نگاهی به فلسفه جشن گرفتن در سالروز ولایت امام زمان(عج)
کد خبر: 4005229
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

نگاهی به فلسفه جشن گرفتن در سالروز ولایت امام زمان(عج)

یک کارشناس حوزه مهدویت در همدان به فلسفه جشن گرفتن در سالروز ولایت امام زمان اشاره کرد و گفت: اعتقاد به مهدویت کارکرد فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای مسلمانان دارد.

فلسفه جشن گرفتن در سالروز ولایت امام زمان(عج) چیست؟آغاز امامت تنها برای یکی از ائمه هدی آن هم برای دوازدهمین امام شیعیان جشن گرفته می‌شود، سؤال اینجاست «چه تفاوتی میان امام زمان(عج) و سایر ائمه(ع) در به ولایت رسیدن وجود دارد؟» چرا ما سالروز به ولایت رسیدن امام سجاد(ع) که مصادف با روز عاشوراست را جشن نمی‌گیریم و یا چه تفاوتی میان امام محمدباقر و امام زمان(عج) وجود دارد که سالروز ولایت امام زمان(عج) روز جشن مسلمانان است اما سایر ائمه این‌گونه نیستند.

برای پاسخ به این سؤال و برخی سؤالات دیگر پیرامون مهدویت به سراغ یکی از کارشناسان این حوزه می‌رویم.

حجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، گفت: حضرت ولی‌عصر(عج) امام حی ما هستند گرچه همه ائمه عند ربهم یرزقون هستند و نزد پروردگارشان زنده‌اند اما حضرت مهدی(عج) از منظر جسمانی در حال حاضر زنده‌ و امام شیعیان هستند و بر ما مسلمانان ولایت دارند بنابراین مسلمانان سالروز به امامت رسیدن امام عصر خود را به شادی می‌نشینند.

وی در ادامه توضیح داد: برخی از دشمنان جهان اسلام در تولد امام زمان(عج) شبهه افکنی کرده‌اند و مسلمانان برای اینکه پاسخی به این شبهات بدهند از گذشته تاکنون این روز را گرامی داشته‌اند تا جزء شعائر محسوب شود چراکه در آیات قرآن کریم آمده است کسانی که شعائر خدا را بزرگ می‌شمارند نشان از تقوای قلبی آنان است.

شیری همچنین تصریح کرد: سیره علما آن‌گونه بوده که هر ساله به امامت رسیدن امام زمان(عج) خود را جشن می‌گرفتند و این سیره نسل به نسل چرخیده و اکنون همه مسلمانان به تأسی از این سیره به امامت رسیدن امام دوازدهم خود را جشن می‌گیرند.

اثرات اعتقاد به مهدویت در زندگی

این کارشناس حوزه مهدویت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأثیر مهدویت در زندگی مسلمانان گفت: مهدویت علاوه بر اینکه موجب وحدت در میان مسلمانان می‌شود موجب ایجاد مقاومت شده و باعث می‌شود مسلمانان در مقابل ظالم سر تعظیم فرود نیاوردند علاوه بر این موجب امید دهی به مسلمانان شده و باعث می‌شود زیر بار ظلم نروند.

وی ادامه داد: یک مستشرق به نام دار مستتر است و از دانشمندان بزرگ غربی به شمار می‌آید در کتاب خود با عنوان «مهدی از قرن اول تا سیزدهم» سخن عجیبی دارد که می‌گوید عرب که در دست ظلم و ستم گرفتار است رو به آسمان می‌آورد و فریاد می‌زند کی مهدی ظهور می‌کند، قومی را که با چنین احساساتی پرورش ‌یافته می‌توان کشت اما نمی‌توان مطیع ساخت.

این استاد حوزه درباره تأثیر مهدویت بر ایجاد اتحاد و تشکیل جبهه مقاومت گفت: در قرن 17 و 18 امپراطوری بریتانیا تقریباً یک چهارم خشکی‌های دنیا را در اختیار داشت و در تمام جنگ‌ها پیروز می‌شد شخصی در سودان ادعای مهدویت کرد، گرچه ادعای مهدی دروغین امری ناپسند است اما همین اعتقاد به مهدویت در میان مردم بود که باعث شد تمام قبایل با یکدیگر متحد شوند و به کمک محمد احمد بیایند و امپراطوری بریتانیا را شکست دهند حتی در جنگی که در میان بریتانیا و سودان رخ می‌دهد مردمی که با اعتقاد به مهدویت قیام کرده بودند؛ فقط در یک جنگ یازده هزار انگلیسی کشته می‌شود غربی‌ها در تحلیل این موضوع که چه اتفاقی افتاد و شکست خوردند، کتاب‌های متعددی می‌نگارند از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب بمایکل اشر با عنوان «ماجراجویی نهایی شاهنشاهی» اشاره کرد که در این کتاب می‌گوید چیزی که باعث سقوط امپراطوری بریتانیا شد همان اعتقاد به مهدویت بود.

شیری اظهار کرد: چرچیل یکی دیگر از نویسندگان غربی در کتابی با عنوان «جنگ رودخانه گزارشی از باز پس‌گیری سودان» به جریان ادعای مهدی سودانی پرداخته و این عقیده به مهدویت را برای بریتانیا فاجعه‌ای بزرگ در این کتاب می‌داند.

تأثیر مهدویت در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم ایران

وی در بخش دیگری از سخنانش به تأثیرگذاری مهدویت در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم ایران پرداخت و گفت: حکم میرزای شیرازی در استفاده از تنباکو در کنار مبحث مهدویت مطرح شد چراکه مردم به این جریان اعتقاد راسخی دارند.

شیری ادامه داد: انگلیسی‌ها در آن زمان برای استعمار کشور ایران نقشه‌های بسیاری داشتند مصرف تنباکو نیز در آن دوران به‌گونه‌ای نبوده که از جمله فرعیات زندگی مردم باشد بلکه اقتصاد ایران بر اساس همین تنباکو می‌چرخید و حکم نفت را در شرایط کنونی برای کشور داشت. به عبارتی ایران در آن زمان صادرکننده تنباکو بود، انگلیسی‌ها وقتی امتیاز تنباکو را گرفتند به همین بهانه 200 هزار نفر را وارد ایران کردند که برخی از این افراد کشیش‌ها و جاسوسان انگلیسی بودند و می‌خواستند با گرفتن امتیاز تنباکو اقتصاد ایران را به کنترل خود در بیاورند. در این میان میرزای شیرازی فتوا می‌دهد که امروز استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان(عج) است.

این کارشناس حوزه مهدویت گفت: وقتی بحث مهدویت در کنار فتوایی مطرح شد همه مردم تبعیت کردند و 200 هزار انگلیسی مجبور به عقب‌نشینی شده و از کشور خارج می‌شوند؛ تمام طرح‌ها و نقشه‌هایی که برای جوانان ایرانی کشیده بودند از بین می‌رود.

وی یادآور شد: نمونه‌ای دیگر از تأثیر مهدویت در زندگی مردم را می‌توان در انقلاب اسلامی دید چراکه علت ایجاد و ابقای آن همان اعتقاد به مهدویت بوده و ولی‌فقیه در حکومت اسلامی به‌عنوان نائب امام زمان(عج) است و مردم نیز با تکیه بر همین اعتقاد در مقابل استکبار و ظالمان می‌ایستند.

این مدرس حوزه علمیه در پایان گفت: تشکیل جبهه‌های مقاومت در کشورهای مختلف همچون انصار الله یمن، حزب‌الله لبنان، فاطمیون در افغانستان، زینبیون در عربستان و ده‌ها گروه دیگر همگی به علت اعتقاد به مهدویت شکل گرفته و گرد ولی‌فقیه جمع شده‌اند بنابراین می‌توان گفت اعتقاد به مهدویت کارکرد فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای مسلمانان دارد.

انتهای پیام
captcha