نقش آیت‌الله بروجردی در پی‌ریزی وحدت علمی شیعه و سنی
کد خبر: 4007555
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵

نقش آیت‌الله بروجردی در پی‌ریزی وحدت علمی شیعه و سنی

یک مدرس حوزه علمیه در همدان بیان کرد: آیت‌الله بروجردی اولین شخص جهان اسلام بود که مباحث مهم وحدت از جمله وحدت علمی را در میان شیعه و سنی پی‌ریزی کرد.

آیت‌الله بروجردی؛ اولین شخص جهان اسلام در پی‌ریزی وحدت علمی شیعه و سنی

حجت‌الاسلام مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه همدان، با بیان اینکه آیت‌الله بروجردی از کسانی بود که این وحدت علمی را در جایگاه نهاد مرجعیت شروع کرد، اظهار کرد: به کمک این عالم بزرگ دو مرکز مهم علمی شیعه و تسنن با عناوین الاظهر مصر و حوزه علمیه قم مرتبط شده و آیت‌الله بروجردی با علمای بزرگ اهل تسنن همچون شیخ شلتوت شروع به نامه‌نگاری کرد و زمینه‌های ایجاد وحدت علمی را پایه ریزی نمود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از اختلافات دینی و سیاسی در سایه وحدت علمی کمرنگ می‌شود، اظهار کرد: مطالبی که آیت‌الله بروجردی برای شیخ شلتوت فرستاد در جلد اول کتاب جامع الاحادیث شیعه آمده است در این کتاب که به دستور آیت‌الله بروجردی و زیر نظر او نگاشته شده، آمده است مسلمانان سده اول و دوم گرچه شیعه نبودند و سنی بودند و امامان ما را به عنوان امامت قبول نداشتند اما اینان اهل بیت پیامبر(ص) را مرجع علمی و معنوی اسلام می‌دانستند اینان نگاهی حکومتی امامتی و خلافتی به اهل بیت(ع) نداشتند اما آنها را مرجع علمی می‌دانستند.

وی ادامه داد: آیت‌الله بروجردی از شیخ خواست که این تفکر زنده شود و همه دانشمندان و علمای شیعه و سنی اهل بیت پیامبر(ص) را مرجع علمی بدانند و در مطالب علمی به اهل بیت(ع) مراجعه کنند.

سلیمانیان گفت: این نامه‌نگاری‌ها و ارتباطات تاثیر زیادی گذاشت و در نهایت شیخ شلتوت فتوا داد هر مسلمان سنی به رساله مرجع تقلید شیعه عمل کند نماز و روزه‌های ایشان درست است چراکه این فتواها بر اساس علوم آخرین پیامبر هستند و اهل بیت مرجع علمی مسلمانان قرار دارد.

وی ادامه داد: در مقابل آیت‌الله بروجردی نیز فتوا داد مسلمانانی که در مراسم حج حضور دارند اگر در اماکن مقدس پشت سر علمای سنی نماز بگذارند نه تنها نماز آنها قبول است بلکه ثواب نماز پشت سر پیامبر را دارد‌.

آیت‌الله بروجردی تفکری بین‌المللی داشت

مدرس حوزه علمیه همدان با بیان اینکه آیت‌الله بروجردی تفکری بین‌المللی داشت، افزود: این مرجع بزرگ شیعه با کشورهای دیگر در ارتباط بود و در آنجا دفتر می‌زد به طوری که توانست در هامبورگ آلمان دفتری راه‌اندازی کند، مسجد اسلامی تاسیس کند که به دستور او، آیت‌الله بهشتی در آنجا حاضر شد و به تبلیغ دین اسلام پرداخت.

سلیمانیان با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات آیت‌الله بروجردی به منظور ایجاد وحدت علمی راه‌اندازی مجمع تقریب مذاهب بود، افزود: بیش از ۵۰ سال است که این مجموعه وجود دارد و بعد از او امام خمینی(ره) و بعد از امام(ره) نیز رهبر معظم انقلاب این مجموعه را ادامه دادند.

وی یادآور شد: جلسات مختلف حضوری در میان علمای شیعه و اهل سنت در این مجمع برگزار می‌شود و بسیاری از عوامل تفرقه در این جلسات از بین می‌رود، نمونه‌ای از این جلسات که در سیستان و بلوچستان هر ساله برگزار می‌شود عالم‌های شیعه و سنی با یکدیگر به مباحثه و مناظره می‌پردازند کنفرانس می‌دهند و در نهایت نوشته‌هایی که مورد تایید شیعه و سنی باشد در این جلسات به تایید رسیده و چاپ می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه گفت: سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز از دیگر اشخاصی بود که ارتباط بین علمای ایران، افغانستان پاکستان و مصر را ایجاد کرد، یکی از اقدامات او تاسیس کرسی تدریس فقه شیعه در مصر بود این کرسی که در مرکز علمی اهل سنت برگزار شده بود استقبال خوبی داشت.

وی تاکید کرد: به منظور پیشرفت این وحدت علمی پیشنهاد می‌کنیم که این کرسی تدریس دوباره زنده شود. از دیگر اقدامات آیت‌الله بروجردی در ایجاد وحدت بین شیعه و سنی این بود که نشان داده شود شیعیان و مرتبطین با اهل بیت چگونه در گسترش علوم اسلامی نقش داشتند، آیت‌الله بروجردی برای این منظور امام صادق(ع) و ائمه دیگر را پیشنهاد کرد.

سلیمانیان گفت: امام جعفر صادق(ع) حدود ۴ هزار شاگرد داشتند که بسیاری از آنها سنی بودند اما مرجعیت علمی امام صادق(ع) را قبول داشتند.

وی ادامه داد: در همین راستا کنگره‌ای تشکیل شد که نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی را بررسی کند این کنگره که وظایف خود را در قالب ۱۰ کمیته انجام می‌دهد از حدود ۳ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است به طوریکه در مهرماه سال جاری ۱۷ جلد کتاب درباره موضوع وحدت شیعه و سنی رونمایی شد.

سلیمانی یادآور شد: شیعه و سنی پیامبر واحد، نماز واحد، قبله و حج واحد دارند بنابراین می‌توانند برای ایجاد وحدت فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهند از طرفی هم یهود دشمن مشترک این دو است و مسئله فلسطین نیز به عنوان محور وحدت مطرح است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌توانند در محکم‌تر کردن وحدت شیعه و سنی موثر باشند، افزود: از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که با علمای اهل سنت در جهت محکم‌تر کردن وحدت مصاحبه‌هایی انجام دهند و همواره وحدت بین گروه‌های مختلف مسلمانان همچون شیعه، شافعی‌ها، اسماعیلی‌ها، مالکی‌ها و ... را مورد توجه قرار دهند چراکه وحدت مسلمانان فقط بین دو گروه بزرگ شیعه و سنی مطرح نیست در میان همه گروه‌های مسلمانان باید وحدت ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha