‌ها رقم بزند.

موسوی با اشاره به اینکه این زیارت راه بازگشت و توبه را برای انسان باز می‌کند، افزود: زائران پس از بازگشت نفس خود را قطعاً تزکیه خواهند کرد.

رسیدن به آرامش روحی و روانی

این مدرس حوزه علمیه گفت: انسان‌ها بر اساس فطرت خداجوی خود نیازمند رسیدن به خدا هستند، رفتن به زیارت اولیا هم گامی برای رسیدن به خداست به ‌طوری‌ که در روایات بسیاری داریم زیارت امام حسین(ع) همچون زیارت خداست.

وی ادامه داد: زیارت معصومین به هدف‌دار بودن و جهت‌دار بودن زندگی کمک می‌کند و انسان را به آرامش حقیقی رهنمون می‌سازد، التماس به خدا در چنین مکان‌های مقدسی باعث می‌شود انسان به آرامش برسد و شفاعت حاصل شود.

عزتمندی و تعالی شخصیت

موسوی بابیان اینکه انسان از منظر قرآن کریم کرامت ذاتی دارد، افزود: خداوند در سوره اسراء آیه 70 به این کرامت ذاتی اشاره می‌کند، «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ما فرزندان آدم را كرامت بخشيديم و بر دريا و خشكى سوار كرديم و از چيزهاى خوش و پاكيزه روزى داديم و بر بسيارى از مخلوقات خويش برتريشان نهاديم.»

وی ادامه داد: در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) داریم که می‌فرمایند ارزش انسان موهبتی الهی است که اگر انسان آن را ضایع کند قابل جبران نخواهد بود.

موسوی گفت: امام حسین(ع) نیز عزتمندانه زندگی کرد و آموزگار حریت و آزادگی شد که می‌تواند در این عصر مردم خفته را بیدار کند تا عزت خود را بازگردانند و زیر بار پرچم کفر نروند.

صبر و مقاومت در راه خدا

مدرس حوزه علمیه همدان گفت: بر اساس فرموده امام حسین(ع) نسبت صبر بر ایمان مانند نسبت سر به بدن است، در پیاده‌روی اربعین نیز سختی‌های بسیاری متوجه افراد می‌شود ازجمله گرفتگی عضلات، بی‌خوابی، بیماری، تاول زدن پاها و... که نیازمند روحیه صبر و بردباری است اما با وجود تمام این مشکلات بسیاری از شرکت‌کنندگان مشتاقانه و با صبر و بردباری این مسیر را طی می‌کنند.

محبت و همدلی

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان آثار اجتماعی پیاده‌روی اربعین پرداخت و گفت: در این پیاده‌روی محبت، همدلی و احساس صمیمیت و برادری در میان مسلمانان رخ می‌دهد، در این اجتماع عظیم دوستداران اهل‌بیت با خلوص و عشق برای امام حسین(ع) سوگواری می‌کنند و اجتماعی تشکیل می‌دهند که همه با یکدیگر در نهایت صفا و صمیمیت، بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ پوست و حتی مذهب به سمت امام حسین(ع) به تکیه‌ بر فرهنگ مدارا حرکت می‌کنند.

سخاوت و مهمان‌نوازی

موسوی بابیان اینکه سخاوت و مهمان‌نوازی از خصلت‌های پیامبران است، افزود: این ویژگی موجب تقرب انسان به خدا شده و مانند باران موجب طراوت زندگی می‌شود.

وی ادامه داد: در مراسم جهانی اربعین صحنه‌های زیبایی از صمیمیت و بخشش و سخاوت در ایران و عراق نمایان می‌شود به‌طوری‌که افراد به خاطر حب به امام حسین(ع) اندوخته‌های مالی خود را هرچند اندک برای پذیرایی از زائران فراهم می‌کنند و هر کس به‌اندازه وسع وتوانش ارادت خود را با پذیرایی از زائران به امام حسین نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: در حقیقت بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین سفره پذیرایی در دنیا در این مراسم پیاده‌روی اربعین گسترده می‌شود.

اتحاد و انسجام اجتماعی

مدرس حوزه علمیه همدان بابیان اینکه اتحاد و انسجام اجتماعی با محوریت فرهنگ اهل‌بیت(ع) است، افزود: این وحدت و یکپارچگی مسلمانان مرهمی برای آحاد مسلمانان است، همواره به اتحاد در میان مسلمانان در قرآن کریم تأکید شده است، هر ساله در راهپیمایی اربعین بیش از 20 میلیون نفر شرکت می‌کنند که عاملی مهم برای اتحاد مسلمانان و قدرتمندی مذهب شیعه است.

عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزی

موسوی با بیان اینکه همواره مستکبران در تلاش بودند برای تحکیم پایه‌های قدرت خود در میان مسلمان اختلاف‌افکنی کنند، افزود: این دشمنان از این طریق می‌خواستند مسلمانان را دچار خفت و خاری کنند.

وی ادامه داد: مسلمانان نیز در پیاده‌روی اربعین به تأسی از امام حسین(ع) که زیر بار ستم نرفت و حکومت یزید را نپذیرفت، زیر پرچم کفر نمی‌روند.

مدرس حوزه علمیه همدان در پایان گفت: دشمنان اسلام از چنین صحنه‌هایی می‌ترسند چراکه همایش بزرگ اربعین همچون رود خروشانی است که می‌تواند آن‌ها را محو کند.

انتهای پیام
captcha