کد خبر: 4002215
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۴

عظمت پیامبر(ص) در قرآن در مقایسه با سایر پیامبران نمایان می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان بیان کرد: ادبیات گفتاری قرآن کریم با حضرت محمد(ص) بسیار متفاوت با سایر پیامبران است. نوع گفتار، صحبت، احترام خداوند نسبت به ایشان خاص است و دعاهایی که از سایر پیامبران در این کتاب آسمانی مطرح شده، از سوی خداوند قبل از درخواست پیامبر برآورده شده است.

عظمت پیامبر(ص) در قرآن در مقایسه با سایر پیامبران نمایان می‌شودبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، شب گذشته 12 مهرماه در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد مهدیه با اشاره به آیاتی که نازل به وجود نبی مکرم اسلام است، اظهار کرد: ادبیات گفتاری قرآن کریم با حضرت محمد(ص) بسیار متفاوت با سایر پیامبران است، نوع گفتار، صحبت، احترام خداوند نسبت به ایشان خاص است.

وی افزود: وقتی خداوند می‌خواهد پیامبران را مخاطب قرار دهد نام آن‌ها را می‌گوید همچون یا نوح، یا ابراهیم، اما در مورد پیامبر اکرم(ص) نه تنها نام ایشان را نمی‌برد بلکه در سوره حجرات هم به مردم می‌گوید که ایشان را به اسم صدا نزنند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه حضرت آدم، موسی، نوح و ابراهیم و... دعاهایی دارند که در قرآن از زبان آن‌ها نقل شده است، تصریح کرد: آنچه انبیا به‌خصوص پیامبران اولوالعزم در قرآن آرزو دارند و آن را از خداوند مطالبه می‌کنند خداوند آن‌ها را دعا نکرده به پیغمبر اسلام عطا کرده است. به‌طور مثال شرح صدر، رسوا نکردن و دور نگه داشتن از ناپاکی‌ها و ... به پیامبر داده شده همان‌طور که در آیه اول سوره انشراح می‌فرماید «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ آیا سینه ات را [به نوری از سوی خود] گشاده نکردیم؟» و یا دعایی که حضرت ابراهیم در آیه 87 سوره شعراء می‌گوید «وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ و در روز قيامت مرا رسوا مساز» خداوند در مورد پیامبر فرموده است که ای پیامبر من و تو امتت را در قیامت خوار نمی‌کنم.

تفاوت نگاه شیعه و سنی در عصمت پیامبر(ص)

وی ادامه داد: در روایات اهل سنت و شیعه تفاوت نوع بیان خداوند با سایر پیامبران و پیغمبر اسلام(ص) به طور مفصل بیان شده است.

شعبانی با اشاره به اینکه گاهی دین‌داری مبتنی بر سلیقه شخصی می‌شود و تمایلات خود را به پای دین می‌گذاریم به بررسی بهترین اعمال از نگاه امام معصوم(ع) پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در این مورد می‌فرماید در بین اعمال چیزی بعد از معرفت به الله و سپس معرفت به رسول‌الله(ص) قرار ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان ادامه داد: اینکه در تاریخ افرادی همچون معاویه، یزید و مروان و ... به عنوان امیرالمؤمنین بر جای پیامبر می‌نشینند افرادی که فساد علنی داشتند اما در جامعه پذیرفته شدند به این علت است که جامعه پیامبر(ص) را نمی‌شناخت، لذا پیغمبری که شیعه تعریف می‌کند با پیامبری که بقیه معرفی می‌کنند متفاوت است و از این رو شیعه تنها جانشین پیامبر را حضرت علی(ع) می‌داند.

شعبانی افزود: پیامبر ما شخصی است که حتی در خواب هم خطا نمی‌کند یعنی به جایی از لحاظ تقوا و مهار نفس رسیده‌ است که حتی خواب گناه‌آلود هم نمی‌بیند، اگر پیامبر را شناختیم می‌دانیم که بعد از ایشان چه کسی باید قرار بگیرد.

اطاعت؛ برجسته‌ترین مسئله قرآن کریم در مورد پیامبر اکرم(ص)

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در قرآن کریم در مورد پیامبر اکرم(ص) بسیار برجسته است و تکرار شده، اطاعت از ایشان است، گفت: کمتر مسئله‌ای است که خداوند تا این حد به آن تأکید داشته است و آیات بسیاری با عبارت اطیعوالله و الرسول در قرآن به کار رفته است.

امام جمعه همدان با اشاره به آیه 59 سوره نساء به عنوان یکی از آیاتی که دلالت مطلق بر ولایت رسول(ص) دارد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید» در این آیه واژه «اطیعوا» دو بار تکرار شده که نشان از تأکید دارد، این آیه دلالت بر ولایت تکوینی، تشریعی و هم چنین ولایت حکومت و قضاوت دارد، یعنی پیامبر حق واجب و حرام کردن چیزی را دارد، طبق این آیه مقام پیامبر در حدی است که می‌تواند موضوعی را حلال و حرام کند البته موضوعی که خداوند از قبل حکم حلال، حرام و یا واجب بودن آن را نداده است، به طور مثال نمازهای سه یا چهار رکعتی را پیامبر واجب کردند.

وی در ادامه توضیح داد: زمانی‌که امام زمان(عج) ظهور کنند، به کسی دستور دهند اطاعتش واجب است به طور مثال به کسی بگوید باید همسرش را طلاق دهد اطاعت واجب است البته ایشان منطبق با نفس دستور نمی‌دهند و این یک مثال است.

آیه 59 سوره نساء دلالت بر معصوم بودن پیامبر و ائمه(ع) دارد

شعبانی با اشاره به اینکه روایت عجیبی از امام صادق(ع) وجود دارد، تصریح کرد: ایشان می‌فرماید «اگر قومی توحید داشته باشند و عبادت خداوند را ‌کنند اما در مقابل دستورات پیامبر چون و چرا کنند و یا در دل بگویند ایشان اشتباه کرده است این افراد مشرک هستند» کمترین تردید در دل نسبت به ایشان شرک است. شرک نسبت به ولایت مطلقه ایشان.

وی با تأکید بر اینکه در روایات داریم که مقام اطاعت از مقام شهادت بالاتر است، یادآور شد: در تاریخ اسلام داریم سلمان فارسی با جایگاه بالایی که او را از اهل بیت دانسته‌اند در جنگی در دل خود می‌گوید کاش امیرالمؤمنین(ع) در این شرایط شمشیر می‌کشید همین کاش گفتن در مورد فعل معصوم موجب می‌شود که مقام مقداد از او بالاتر باشد چراکه مقداد حتی در دل هم نسبت به افعال معصوم اما و اگر یا کاش نمی‌آورد.

وی افزود: آیه 59 سوره نساء دلالت بر معصوم بودن پیامبر و ائمه(ع) دارد، چراکه از اطاعت محض سخن می‌گوید، در مواردی که در قرآن کریم مسئله اطاعت از پدر و مادر بیان شده قیدهایی به آن خورده که اگر مانع عبادت و پرستش خدا شدند اطاعت از آن‌ها واجب نیست اما در مورد پیامبر و اولی‌الامر قیدی مطرح نشده است.

اطاعت از پیامبر(ص) مظهر رحمت است

شعبانی با اشاره به اینکه اطاعت از پیامبر(ص) مظهر رحمت است، توضیح داد: گرفتاری‌های امروز جامعه ما اعم از دزدی، مشکلات خانوادگی، گرانی و تورم، روابط محرم و نامحرم ناشی از غضب الهی است نه رحمت، جامعه‌ای که در آن اعتیاد، سرقت و طلاق و ... نباشد این چنین جامعه‌ای مورد رحمت خداوند است. لازمه برگشت رحمت به جامعه رجوع به این آموزه دینی است که از خدا و پیامبر و اهل‌بیت(ع) اطاعت داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان تأکید کرد: اطاعت از پیامبر به صورت مطلق بر امت اسلام واجب است چراکه تمام سخنان پیامبر وحی محض است، پس از رحلت پیامبر مشکلات زیادی در جامعه اسلامی ایجاد شد. در منابع معتبر اهل سنت آمده است ابن عباس پس از 20 سال از رحلت پیامبر می‌گریست از او علت را پرسیدند او گفت تمام مشکلات و بدبختی‌های امروز جامعه مربوط به یوم الخمیس (پنج‌شنبه) است.

وی توضیح داد: در روایات آمده است پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز دوشنبه رحلت کردند، روز پنج‌شنبه قبل از رحلت عده‌ای به عیادت ایشان که مسموم شده و در بستر بیماری بودند می‌روند، پیامبر از جمع می‌خواهند قلم و کاغذی بیاورند تا به‌صورت مکتوب مسئله‌ای را بگویند تا بعد از ایشان در امت اختلاف ایجاد نشود همهمه‌ای شده و فردی گفت پیامبر هذیان می‌گوید(العیاذ الله) و لذا مسئله‌ای که ایشان می‌خواستند بگویند مکتوب نشد.

شعبانی با اشاره به اینکه تمام وجدان‌های روشن را دعوت می‌کنیم تا به تحقیق در مورد این مسئله بنشینیم که آخرین فرمایش پیامبر برای جلوگیری از اختلاف در امت چه مسئله‌ای می‌تواند باشد، ابراز کرد: پیامبری که راضی نبودند پس از ایشان اختلافات در امت ایجاد شود و جنگ‌هایی همچون صفین و نهروان راه بیفتد، قابل بررسی است که با ریشه‌یابی این اختلافات به مهم‌ترین مسئله مورد تأکید ایشان برسیم.

انتهای پیام
captcha