روستای امامزاده خاتون ملایر؛ آینده‌ای روشن برای جذب گردشگر
کد خبر: 4058550
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

روستای امامزاده خاتون ملایر؛ آینده‌ای روشن برای جذب گردشگر

روستای امامزاده خاتون در محور ملایر به اراک، فرعی جاده مرویل واقع شده است كه با مركز شهرستان ملایر حدودا 37 كیلومتر فاصله دارد؛ روستایی با 60 خانوار و با بیش از 200 نفر جمعیت که در بهترین محور گردشگری قرار دارد و با داشتن بافت با ارزش تاریخی دارای پتانسیل ایجاد بوم‌گردی‌هاست.

تور رسانه ای ملایربه گزارش ایکنا از همدان، بعدازظهر یک روز بهاری همزمان با هفته میراث فرهنگی، جمعی از خبرنگاران ملایر به‌مناسبت هفته گردشگری و روز ایران‌گردی و ایران‌شناسی در قالب یک تور رسانه‌ای به یکی از روستاهای ملایر سفر کردند.

روستای امامزاده خاتون در محور ملایر به اراک، فرعی جاده مرویل واقع شده كه با مركز شهرستان ملایر حدود 37 كیلومتر فاصله دارد. روستایی با 60 خانوار و با بیش از 200 نفر جمعیت که در بهترین محور گردشگری شهرستان ملایر قرار دارد و با داشتن بافت باارزش تاریخی دارای پتانسیل ایجاد بوم‌گردی‌هاست.

این روستای تاریخی با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی، اقامتگاه تابستانی و به اصطلاح ییلاق متمولین و دولتمردان وقت بوده است. مزیت روستا بافت تاریخی، خانه‌های سنتی، وجود آثار تاریخی و مهم‌تر از همه نزدیکی به سد کلان است و می‌تواند یکی از عوامل جذب توریست به‌ویژه از استان لرستان باشد.

در بافت قدیمی روستا چند اثر تاریخی وجود دارد كه توسط خاندان همایونی احداث شده‌ است که یکی از این آثار عبارت‌ است از خانه قدیمی به نام خانه بیات كه در حال حاضر مسكونی و مورد استفاده است.

بازدید از مسجد قدیمی روستا به نام مسجد امام زمان(عج) اولین مکان بازدید خبرنگاران در این تور رسانه‌ای بود كه به شیوه معماری اواخر دوره قاجاریه با مصالح آجرهای چهار گوش و ملات گل رس با اسلوب طاق و تویزه‌ای ساخته شده است؛ با عبور از حیاط كوچک مسجد وارد ایوانی كوچک می‌شویم كه در دو ضلع شرقی و جنوبی امتداد دارد و دو در كوچک چوبی در این دو ضلع ما را به شبستان مسجد راهنمایی می‌کند.

شبستان مسجد مكانی مربعی شكل است كه چهار ستون مربع در مركز مسجد با نیم ستون‌های جدا شده از دیوارهای چهارگانه نگه‌دارنده 9 طاق و زنجیره‌های مربوط است، طاق‌ها به شیوه گنبد است.

در ضلع جنوبی مسجد محراب آجری دیده می‌شود كه فاقد تزئینات است؛ در ضلع شمالی مسجد نیز در بدنه دیوار، شومینه‌ای جهت گرم كردن فضای كوچک مسجد در فصول سرد ساخته شده است. ضلع غربی و جنوب مسجد دارای پنجره‌هایی جهت تأمین نور مسجد است.

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر در این سفر به خبرنگاران، گفت: همزمان با هفته میراث فرهنگی برنامه‌های مختلفی در سطح شهرستان ملایر برگزار می‌شود. امسال نیز این برنامه‌ها از 28 اردیبهشت‌ماه در ملایر شروع شد و تا سوم خرداد ادامه دارد.

وی در خصوص شعار سال، بیان کرد: شورای بین‌المللی موزه‌ها(ایکوم) سال میلادی جدید را به‌عنوان «قدرت موزه‌ها» نام‌گذاری کرده است و وزارت میراث فرهنگی هم به‌‌منظور برنامه‌ریزی دقیق و استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود حوزه میراث‌ فرهنگی، شعار این هفته را «میراث‌ فرهنگی، قدرت ملی و دولت مردمی» و هفت روز آن را هم به تفکیک نامگذاری کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر افزود: هدف اصلی از نام‌گذاری‌ها و برنامه‌های مبتنی بر آن «تکریم مردم و ارائه محتوای مناسب به مردم» است و موزه‌ها تلاش خواهند کرد در ایام این هفته برای خدمت‌رسانی متفاوت و خلاقانه به مردم آمادگی داشته باشند. شهرستان ملایر دارای بیش از 400 اثر تاریخی، تفریحی و گردشگری است که از این تعداد 210 اثر ملموس و ناملموس ثبت ملی شده است.

جلیلی آثار ثبت شده جهانی ملایر را انگور و منبت این شهرستان برشمرد و تصریح کرد: این شهرستان با داشتن ظرفیت‌های بالای گردشگری از جمله شهر زیرزمینی سامن، ارگ باستانی نوشیجان، یخدان میرفتاح، باغ‌های دره جوزان، موزه لطفعلیان پارک سیفیه و مکان‌های دست‌ساز تفریحی، از جمله بام ملایر، دریاچه کوثر و... مقصد گردشگری بسیاری از توریست‌ها و گردشگران است.

وی افزود: در محور گردشگری سد کلان باغ گردشگری کشاورزی گوراب، باغ گردشگری کشاورزی زمرد، روستای ملی مروار بافی داویجان، ثبت ملی کلوچه گوراب، قلعه بلنده گوراب، مجتمع مرویل، سد کلان و طبیعت بکر و روستاهای طائمه، امامزاده خاتون، اماکن مذهبی و گردشگر ظرفیت خوبی ایجاد کرده است.

جلیلی گفت: امروزه توسعه گردشگری روستایی و اکوتوریسم یکی از راهکارهای ایجاد و توسعه اشتغال روستایی محسوب می‌شود که در سطح کشور رو به افزایش است.

وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری روستایی حفظ بافت‌های قدیمی روستا و خانه‌های سنتی و همچنین ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی سنتی یا بوم‌گردی‌هاست ‏که روستای امامزاده خاتون با داشتن بافت با ارزش تاریخی و نزدیکی به کلان جای توسعه و پیشرفت بالایی را در حوزه گردشگری در آینده شهرستان دارد. ایجاد خانه بوم‌گردی‌ها در این روستا جزو برنامه‌های ماست.

جلیلی یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی این روستا را مسجد این روستا دانست و افزود: شهرستان ملایر دارای مساجد تاریخی شامل مسجد عاشورا، مسجد حاج قاسم، مسجد پارک، مسجد روستای ضربعلی از توابع بخش سامن، مسجد نهنج و مسجد امامزاده خاتون است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر با اشاره به برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در این شهرستان، تصریح کرد: برپایی نمایشگاه تصاویر آثار دستکندهای استان (ارزانفود و سامن) در حوض‌خانه موزه ملایر به مدت یک هفته، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت مصدقی در طول ایام هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه تصاویر و اسناد قدیمی شهرستان در محل موزه ملایر، جشنواره عکس با محوریت دژ معبد نوشیجان، تبلیغات محیطی و فضای مجازی برای معرفی برنامه‌ها، ایستگاه نقاشی در موزه برای کودکان، بازدید فعالان گردشگری استان از ارگ باستانی نوشیجان، موزه ملایر، بازار مبل و بام ملایر، همایش تجلیل از حافظان و انجمن‌های میراث فرهنگی شهرستان در روز سوم خردادماه و گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان در آزادسازی خرمشهر از برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در ملایر است.

پایان‌بخش این تور رسانه‌ای نیز بازدید خبرنگاران از سد کلان ملایر بود.

انتهای پیام
captcha