پیامبر(ص)؛ الگوی تمام عیار قرآن/ جامعه امروز از نهادینه نشدن سیره محمدی رنج می‌برد
کد خبر: 4007241
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

پیامبر(ص)؛ الگوی تمام عیار قرآن/ جامعه امروز از نهادینه نشدن سیره محمدی رنج می‌برد

یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه فراخوان قرآن به الگوگیری از سیره پیامبر(ص) ارج نهادن به ارزش‌های والای انسانی و الهی است، بیان کرد: آنچه امروزه باید در جامعه نهادینه شود زیبایی‌های خُلق محمدی است، چراکه جامعه از نهادینه نشدن این جریان رنج می‌برد.

پیامبر(ص) الگوی تمام عیار قرآن / جامعه امروز از نهادینه نشدن خلق‌وخوی محمدی رنج می‌بردحجت‌الاسلام سیدصدرالدین محمودی، معاون نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه خلق‌وخوی محمدی باید در جامعه نهادینه شود، اظهار کرد: متأسفانه سبک زندگی غربی با تبلیغات بسیار گسترده در جامعه رواج پیدا کرده و سراب‌هایی را از زندگی به انسان نشان می‌دهد که هیچ‌گونه سعادت دنیوی و حتی اخروی را در پی ندارد.

وی یادآور شد: در حالات ابو ایوب انصاری از یاران پیامبر(ص) آمده است که وقتی مسلمانان وارد مدینه می‌شوند همه اسباب و وسایل خود را بیرون می‌ریزد و می‌گوید برای ابو ایوب زشت است که در خانه بماند و مهمان پشت در باشد و جایی برای اسکان نداشته باشد. در سیره نبوی می‌بینیم که پیامبر(ص) و اصحاب ایشان از داشته‌های خود می‌گذرند که مهاجران از آن استفاده کنند.

سیره نبوی؛ برعکس ضرب‌المثل معروف «چراغی که به خانه رواست ...»

وی ادامه داد: سیره نبوی برعکس ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. پیامبر(ص) و یاران ایشان همواره از بهترین داشته‌های خود برای دیگران می‌گذشتند.

محمودی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مهم پیامبر(ص) حکومت ایشان بر قلب و دل مردم است، افزود: این ویژگی در آنجا تجلی پیدا می‌کند که وقتی ایشان تصمیم می‌گیرند از مکه هجرت کنند؛ همه اقوام و دوستان با دست خالی با ایشان به مدینه می‌آیند و وقتی پیامبر(ص) به مدینه می‌رسد با اهل پیامبر(ص) به‌گونه‌ای برخورد می‌کند که باغ‌ها، خانه‌ها، نخلستان‌ها و همه چیز خود را در اختیار ایشان می‌گذارند و چنان عاشق ایشان می‌شوند که می‌خواهند همه چیز خود را با مؤمنین تقسیم کنند.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به ابعاد شخصیتی رسول‌الله(ص) بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبر خاتمیت ایشان است. پیامبر خاتم انبیا و خاتم نبوت است که بعد از ایشان پیامبری مبعوث نشده و دین و شریعت جدیدی به جز دین اسلام معرفی نمی‌شود.

خاتمیت و وحی؛ ویژگی‌های خاص نبوت حضرت رسول‌(ص)

وی با تأکید بر اینکه خاتمیت ویژگی خاص نبوت حضرت رسول‌الله(ص) است، اظهار کرد: خاتم در ویژگی شخصیتی ایشان به مفهوم ختم‌کنندگی پیامبران است که برخی خاتم را نیز از ویژگی‌های ایشان می‌دانند به این مفهوم که مانند نگین انگشتری دورتادور ایشان را 124 هزار پیامبر گرفته است و ایشان اشرف مخلوقات نیز هستند.

معاون نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد همدان یادآور شد: خداوند در آیه 21 سوره مبارکه حشر می‌فرماید «لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌کردیم، قطعاً آن را از ترس خدا فروتن و از هم پاشیده می‌دیدی، و این مثل‌ها را برای مردم می‌زنیم تا بیندیشند»؛ اما رسول‌الله(ص) همچون دریایی بی‌کران به‌اندازه‌ای ظرفیت دارد که آیات قرآن به ایشان نازل می‌شود و ایشان از چنان سعه صدری برخوردار است که هیچ‌یک از مخلوقات این ویژگی را ندارد.

محمودی به بعد عرفانی شخصیت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: معراجی که پیامبر(ص) درک می‌کنند در زندگی هیچ‌یک از رسولان خداوند نمی‌بینیم. خداوند در قرآن سفر شبانه پیامبر(ص) را به مسجدالحرام و مسجدالاقصی بیان می‌کند تا جایی که حتی ملائکه‌ای که در کنار رسول‌الله(ص) بوده بیش از مقدار معین نمی‌تواند عروج کند و اجازه همراهی پیامبر را ندارد و این نشان از جایگاه والای پیامبر(ص) در نزد خداوند دارد.

پیامبر(ص)؛ الگوی تمام عیار قرآن

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: خداوند در زیباترین سخن خود در قرآن، پیامبر(ص) را الگوی تمام عیار حق معرفی می‌کند و سیمای ملکوتی پیامبر(ص) را به نمایش می‌گذارد و تمام انسان‌ها را به تماشای الگوی زیبای پیامبر(ص) فرامی‌خواند و در آیه 21 سوره مبارکه احزاب می‌فرماید «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا یقیناً؛ برای شما در روش و رفتار پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می‌کند»؛ و جهانیان را به الگوگیری از سیره پیامبر(ص) دعوت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه فراخوان قرآن به الگوگیری از سیره پیامبر(ص) و ارج نهادن به ارزش‌های والای انسانی و الهی است، یادآور شد: پیامبر(ص) در مسیر دست‌گیری و نجات انسان‌ها به‌ اندازه‌ای تلاش می‌کند که خداوند در قرآن به ایشان تسلی می‌دهد و می‌فرماید «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ؛ ما قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به مشقت و زحمت افتی» (طه/ 2)؛ شما مأمور به وظیفه هستی نه مأمور به نتیجه.

محمودی بیان کرد: در جهان و تاریخ هیچ رهبری را این‌گونه نمی‌بینیم که چنان عاشق و دلباخته مردم باشد که از گمراهی آن‌ها تا این حد زجر بکشد. بنابراین، این خلق‌وخوی زیبای پیامبر(ص) است که می‌تواند رهنمودی برای تمام انسان‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha