مدعی دروغین که خود را فرزند امام زمان(عج) می‌داند
کد خبر: 3972041
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
بررسی شبهات مهدویت / ۱۰

مدعی دروغین که خود را فرزند امام زمان(عج) می‌داند

یک کارشناس حوزه مهدویت به نقد و بررسی فرقه ضاله مهدویت در حدیث وصیت پرداخت و گفت: بر اساس این حدیث احمد الحسن از اهالی بصره خود را مهدی اول یا فرزند امام زمان(عج) معرفی می‌کند.

نقد و بررسی فرقه ضاله احمد الحسن / ادعای فرزند مهدی(عج) بودن به صرف تشبیه نام و محل تولدحجت‌الاسلام سعید شیری، استاد حوزه علمیه شهرستان ملایر و کارشناس حوزه مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، به نقد و بررسی فرقه ضاله احمدالحسن پرداخت و گفت: این فرقه برای اثبات حقانیت خود از روایتی با عنوان «حدیث وصیت» استفاده می‌کند، در این حدیث آمده است: در زمان رحلت، حضرت محمد(ص) از اصحاب می‌خواهند که جمع شوند تا مطلبی بنویسند که مردم با عمل کردن به آن گمراه نشوند، برخی از اصحاب وقتی متوجه شدند پیامبر(ص) می‌خواهند امام علی(ع) را به عنوان جانشین مشخص کند سر و صدا کرده و منزل او را ترک گفتند. این حدیث وصیت معروف به «حدیث قرطاس» تا اینجا توسط شیعه و سنی نقل شده است.

وی ادامه داد: در کتاب «غیبت» شیخ طوسی آمده که وقتی همه رفتند و حضرت علی(ع) و حضرت محمد(ص) تنها شدند، حضرت محمد(ص) به ایشان فرمودند بعد از من تو امامی، پس از تو یازده نفر از نسل تو می‌آیند که آخرین آن‌ها مهدی است؛ و پس از حضرت مهدی (عج) دوازده مهدی به حکومت می‌رسد که اولین آنها از بصره است.

شیری تصریح کرد: با توجه به اینکه محل تولد احمد الحسن بصره است، او به این روایت استدلال کرده و خود را مهدی اول پس از دوازده امام معرفی می‌کند.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس حوزه مهدویت به دلایل خود برای رد این فرقه پرداخت و گفت: این حدیث ضعیف بوده و بین علما مشهور نیست، افراد مجهول مانند علی بن حسین و البته ضعیفی مانند احمد بن محمد بن خلیل در سند این حدیث هستند که باعث ضعف این روایت شده و علمای بسیاری به این حدیث اعتنا نکرده‌اند. علاوه بر این، همین حدیث ضعیف را هم احمدالحسن تحریف کرده چراکه در حدیث وصیت نقل شده اولین مهدی نامش احمد ابن ملیح است درحالی که طرفداران احمدالحسن این نام را به احمدالحسن تغییر داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه صرفاً با یک تشابه اسمی نمی‌توان چنین برداشتی از حدیث کرد، افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «شخصی از بصره می‌آید و ادعا می‌کند که سید است درحالی که سید نیست این فرد همان دجال است». حال سؤال ما از پیروان احمدالحسن این است که با توجه به اینکه او از بصره است و دجال نیز طبق این روایت از بصره و احمدالحسن نیز ادعا می‌کند که سید است درحالی که برادرش این موضوع را رد می‌کند، آیا نمی‌شود گفت احمدالحسن همان دجال در این روایت است؟ شما که صرف یک تشابه اسمی یا شهر بصره را برای تطبیق یک روایت بر شخص کافی می‌دانید.

شیری ادامه داد: یکی دیگر از دلایل رد عقاید این فرقه این است که بر اساس همان گفته خود این فرد دوازده مهدی پس از حضرت مهدی می‌آیند که اولین آن‌ها احمدالحسن است، درحالی که هنوز حضرت مهدی(عج) ظهور نکرده ولی احمد الحسن ظهور کرده است! برخی علما که این حدیث را صحیح دانسته‌اند اعتقاد به رجعت دارند به این معنا که پس از حضرت مهدی(عج)، خود ائمه رجعت می‌کنند و ارتباطی به بصره و احمدالحسن ندارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل رد این فرقه آن است که احمد الحسن خود را از اهالی یمن معرفی می‌کند تا بتواند روایات سید یمانی را بر خود تطبیق دهد، درحالی که در حدیث وصیت آمده اولین مهدی پس از حضرت مهدی(عج) از بصره است.

شیری در پایان گفت: هرگاه دشمن از جبهه یا گروه خاصی حمایت کرد باید در حقانیت آن‌ها شک داشته باشیم، فردی که ادعا می‌کند از اصحاب حضرت حجت است از سوی صدای آمریکا و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها حمایت می‌شود و تبلیغات خود را آزادانه در این شبکه‌ها انجام می‌دهند.

انتهای پیام
captcha