مردم عادی در زمینه‌سازی ظهور چه وظایفی دارند؟
کد خبر: 4010931
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳

مردم عادی در زمینه‌سازی ظهور چه وظایفی دارند؟

یک کارشناس حوزه مهدویت در همدان به بررسی وظایف مردم عادی، نه خواص و مسئولان در ایجاد زمینه‌های لازم برای ظهور حضرت حجت(عج) پرداخت.

سعید شیری کارشناس حوزه مهدویتتاکنون به بحث‌های مختلفی در زمینه مهدویت، فرقه‌های نوظهور، علل پیدایش آن‌ و همین‌طور وظایف خواص و علما در ایجاد زمینه‌های لازم برای ظهور در ایکنا پرداخته‌ایم اما آنچه لازم به نظر می‌رسد بررسی وظایف عموم مردم در فراهم کردن این شرایط است. یک زن خانه‌دار، یک فروشنده،یک مدیر و یک کارمند و... چه نقشی می‌توانند در ظهور حضرت حجت(عج) داشته باشند؟

حجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در این باره اظهار کرد: انتظار فرج خود از بهترین اعمال است، روایات بسیاری در این زمینه داریم که تأکید شده بالاترین اعمال، انتظار فرج است.

وی ادامه داد: اعمال بسیار پرفضیلتی تأکید شده همچون نماز شب، به جا آوردن حج، پیاده‌روی اربعین، زیارت اهل‌ بیت(ع) و انفاق در راه خدا و...؛ اما بالاترین این اعمال نزد خداوند انتظار فرج است.

شیری یادآور شد: گرچه تمام این اعمال سختی‌های خاص خود را دارد و ادای آن‌ها مشکل است اما در بین تمام اعمال نیک، انتظار فرج جایگاه ویژه‌ای دارد، در روایت دیگری نیز داریم که بالاترین جهادها هم انتظار فرج است.

انتظار فرج، راه ورود به سپاه امام زمان(عج)

این کارشناس حوزه مهدویت گفت: در روایتی از امام صادق(ع) داریم که اگر می‌خواهید از یاران امام زمان(عج) باشید پس از منتظران ظهور ایشان باشید. هر انسانی در هر جایگاهی که قرار دارد نباید خود را دست کم بگیرد و از همان جایگاه، اخلاص در عمل را آغاز و برای ظهور امام زمان(عج) تلاش کند.

شیری به ریشه شکل‌گیری سه‌شنبه‌های مهدوی اشاره کرد و افزود: حدود پنج سال گذشته فردی به نام شهید باباشیرازی با دختری دانشجو ازدواج می‌کند، این دو علاوه بر اینکه مستأجر و دانشجو بودند بضاعت مالی زیادی هم نداشتند اما تصمیم گرفتند در محل‌هایی از تهران که کمتر با امام زمان(عج) مأنوس هستند در روزهای سه‌شنبه برای سلامتی ایشان شربت نذری پخش کنند.

منشأ پیدایش سه‌شنبه‌های مهدوی

وی ادامه داد: این زوج جوان پخش شربت نذری را بدون هیچ‌گونه امر به معروف و یا نهی از منکر دیگری در شهرک غرب تهران در روزهای سه‌شنبه آغاز کردند، هر کس از آن‌ها درباره علت پخش شربت سؤال می‌کرد شهید باباشیرازی می‌گفت برای سلامتی امام زمان(عج)؛ ایشان از این طریق قصد داشت امام زمان(عج) را به افرادی که در این محیط زندگی می‌کردند بشناساند. هفته چهاردهم دو جوان دیگر تحت تأثیر این حرکت قرار می‌گیرند و از باباشیرازی می‌خواهند که در پخش شربت آن‌ها را سهیم کند.

شیری گفت: پس از چندی باباشیرازی تصمیم می‌گیرد در یک اردوی جهادی شرکت کند، در طی مسیر ماشین این گروه واژگون و باباشیرازی به شهادت می‌رسد، برای هفته‌های بعد که پخش شربت در شهرک غرب تهران در حال انجام بوده مردم از دیدن عکس شهید و شهادت او بسیار متأثر می‌شوند و جمعی از اهالی این شهرک تصمیم می‌گیرند که به جای او پخش شربت نذری را ادامه دهند.

وی یادآور شد: از همان‌جا کمک‌های مالی و نیروهای داوطلب بسیاری برای پخش شربت و نذری می‌آیند و کم‌کم در محله لواسان تهران هم پخش شربت انجام می‌گیرد، از آن زمان تاکنون تقریباً در پنج هزار جای ایران مراسم‌ مختلفی به‌منظور سه‌شنبه‌های مهدوی برگزار می‌شود، حتی اکنون در سایر کشورها همچون عراق هم این برنامه اجرا می‌شود.

این کارشناس حوزه مهدویت گفت: بنابراین می‌توان دید که یک فرد عادی، یک دانشجو، یک زوج مستأجر چگونه در راه شناساندن امام زمان(عج) به مردم نقش اثرگذاری داشتند و توانستند تا این حد اثرگذار باشند.

معرفت به امام زمان(عج) اولین وظیفه منتظران ظهور

وی با تأکید بر اینکه معرفت به امام زمان(عج) اولین وظیفه منتظران ظهور است، توضیح داد: در روایات داریم که معرفت به امام زمان(عج) نیز بین کفر و ایمان است و یا طبق آیه قرآن داریم که در روز قیامت هر کس با امام زمان(عج) خودش محشور می‌شود. معرفت به این معناست که ما جایگاه امام زمان خود را درک کنیم و بدانیم که رضایت امام رضایت خداست و غضب امام نیز غضب خداوند است.

شیری با بیان اینکه معرفت به امام زمان اطاعت از ایشان را به همراه خواهد داشت، افزود: شناخت صفات، آداب و ویژگی‌های حضرت مهدی(عج) اولین و مهم‌ترین وظیفه یاران حضرت است.

این کارشناس حوزه مهدویت یادآور شد: یکی دیگر از وظایف منتظران ظهور رعایت ادب نسبت به ایشان است، در روایات داریم که وقتی نزد امام صادق(ع) نام حضرت قائم(عج) می‌آمد تمام‌ قد می‌ایستادند و می‌گفتند اگر آن زمان را درک کنم تمام عمر در خدمت امام زمان خواهم بود.

شیری اظهار کرد: در روایات و آیات بسیاری انسان به صبر دعوت شده است، عجله کردن در مبحث ظهور و شکایت به خداوند نسبت به این موضوع که چرا حضرت حجت ظهور نمی‌کند، گاهی به کفر کشیده خواهد شد و این امر مذموم و ناپسند است.

وی با اشاره به اینکه در دعای عهد از خداوند درخواست می‌کنیم که اگر مرگ میان من و امام زمان فاصله انداخت زمان ظهور حضرت مرا محشور کن، گفت: بنابراین نباید انسان عجولانه از خداوند ظهور را درخواست کند و باید تسلیم امر خداوند باشد. چراکه کسانی که منتظر هستند مانند کسانی هستند که در خیمه امام زمان‌اند و انتظار فرج بالاترین ثواب و از جمله بهترین اعمال است؛ وقتی انسان عجولانه از خداوند ظهور را درخواست می‌کند به آن معنی است که به همه این روایات بی‌اعتنا بوده و با عجله می‌گوید که این همه ثواب و جایگاه را نمی‌خواهد.

انتهای پیام
captcha