اربعین حرکتی تمدن‌ساز و آگاهی‌بخش به سمت حجت خداست
کد خبر: 4000590
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

اربعین حرکتی تمدن‌ساز و آگاهی‌بخش به سمت حجت خداست

یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه حرکت اربعین، حرکتی به سمت تمدن اسلامی و بسترسازی ظهور امام زمان(عج) است، گفت: هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) ایشان خود را به نام حسین معرفی می‌کنند در واقع مردم باید امام حسین(ع) را بشناسند لذا اربعین یک حرکت آگاهی‌بخش به سمت حجت خداست تا مردم خودشان را برای سربازی حضرت آماده کنند.

اربعین حرکتی تمدن‌ساز و آگاهی‌بخش به سمت حجت خداستحجت‌الاسلام هادی رمضانی، کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان به بیان دلایل اهمیت اربعین پرداخت و گفت: اربعین یکی از مهم‌ترین ارکان شیعه است تا جایی که امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه‌های مؤمن را زیارت اربعین دانستند.

وی اظهار کرد: زیارت اربعین در واقع سنتی است که بعد از شهادت سیدالشهدا(ع) از سوی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) انجام شده است.

رمضانی بیان کرد: افرادی همچون سیدبن‌طاووس و شیخ عباس قمی هم نقل کردند وقتی اسرای شام به سمت مدینه حرکت کردند به دوراهی مدینه و کربلا رسیدند حضرت زینب(س) فرمود ما را از مسیر کربلا ببرید و در روز اربعین به کربلا رسیدند و عزاداری کردند طبق این سنت زیارت اربعین سنتی است که از نشانه‌های مؤمنان و شیعیان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: برخی هم نقل کردند که اهل‌بیت در آن زمان در کربلا حضور نداشتند و جابربن‌انصاری و عطیه عوفی مفسر قرآن که از بزرگان هستند هر دو قبر سیدالشهدا(ع) را در اربعین زیارت کردند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: اهمیت اربعین از این جهت است که امام معصوم(ع) به پایه‌گذاری آن تأکید و به اصحاب خودش توصیه کرده که روز اربعین در کربلا باشند.

وی با اشاره به رسالت حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا، گفت: کربلا دو تا پیام دارد یک بعد آن خون دادن و جهاد است که امام حسین(ع) و یارانش آن را تحقق بخشیدند و بُعد دیگر «پیام خون» است که امام سجاد(ع) و علمدارش حضرت زینب(س) آن را به سرانجام رساندند.

رمضانی اظهار کرد: حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با خطبه‌های آتشین در شهر کوفه و شام بساط ظلم را در هم پیچیدند و ماهیت دستگاه ظالم‌پرور بنی‌امیه را افشا کردند به‌طوری که در شام که دشمن اهل‌بیت بودند برای سیدالشهدا(ع) مجلس روضه می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نگذاشتند اثر خون سیدالشهدا(ع) از بین برود و پیام آن را به عالم رساندند، تصریح کرد: این روشنگری‌هایی که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با آیات قرآن و روایات انجام دادند باعث شد که واقعه عاشورا زنده بماند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: اگر امروز اربعین با این حجم زیادی از مسلمانان از همه کشورها و ممالک اروپایی برگزار می‌شود نشانه حرکات روشنگرانه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است و حضور در اربعین از جمله کارهایی بود که حضرت زینب(س) برای زنده نگه‌داشتن یاد و اهداف سیدالشهدا(ع) انجام دادند.

وی با بیان اینکه اربعین ریشه در دل مؤمن و ایمان او دارد و با ایمان آمیخته شده است، ادامه داد: دستاورد بزرگ اربعین این است که مردم را نسبت به سیدالشهدا(ع) و اهدافش آگاه می‌کند و آن‌ها که آگاه هستند نیاز دارند این مسئله را روز به روز تکرار کنند.

رمضانی با اشاره به اینکه دستاورد دیگر اربعین اتحاد بین مردم است، افزود: در اربعین از هر قشری سیاه و سفید و... حضور دارند و این فقط خاصیت دستگاه سیدالشهدا(ع) است، دستگاه سیدالشهدا(ع) جاذبه‌ای دارد که همانند آهن‌ربا همه را از تمام نقاط عالم به خود جذب می‌کند.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه از مهم‌ترین دستاوردهای اربعین بیداری اسلامی است، افزود: این دستاورد باعث می‌شود که جوامع در برابر ظلم، استکبار و استبداد سکوت نکنند و حضور در اربعین باعث می‌شود که مردم در رابطه با سیدالشهدا(ع) بیشتر مطالعه کنند و اهداف ایشان را دنبال کنند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد کربلا و اربعین آمادگی برای ظهور حضرت حجت(عج) و حرکت اربعین، حرکتی به سمت تمدن اسلامی و بسترسازی ظهور امام زمان(عج) است.

رمضانی ادامه داد: مردم باید در این حرکت‌ها و راهپیمایی‌ها ساخته و آمادگی خودشان را در جامعه بیان کنند تا ظهور امام زمان(عج) محقق شود و این حرکت را خود حضرت حجت(عج) مدیریت می‌کند و خود امام هم در این حرکت حضور دارند و این قلب تپنده و وجود حضرت حجت(عج) است که مردم را به سمت امام حسین(ع) می‌کشاند.

وی تصریح کرد: وقتی امام زمان(عج) ظهور کنند خودشان را به نام حسین معرفی می‌کنند، یعنی در واقع مردم باید امام حسین(ع) را بشناسند، لذا وقتی حضرت تکیه به کعبه می‌کنند و خودشان را منتقم جدش معرفی می‌کنند یعنی اینکه اربعین یک حرکت آگاهی‌بخش به سمت حجت خدا و قرار است مردم با ایشان آشنا و خودشان را برای سربازی آماده کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی در پایان با تأکید بر اینکه اربعین زمینه‌سازی برای ظهور و حرکت آن حضرت است، افزود: اهل‌بیت و امام زمان(عج) دستور دادند بسیار برای فرج دعا کنید و آن‌هایی که در اربعین حضور پیدا می‌کنند یکی از وظایفشان این است که در زیر قبه سیدالشهدا(ع) که دعا مستجاب می‌شود برای حجت و ظهور امام زمان(عج) دعا کنند.

انتهای پیام
captcha