پاسخ به شبهات نقش علما در ایجاد شرایط برای ظهور
کد خبر: 4038401
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۴

پاسخ به شبهات نقش علما در ایجاد شرایط برای ظهور

حجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت و مدرس حوزه علمیه در ملایر به بررسی نقش علما در زمینه‌سازی شرایط لازم برای ظهور حضرت مهدی(عج) و پاسخگویی به برخی شبهات در این زمینه پرداخت.

سعید شیری کارشناس حوزه مهدویت و مدرس حوزه علمیهحجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت و مدرس حوزه علمیه در ملایر با اشاره به اینکه شبهاتی در زمینه نقش علما در ایجاد شرایط لازم برای ظهور وجود دارد که باید بررسی و به صورت دقیق به آنها پاسخ داد تأکید کرد: این شبهات بیشتر از طریق فرق انحرافی مطرح می‌شوند چراکه می‌خواهند روشنگری را از علما گرفته و نگذارند مردم به فرد متخصص در دین مراجعه کنند از این رو در زمینه مهدویت روایت‌هایی را مطرح می‌کنند که علما در برابر حضرت مهدی می‌ایستند و با ایشان مقابله می‌کنند. در حقیقت از این طریق می‌خواهند وجهه علما را تخریب کنند.

شیری اظهار کرد: وقتی روایات مختلف را در این زمینه بررسی می‌کنیم چندین روایت در رابطه با نقش علما در مهدویت و ظهور مشخص است. برخی روایات که تعداد آنها اندک است بیان می‌کنند که علما در برابر حضرت حجت(عج) می‌ایستند اما روایات بسیاری در مدح علما وجود دارد.


بیشتر بخوانید:


وی با تأکید بر اینکه در پاسخ به این شبهات ابتدا باید علما را در این روایات معناشناسی کرد، افزود: در این روایات وقتی لفظ عالم مطرح می‌شود منظور علمای زیدیه، کیسانیه، اسماعیلیه، علمای وهابیت و... هستند و به معنای علمای شیعه نیست؛ بنابراین وقتی به روایات نگاه می‌کنیم روایاتی که در مذمت علما وارد شده، با توجه به خود روایات و قرینه‌های موجود منظور علمای غیر شیعه دوازده امامی هستند.

شیری ادامه داد: به عنوان نمونه روایاتی وارد شده که عموماً در مذمت علمای بطریه هستند، بطریه فرقه‌ای از زیدیه است که در مقابل ائمه ایستادگی کردند و یا روایاتی در زمینه خوارج داریم که در برابر حضرت علی(ع) ایستادند در حالی که بسیاری از آنان حافظان قرآن بودند اما از شیعیان دوازده امامی محسوب نمی‌شدند. در مجموع روایاتی که در مذمت علمای شیعه دوازده امامی در رابطه با ظهور مطرح شده باشد وجود ندارد.

این کارشناس حوزه مهدویت گفت: در تاریخ ۲۶۰ ساله امامت حضرت علی(ع) تا آغاز غیبت صغری بیشتر علما در خدمت دین و اهل‌بیت بودند و گاهی روایاتی در این رابطه مطرح شده که بسیار قابل تأمل است. به عنوان نمونه امام صادق(ع) می‌فرمایند «اگر زراره نبود علوم آل محمد از بین می‌رفت» زراره یکی از فقهای زمان امام صادق(ع) بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با جابر بن حیان، هشام و علمای دیگر شیعه روایات متعددی وجود دارد که به نقش علما در تاریخ ۲۶۰ ساله اشاره می‌کند.

شیری با اشاره به اینکه روایات متعددی در مدح و فضیلت علمایی که در عصر غیبت امام زمان وجود دارد، افزود: به عنوان نمونه امام هادی(ع) می‌فرمایند «اگر در دوران غیبت عالمان دین نبودند که مردم را به سوی حضرت حجت هدایت کنند و با حجت‌های الهی در دینش دفاع کنند، کسی در دین خدا پا بر جا نمی‌ماند و همه مرتد می‌شدند. آنان همانند ناخدای کشتی سکان کشتی را نگه می‌دارند و والاترین انسان‌ها نزد خداوند هستند.

وی اضافه کرد: امام زمان(عج) در این زمینه می‌فرمایند «فقهای عادل حجت من بر شما و من حجت بر آنان هستم». امام صادق(ع) نیز در این باره می‌فرمایند «علمای شیعه ما مرزبانانی هستند در برابر شیطان و دار و دسته‌اش که از سلطه ابلیس و دنباله‌روهای ولایت ستیزش جلوگیری می‌کنند.

این استاد حوزه تصریح کرد: در زمینه احادیث معرفی ویژگی‌های ۳۱۳ تن یار امام زمان، امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند «عده‌ای که حضرت مهدی به سمت اینان خارج می‌شوند ۳۱۳ تن نجبا، قضات هستند». همگی می‌دانیم که همه قضات عالمان دین هستند.

وی ادامه داد: وقتی این روایات را در کنار احادیثی قرار می‌دهیم که علمای دین را مذمت کرده‌اند متوجه خواهیم شد احادیثی که در مدح علما آورده شده منوط به علمای شیعه و مابقی مربوط به علمای غیر شیعه مانند بطریه و... بوده است.

کارشناس حوزه مهدویت در همدان به نقش علما در ایجاد شرایط لازم برای ظهور اشاره کرد و گفت: تقریباً ۳ هزار حدیث در زمینه مهدویت نقل شده است که در این بین برخی از احادیث ضعیف و برخی نیز قوی هستند و سندیت خوبی دارند. کسی که می‌تواند این‌ها را از یکدیگر جدا کند علما و متخصصان دین هستند. بنابراین یکی از نقش‌های علما در ایجاد شرایط لازم برای ظهور تشخیص و تبیین احادیث ناصحیح است.

شیری گفت: یکی از وظایف علمای شیعه این است که علاوه بر اینکه خودشان نسبت به امام زمان معرفت پیدا کردند عامه مردم را نیز با مقوله مهدویت آشنا و درصدد افزایش معرفت آنها بکوشند.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نقش‌های علما در مهدویت مبارزه با فرق نو ظهور تا از این طریق از انحرافات مردم جلوگیری کنند تا به سمت ایجاد شرایط لازم برای ظهور حرکت کنیم‌.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha