6 تفسیر کوتاه بر دعای عهد
کد خبر: 4036024
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱

6 تفسیر کوتاه بر دعای عهد

یک کارشناس حوزه مهدویت به بررسی ابعاد و فرازهای مختلف دعای عهد و شرح آن در 6 نکته پرداخت.

سعید شیری کارشناس حوزه مهدویت مدرس حوزه علمیهحجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت و از اساتید حوزه علمیه ملایر، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه به منظور کسب معرفت نسبت به خداوند، پیامبر و ائمه اطهار(ع) است، اظهار کرد: وقتی حدیثی بیان می‌شود، ائمه و یا پیامبر سطح درک انسان را در نظر می‌گیرند چراکه مخاطب احادیث انسان‌ها هستند اما در دعا، با توجه به اینکه مخاطب خداوند است بنابراین در سطح بسیار بالایی بیان می‌شود بر همین اساس معرفتی که انسان از دعا می‌تواند کسب کند بالاتر از احادیث است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، وقتی امام حدیثی را بیان می‌کند، ممکن است آن حدیث در حال تقیه بیان شده باشد به این مفهوم که به عنوان نمونه ممکن است امام صادق(ع) در یک جمع پنجاه نفری حضور داشته باشند که در این جمع منافق و جاسوس هم باشد، بنابراین بر اساس تقیه ممکن است امام نتواند همه چیز را بیان کند؛ اما ادعیه در حال تقیه بیان نمی‌شود چراکه وقتی انسان با خداوند صحبت می‌کند معمولاً تنهاست و یا از یاران خاصش در کنارش هستند مانند سجده حضرت امیر(ع) که کمیل در کنارش بود و سجده ایشان را حفظ و سپس بیان کرد که معروف به دعای کمیل شد.

این کارشناس حوزه مهدویت با اشاره به اینکه درباره امام عصر(عج) ادعیه بسیاری وجود دارد، مانند دعای صلوات بر حضرت حجت، دعای عهد، دعای معرفت، دعای فرج، دعای سلامتی ایشان و...، افزود: دعای عهد یکی از مهم‌ترین دعاها در زمینه کسب معرفت است. امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند «اگر مؤمنی 40 صباح دعای عهد را بخواند از یاران حضرت خواهد بود و اگر بمیرد و ظهور را نبیند وقتی حضرت ظهور کردند زنده خواهد شد و از یاران ایشان می‌شود.»


بیشتر بخوانید:


شیری با اشاره به اینکه دعای عهد فرازهای مختلفی دارد که همگی با «اللهم» و درخواست از خداوند آغاز می‌شود، افزود: «اللهم» و «رب» بیشترین الفاظ به کار رفته در قرآن است و خواننده دعا از این طریق از خداوند درخواست دارد. در فراز دیگری که آن هم با اللهم و درخواست از خداوند آغاز می‌شود، رساندن سلام به حضرت حجت بیان می‌شود.

وی ادامه داد: فراز بعدی عهد مهدوی است که آن هم دوباره با اللهم آغاز می‌شود و فرد با امام عصر تجدید عهد می‌کند. همچنین فراز بعدی از دعا، از خداوند درخواست یاریگری به حضرت حجت را دارد و سپس درخواست رجعت و ظهور ایشان در فرازهای دیگری مطرح می‌شود و در آخر هم برنامه‌های ظهور را مشخص می‌کند.

دعای عهد؛ دید جهانی مهدویت

شیری با بیان اینکه برای دعای عهد نوشتن چندین کتاب شرح باز هم کم است، افزود: این دعا با دیدی جهانی بیان می‌شود آنگاه که در فراز سوم دعا مطرح می‌شود که سلام می‌دهیم به امام زمان از همه مؤمنان و مؤمنات، از شرق عالم تا غرب عالم، در زمین هموار یا کوه‌ها، در خشکی باشیم و یا در دریا، به اندازه عرش خداوند صلوات می‌فرستیم. بنابراین وقتی صلوات ما صلواتی جهانی است باید دید ما هم به مهدویت یک دید جهانی باشد. باید جهانی فکر کنیم، جهانی کار کنیم و این‌گونه نباشد که غزه و لبنان و سوریه و... به ما ربطی نداشته باشد.

علاقه به حضرت حجت(عج)

این کارشناس حوزه مهدویت با بیان اینکه علاقه ما به حضرت مهدی(عج) و معرفت ما به ایشان باید روز به روز در حال افزایش باشد، افزود: در دعای عهد بیان می‌کنیم که من امروز تجدید بیعت می‌کنم و در تمام طول عمرم عهدم را تکرار می‌کنم البته نه عهد، با تو عقد می‌بندم. عقد مفهومی بالاتر از عهد است و در این دعا عهد خود را مکتوب می‌کنیم و با ایشان بیعت می‌کنیم که مطیع اوامر ایشان باشیم.

عهد با امام زمان(عج) تا پس از مرگ

شیری تصریح کرد: در دعای عهد بیان می‌کنیم عهدی که با امام زمان(عج) می‌بندم تا زمانی است که عمرم باقی است و در فراز بعدی می‌گوییم نه این عهد تا پس از مرگم هم باقی است؛ سپس بیان می‌شود اگر مرگ بین من و ظهورت فاصله انداخت مرا از قبرم خارج کن درحالی که کفن پوشان هستم این نشانگر این مطلب است که فردی که دعای عهدخوان است می‌خواهد در رکاب حضرت باشد و عهدش با مردن هم از بین نمی‌رود.

منتظر امام زمان ثانیه را از دست نمی‌دهد

این کارشناس حوزه مهدویت به نکته ظریفی در این دعا اشاره کرد و گفت: در این دعا داریم وقتی من زنده می‌شوم کفن پوشان شمشیرم از میان کشیده است. اینکه کشیدن شمشیر دو تا پنج ثانیه طول می‌کشد اما تکرار این موضوع در دعا از این بابت است که منتظر امام زمان ثانیه‌ها را هم از دست نمی‌دهد چراکه دشمن بیکار ننشسته و در حال کار و تلاش علیه ماست. بنابراین برای غلبه بر دشمن باید چندین برابر کار کنیم. در این فراز تأکید دارد که منتظر امام زمان چند ثانیه‌ای که برای کشیدن شمشیر است را هم نباید از دست بدهد. و زمان را در راستای معرفت افزایی برای ظهور امام زمان باید صرف کنیم.

استفاده از الفاظ زیبا در دعا

وی یادآور شد: وقتی حضرت ظهور می‌کند دنیا بسیار زیبا خواهد شد برای همین در این دعا هم از الفاظ و کلمات بسیار زیبایی استفاده شده است. «خدایا بنما به من جمال ارجمند و پیشانی بلند نورانی را و سرمه بکش به چشمانم با دیدن حضرت.»

شیری با بیان اینکه این همه دعا و درخواست در دعای عهد به منظور مشخص کردن برنامه ظهور است، افزود: در این دعا داریم بلادها و شهرها آباد می‌شوند، انسان‌ها زنده می‌شوند و هدایت پیدا می‌کنند، باطل از بین می‌رود، حق نمایان می‌شود، کسانی که مظلوم هستند و پناهگاهی ندارند امام زمان(عج) پناه آن‌ها می‌شود، احکام دین اسلام و قرآن را دوباره احیا می‌کند، سنت‌های حضرت رسول(ص) را زنده می‌کند و امیدها در دل‌ها زنده می‌شود. در فراز پایانی دعای عهد داریم که دشمنان ظهور را دور می‌دانند اما ما نزدیک. این نشانگر امید به آینده است و این امید است که پویایی و نشاط را به همراه خواهد آورد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha