التزام به مجموعه رفتارهای جهادی؛ مفهوم سبک زندگی مهدوی
کد خبر: 3961596
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
بررسی سلسله شبهات مهدویت/ 7

التزام به مجموعه رفتارهای جهادی؛ مفهوم سبک زندگی مهدوی

کارشناس حوزه مهدویت و استاد حوزه علمیه به بیان ویژگی‌های سبک زندگی مهدوی و جامعه منتظران مهدی پرداخت و گفت: سبک زندگی مهدوی به مفهوم التزام به مجموعه رفتارهای جهادی برخواسته از اعتقاد به امام حی گفته می‌شود.

التزام به مجموعه رفتارهای جهادی؛ مفهوم سبک زندگی مهدویالگوسازی و تمدن‌سازی؛ مهم‌ترین آثار یک جامعه منتظرحجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت و استاد حوزه علمیه همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: سبک زندگی مهدوی به مفهوم التزام به مجموعه رفتارهای جهادی برخواسته از اعتقاد به امام حی گفته می‌شود و انتظار او در عصر غیبت با هدف زمینه سازی حکومت مهدی(عج) بر اساس تعالیم اسلام شیعی است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از روایات داریم انتظار افضل عبادت‌هاست، افزود: از این روایات بر می‌آید انتظار یک عمل است، نشستن، سکون و بی‌تحرکی نیست، بنابراین انتظار یک تلاش و کوششی است که از بالاترین اعمال به حساب می‌آید.

شیری ادامه داد: در روایت دیگری نیز داریم که انتظار را هم تراز با جهاد دانسته‌اند، فرد منتظر باید از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکند، جهاد عملی سخت و دشوار است که در راه خدا انجام می‌گیرد که جهادگر در نزد خداوند محبوب است بنابراین انتظار هدفی است که فرد طی آن تلاش می‌کند و نزد خداوند محبوب می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار فرج موجب می‌شود فرد از رحمت خداوند مأیوس نشود، افزود: در روایات داریم کسی که منتظر امام زمان(عج) باشد و در این امر بمیرد مثل کسی است که در خیمه حضرت مهدی(عج) و در کنار حضرت باشد، همچنین راه ورود به اصحاب حضرت حجت انتظار فرج است، امام صادق(ع) در روایتی دارد کسی که دوست دارد از اصحاب حضرت مهدی(عج) باشد باید از منتظران او باشد.

این استاد حوزه علمیه شهرستان ملایر با اشاره به اینکه مؤلفه‌های جامعه منتظران مهدی باید در سه بعد ارتباط با خدا، ارتباط با خود و ارتباط با دیگران مورد تحلیل قرار بگیرد، یادآور شد: در حوزه ارتباط با دیگران و خانواده محوریت باید عقل، اندیشه، عدالت، توحید و محبت باشد، علاوه بر این افراد باید در حوزه ارتباط با دیگران حضرت مهدی را بشناسند و او را به دیگران هم بشناسانند.

مقدمه‌سازی برای ظهور؛ ویژگی یک مسئول تراز اسلامی

شیری ادامه داد: معیار انتخاب مسئولان در یک جامعه منتظر مهدی باید به گونه‌ای باشد که مسئول مورد نظر برای ظهور حضرت مقدمه سازی کند، دیگران را برای اصلاح جامعه ترغیب کند و جامعه را از یأس و ناامیدی بازدارد همچنین خوش خلقی، خیرخواهی و دلسوزی از دیگر ویژگی‌های مهم یک مسئول در جامعه منتظران مهدی است، دوستی با دوستان حضرت در سیاست داخلی و خارجی، استقامت و صبر اجتماعی جامعه در دوران محاصره اقتصادی و حمایت جامعه از حاکم اسلامی و پیروی از دستورات ایشان از مهم‌ترین ویژگی‌های یک جامعه منتظر ظهور است.

وی در پایان به آثار و کارکردهای جامعه مهدوی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین نتیجه یک جامعه منتظر ایجاد زمینه لازم برای ظهور حضرت است، الگوسازی و تمدن سازی و اصلاح گری در جامعه، همدلی و همبستگی، تلاش و پویایی هدفمند، نشاط بخشی و امید، ظلم ستیزی و تقویت نظام اسلامی از مهم‌ترین آثار یک جامعه منتظر است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha