پیروی از ولی زمان؛ مهم‌ترین وجه اشتراک مکتب فاطمی و سلیمانی
کد خبر: 4024581
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸

پیروی از ولی زمان؛ مهم‌ترین وجه اشتراک مکتب فاطمی و سلیمانی

مدرس حوزه علمیه در همدان پیروی از ولی زمان را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی برشمرد و گفت: در مکتب فاطمی، حضرت تابع ولی زمان معرفی شده از سوی پیامبر(ص) بود سردار نیز به تبعیت از حضرت زهرا(س) تمام طول عمر خودش از ولی زمان، رهبر معظم انقلاب پیروی کرد.

مصطفی سلیمانیان مدرس حوزه علمیه در همدانشهید سلیمانی یکی از ارادتمندان حقیقی حضرت زهرا(س) بود که در مسیر ترویج معارف و آموزه‌های مکتب فاطمی، این حقیقت را نشان داد و با شهادت خویش اثبات کرد که رهروی حقیقی مکتب ایشان است.

مکتب سردار سلیمانی قطره‌ای از چشمه همیشه جوشان مکتب کوثر نبی(ص) است که هر کس به اندازه وسعش و درکی که دارد می‌تواند از این چشمه بهره‌مند شود.

مکتب فاطمی مانند چشمه‌ای همیشه جوشان در همه زمان‌ها به شیوه‌ای و به روشی خود را نشان داده و جلوه‌گر شده است. در دوران معاصر نیز مکتب فاطمی تجلیات زیادی داشته که مکتب سردار سلیمانی را قطره‌ای از این چشمه همیشه جوشان می‌توان نام برد.

این الگوگیری را از علاقه ویژه سردار سلیمانی به حضرت زهرا(س) می‌توان پی برد چراکه همواره در سخنرانی‌های خود و یا دیدارهایش با خانواده شهدا تکرار کرده‌ است که ما مادری حضرت زهرا(س) را در صحنه‌های سخت و شب‌های عملیات لمس کرده‌ایم. این بیانات نشان از علاقه ویژه این سردار بزرگ به حضرت زهرا(س) و به تبع الگوگیری از ایشان را دارد.

از این رو خبرگزاری ایکنا به بررسی ویژگی‌های مشترک مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی در آستانه شهادت این دو بزرگوار اقدام کرده و در دو شماره آن را تقدیم مخاطبان خود می‌کند.

حجت‌الاسلام مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان،  پیروی از ولی زمان را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب فاطمی و مکتب سلیمانی برشمرد و گفت: در مکتب فاطمی، حضرت تابع ولی زمان معرفی شده از سوی پیامبر(ص) بود؛ سردار سلیمانی نیز به تبعیت از حضرت زهرا(س) در تمام طول عمر خود از ولی زمان، رهبر معظم انقلاب پیروی کرد و این تبعیت فقط در مسائل سیاسی و نظامی نبود بلکه در زمینه‌های انس با قرآن، مطالعه شبانه، دیدار با خانواده شهدا و... به تأسی از رهبر معظم انقلاب فعال بود و این امور را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده بود.

وی تأکید کرد: سردار نه تنها در امور سیاسی، نظامی و امنیتی از رهبر معظم انقلاب پیروی می‌کرد بلکه در امور شخصی زندگی نیز از ایشان الگوگیری کرده بود، به‌طوری که در امور عبادی و... نیز فعالیت‌هایش با فعالیت‌های رهبری مطابقت داشت؛ به‌عنوان نمونه از آنجا که رهبر معظم انقلاب در ایام فاطمیه روضه برای این حضرت می‌گرفتند سردار نیز روضه‌هایش در این ایام همواره برقرار بود.

عصمت و طهارت

وی با اشاره به اینکه مکتب حضرت زهرا(س)، مکتب عصمت و طهارت است، افزود: در آیه 33 سوره احزاب خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ خداوند اراده کرده که پلیدی و ناپاکی را از خاندان اهل‌ بیت(ع) دور کند»؛ بنابراین هر کس بخواهد به مکتب فاطمی نزدیک شود و از این مکتب الگو بگیرد باید طهارت و پاکی را در زندگی خودش پیاده کند.

سلیمانیان گفت: سردار نیز تلاش می‌کرد به تأسی از حضرت زهرا(س) طهارت و پاکی را در زندگی خود الگو قرار دهد و در راه پاک بودن و پاک کردن دیگران گام بردارد.

این مدرس حوزه علمیه همدان با اشاره به آیه 79 سوره واقعه، گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» قرآن را مس نمی‌کنند مگر انسان‌های پاک؛ که با تطبیق این آیه به آیه 33 سوره احزاب درخواهیم یافت اهل‌ بیت(ع) همان انسان‌های پاک هستند.

وی ادامه داد: براساس آیات ذکر شده اهل‌ بیت(ع) که افراد پاک هستند، به‌صورت ویژه انس با قرآن دارند و سردار سلیمانی نیز سعی می‌کرد ارتباط ویژه خودش را با قرآن در مقام عمل حفظ کند.

سلیمانیان تأکید کرد: سردار سلیمانی در تمام طول عمرش به تبعیت از عصمت فاطمی سعی می‌کرد طهارت و پاکی را در صحنه‌های مختلف حفظ کند به‌طوری که پاکی و طهارت سیاسی را حفظ کرد و هیچ‌گاه وارد جناح‌بندی‌های سیاسی نشد. همچنین طهارت و پاکی این شهید بزرگوار در استفاده از بیت‌المال نیز بر همگان آشکار است. خود و خانواده‌اش هیچ‌گاه از بیت‌المال سوءاستفاده نکرد و هیچ رانت سیاسی، آموزشی، فرهنگی و... برای خود و خانواده‌اش قائل نشد تا جایی که دختر ایشان اظهار می‌کند وقتی به دیدار پدرم در دفتر محل کارش رفتم و از من در آنجا پذیرایی شد، پدرم مبلغ چای و خوراکی‌هایی که من در اداره استفاده کرده بودم را پرداخت کرد.

این مدرس حوزه علمیه گفت: سردار با این عمل درصدد بوده که به فرزندان و افرادی که پیرو ایشان هستند آموزش دهد که حق ندارید از بیت‌المال استفاده شخصی داشته باشید.

زندگی ساده و بی‌آلایش

حجت‌الاسلام سلیمانیان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب فاطمی زندگی ساده و بی‌آلایش آن حضرت بوده است، افزود: زندگی ساده حضرت فاطمه(س) را درحالی می‌بینیم که ایشان منتصب به خاندان اهل بیت(ع) هستند. در مکتب سردار نیز این زندگی ساده به وضوح قابل مشاهده است. یکی از مجاهدین عرب اظهار می‌کند شبی میهمان منزل سردار بودم. ظرف‌های منزل ایشان به‌اندازه‌ای ساده بود که کمتر زنی حاضر می‌شود آنها را استفاده کند. زندگی و منزل ایشان ساده و قدیمی بود که این وضعیت در زندگی کمتر افراد نظامی با چنین سطحی قابل مشاهده است. این نشان از تبعیت سردار از مکتب فاطمی دارد.

رسیدگی به همسایه

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) همواره به رسیدگی به همسایگان تأکید می‌کردند و در کمترین حالت ممکن ابتدا برای همسایگان دعا می‌کردند و سپس برای خود و خانواده‌شان، گفت: سردار نیز به تأسی از مکتب حضرت زهرا(ص) نه تنها به روستای خود در کرمان رسیدگی می‌کرد بلکه برای روستاهای همسایه نیز فعالیت‌های فرهنگی و خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف داشت. همچنین در منطقه نیز به همسایگان کشور از نظر امنیتی و سیاسی کمک می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه در مکتب حضرت زهرا(س) حیا، عفت و غیرت و حجاب دارای جایگاه ویژه‌ای بود، افزود: سردار نیز در یکی از سخنرانی‌های خود ابزار کرد، من و همکارانم برای حفظ حیا، عفت، حجاب و غیرت زنان مسلمان وارد نبرد شده‌ایم تا این افراد را از دست داعش و وهابیون نجات دهیم.

این مدرس حوزه علمیه گفت: در مکتب فاطمی خانه حضرت محل مراجعه مسکینان، فقیران و یتیمان بود، چراکه می‌دانستند حضرت از ایشان دلجویی می‌کند. سردار سلیمانی نیز مرجع رسیدگی به فقرا بود، ایشان بارها به سراغ خیرین و نهادهای حمایتی می‌رفت و برای فقرا بسته‌های حمایتی جمع‌آوری می‌کرد.

اندیشه و تعقل

وی با اشاره به اینکه در آیه 100 سوره یونس خداوند می‌فرماید «وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ؛ رجس (پلیدی و ناپاکی) را خداوند برای کسانی قرار داده که تعقل نمی‌کنند» و از طرفی هم در آیه 33 سوره احزاب رجس را از اهل بیت(ع) دور دانسته است، بنابراین یکی از ویژگی‌های بارز مکتب فاطمی این است که دارای عقل و تفکر هستند.

سلیمانیان ادامه داد: سردار سلیمانی نیز ریزترین کارهای خود را در امور سیاسی، امنیتی و نظامی براساس عقلانیت به‌کار می‌برد به‌طوری که بزرگ‌ترین دستگاه‌های جاسوسی و نظامی نمی‌توانستند جلوی ایشان بایستند.

وی تأکید کرد: براساس آیه قرآن رجس برای کسانی است که عقل ندارند؛ بنابراین حضرت زهرا(س) عقل تمام و کامل است، هر مقدار از رجس نشانه بی‌عقلی است. بر همین اساس دشمنان حضرت زهرا(س) نیز نشانه بی‌عقلی کامل هستند. همان‌طور که سردار سعی می‌کرد با عقل کامل کارهای خود را پیش ببرد دشمنان ایشان هم در منطقه میزان بی‌عقلی خود را نشان دادند و در نهایت هم نتیجه‌ای نگرفتند.

در این گفت‌وگو، هفت ویژگی مشترک در مکتب شهید سلیمانی و حضرت فاطمه(س) مورد بررسی قرار گرفت، در گفت‌وگوی بعدی نیز 10 مورد دیگر معرفی و بررسی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha