کد خبر: 4026186
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
مدرس حوزه علمیه در همدان:

سیره حضرت فاطمه(س) به آموزه‌های قرآن عینیت می‌بخشید

مدرس حوزه علمیه در همدان توصیه به قرائت قرآن را از جمله خدمات حضرت زهرا(س) به جامعه مسلمانان برشمرد و گفت: سیره حضرت فاطمه(س)، قرآن‌محور بود، در واقع زندگی آن حضرت به آموزه‌های قرآن عینیت می‌بخشید.

سید حسین موسوی مدرس حوزه علمیه در همدانحجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، مدرس حوزه علمیه در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به حدیث «حَبَّبَ إِلَیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثلاثُ: تلاوة کِتابُ اللهِ وَ النَّظَرُ فی وَجْه رَسُولِ اللهِ وَ الإنفاقُ فی سبیل الله» اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در این حدیث می‌فرمایند «از دنیای شما سه چیز محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهره رسول خدا(ص) و انفاق در راه خدا.»

وی افزود: آن حضرت با بیان فضایل تلاوت قرآن، مردم را به قرائت کتاب خدا دعوت می‌کرد و می‌فرمود «تلاوت‌کننده سوره‌های حدید، واقعه و الرحمن، در آسمان و زمین اهل بهشت خوانده می‌شود.» او حتی در آخرین لحظات عمر پر برکت خود به علی(ع) وصیت کرد «وَ أَجْلِسْ عِنْدَ رَأسی قِبَالَةَ وَجْهی فَأَکْثَر مِن تَلاوةِ القُرآنِ وَ الدُّعاءِ فَإنَّها سَاعَةٌ یُحْتاجُ اْلَمیِّتُ فیِها إلیِ أُنسِ الأحیاءِ؛ آنگاه که وفات کردم... بر بالیم رو به روی من بنشین و فراوان قرآن تلاوت کن؛ زیرا در چنین لحظاتی مرده به انس گرفتن با زندگان بسی محتاج است.»

این مدرس حوزه پاسخ به سؤالات قرآنی و شرعی مردم را از دیگر خدمات فاطمه زهرا(س) به قرآن و مردم دانست و گفت: از بعضی روایات استفاده می‌شود که حضرت زهرا(س) از طرف پدرش مرجع پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و امور مربوط به مسائل زنان بود. حتی اگر سؤالی را 10 بار از او می‌پرسیدند، او با بشاشت و بدون ابراز ناراحتی، به آنها پاسخ می‌داد.

سیره حضرت فاطمه(س) قرآن‌محور بود

موسوی با تأکید بر اینکه سیره فاطمه(س) قرآن‌محور بود، افزود: در واقع زندگی آن حضرت به آموزه‌های قرآن عینیت می‌بخشید. خداشناسی، عبادت، صداقت، انفاق، ساده‌زیستی و... بیان احکام قرآن و نشر علوم قرآنی در مجالس به‌ویژه برای زنان از دیگر خدمات قرآنی این بانوی بزرگ دین است. یک نمونه از شاگردان تربیت شده او، «فضّه» است. این زن بزرگ که خادم حضرت فاطمه زهرا(س) بود تا 20 سال پس از درگذشت فاطمه(س) به قرآن سخن می‌گفت و تمام صحبت‌های این زن پاک با استناد به آیات بود.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) بانویی است که در شأن او ده‌ها آیه و سوره‌ نازل شده است که اکثر محدثان فریقین آنها را در کتب روایی خود آورده‌اند و شأن و عظمت او بر هیچ مسلمان منصفی پوشیده نیست.

موسوی گفت: خدمات ارزنده این بانو به قرآن کریم، در کتب تاریخی و روایات ذکر شده و یا به علل مختلف از میان رفته است. با وجود تألیفات، سخنرانی‌ها و مرثیه‌سرایی‌های بسیار، هنوز تصویری درست از زندگانی آن حضرت در اذهان وجود ندارد و متأسفانه اکثر مضامین به لحظه بسیار کوتاهی از زندگی‌اش ختم می‌شود که آن هم برای طلب اشک از شنونده و برآورده شدن حاجات و رفع بلیّات است؛ بنا به روایت امام صادق(ع)، هر کسی به حقیقت وجود فاطمه زهرا(س) معرفت یابد، بی‌گمان شب قدر را درک خواهد کرد. با این همه متأسفانه اطلاع ما از او به گریه‌های ممتد و طولانی او پس از مرگ پدر، مکان قبر او و غصب فدک محدود می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم از فلسفه مبارزات، خدمات، خانه‌داری، فرزندداری و حیات سیاسی و اجتماعی او شناخت عمیق داشته باشیم؛ اما می‌توان گفت که او با تلاش‌ها و موضع‌گیری‌های خود می‌خواست به بشریت بگوید که راه رسیدن به قله سعادت، پیروی از قرآن و عترت است.

قداست‌زدایی از نقش مادر؛ رویکرد اساسی دشمنان جهان اسلام

استاد حوزه علمیه در همدان با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای اساسی دشمنان در شرایط فعلی قداست‌زدایی از نقش مادر در خانواده است، افزود: حضرت زهرا(س) نمونه یک مادر کامل بودند، گرچه بسیاری از زنان طعم مادر شدن را می‌چشند اما معدودی از آنها برای فرزندانشان مادری می‌کنند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در شیوه فرزندپروری الگویی برای تمام مادران است، افزود: وقتی فرزندان ایشان با اراده تمام و با جان و مال و فرزندانشان در مقابل ظلم ایستادگی می‌کنند و صدای حقانیت خود را به گوش جهانیان می‌رسانند، در نهایت نیز حضرت زینب(س) می‌فرماید چیزی به‌جز زیبایی ندیدم، اینها همه آثار و برکات پرورش یافتن در دامان مادری پارسا و همه جانبه‌نگر بوده است.

این مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: باید شیوه فرزندپروری و نکات تربیتی که حضرت زهرا(س) به فرزندان خود آموختند را در جامعه ترویج کنیم چراکه دشمنان درصدد تضعیف نقش مادر در خانواده و قداست‌زدایی از این نقش هستند به همین منظور طرح و برنامه‌های مدونی دارند تا نسلی غیر اصیل را تحویل جامعه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در اختلافاتی که با خلیفه اول داشتند بیشتر از آیات قرآن بهره می‌بردند، افزود: به‌عنوان نمونه خلیفه اول در یک حدیث جعلی گفت پیغمبر خدا(ص) فرموده ما انبیا چیزی به ارث نمی‌گذاریم حضرت فرمودند در قرآن کریم خداوند می‌گوید، «و ورث سلیمان داوود» پس این حدیث جعلی است.

موسوی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر(ص) دشمنان، در جریان سقیفه با تظاهر به پاسداری از قرآن و با شعار «حسبنا کتاب الله؛ کتاب خدا ما را بس است»، به اغفال مردم و منزوی کردن حاملان دین و پاسداران واقعی قرآن پرداختند و در نتیجه بازار تفسیر به رأی، اظهار نظر شخصی و تغییر احکام الهی با تفسیر‌های دروغین رونق گرفت. در این میانه، تنها یادگار پیامبر(ص) بود که وقتی دید دستاوردهای پدرش به فراموشی سپرده می‌شود و به یغما می‌رود، با استدلال‌های محکم و قرآنی، مدعیان دروغین تفسیر‌ قرآن را رسوا کرد و با بیان جدایی‌ناپذیر بودن قرآن و عترت، به بازگویی خطرات جدایی آن دو، به دفاع از ولایت و عترت پرداخت.

وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) با این طریق می‌خواست از شکاف به‌وجود آمده که تمدن و سعادت امت اسلامی را به مخاطره انداخته بود، جلوگیری کند؛ ولی یاران اندک، فریبکاری دشمنان و بی‌توجهی امت به خواسته‌های او، باعث شد تا کار او راه به جایی نبرد. با وجود این، او به تنهایی راه خود را ادامه داد تا نزد خدا و رسولش مسئول نباشد.

انتهای پیام
captcha