شهدای ما مجاهدین راه خدا بوده و به تکلیف خود عمل کردند
کد خبر: 4059890
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹

شهدای ما مجاهدین راه خدا بوده و به تکلیف خود عمل کردند

استاد حوزه و راوی دفاع مقدس گفت: اولین ویژگی شهدای ما تکلیف مداری و عمل به آنچه امام عصر انتظار دارد بود.

یادواره شهدای روحانی ملایربه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام حسین جوشقانیان استاد حوزه و دانشگاه امروز ۵ خردادماه، در یادواره شهدای روحانی ملایر در مسجد جامع این شهر با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما امروز در برابر مستکبران زمان ایستاده و همچنان در مقابل آنها عرض اندام می‌کند، اظهار کرد: این برگرفته از هنر امام راحل، خون مطهر شهدا و تدابیر مدبرانه رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه همه مردان و زنان انقلابی در شکل گیری این نظام نقش ارزنده داشتند، افزود: در این میان شهدای ما سهم بزرگی داشتند و شهدای روحانی در بین شهدا ویژه‌تر بودند.

استاد حوزه و راوی دفاع مقدس با بیان اینکه در شهادت به روی هر کس باز نمی‌شود و تنها این مقام نصیب کسانی که ظرفیت داشته و برگزیده شدند می‌شود، افزود: در واقع شهدای ما مجاهدین راه خدا بوده و به تکلیف خود عمل کردند.

وی با بیان اینکه نقطه آرامش ما رسیدن به امام زمان(عج) است، افزود: اولین ویژگی شهدای ما تکلیف مداری و عمل به آنچه امام عصر انتظار دارد بود.

جوشقانیان دوری از حب و بغض‌های دنیوی و عمل به تکلیف الهی را از وظایف امروز منتظران واقعی برشمرد و تصریح کرد: در واقع این همان چیزی بود که شهدای ما در خود داشتند و ما نیز باید برای رسیدن به این مقام محبت امام زمان(عج) را باید در قلب خود داشته باشیم.

وی با گریزی به آمار شهدای روحانی کشور در دوران دفاع مقدس، عرصه‌های مختلف در دوران انقلاب اسلامی و... گفت: روحانیت در دوران انقلاب و قبل از پیروزی انقلاب همواره پیشگام بوده و آمار شهدای نهاد مقدس روحانیت بالاست و مظلومیت این قشر بر کسی پوشیده نیست.

استاد حوزه تصریح کرد: روحانیت با همه هزینه کرد بیشتر از همه در جایگاه مظومیت واقع شده و متاسفانه همه هجمه‌ها و تبلیغات مسموم از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون متوجه نهاد مقدس روحانیت بوده است.

وی با اشاره به اینکه از پیروزی انقلاب تا به امروز روحانیت در همه حوزه‌ها از حداقل‌ها  نسبت به دیگر قشرهای جامعه بهره‌مند بوده است، گفت: از نظر معیشتی نیز امروز می‌بینیم  روحانیون ما با اقشار سطح متوسط  جامعه یکی هستند اما  متاسفانه می‌بینیم سیل هجمه‌ها و تهمت‌ها را بیشتر به سمت روحانیت سوق می‌دهند.

حجت‌الاسلام جوشقانیان افزود: با وجود همه اینها روحانیت در لباس مقدس دین پای عهدی که بسته ایستاده و برای دفاع از دین اسلام و قرآن تلاش می‌کند، اثر گذاری این قشر برای ترویج دین و فرهنگ و معنویت از سوی روحانیت برای اقشار مختلف جامعه و جوانان تاثیر گذاری بیشتری دارد.

وی به شهادت شهدای روحانی و طلاب جهادی در حرم امام رضا(ع) توسط ایادی دشمن اشاره کرد و افزود: این قبیل اقدامات ناجوانمردانه نشان از این دارد که نهاد مقدس روحانیت تاثیر گذار بوده و دشمن از ترویج فرهنگ اسلام و مقدسات دین در هراس است و دست به چنین اقداماتی می‌زند
استاد حوزه  شهدا و روحانیون شهید را پرورش یافته مکتب امام صادق(ع) و امام زمان (عج)برشمرد و تصریح کرد: شهدای ما هرگز از بین ما نرفته‌اند آنهازنده‌اند و ناظر بر اعمال ما  بوده و ما باید کاری کنیم که مورد شفاعت و عنایت شهدا قرار بگیریم. ما باید مراقب خود باشیم و اینها ویژه «عند ربهم یرزقون» هستند که با خدا معامله کردند.

حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام جمعه ملایر نیز با بیان اینکه جامعه روحانیت 4 هزار شهید در شکل‌گیری انقلاب اسلامی تقدیم نظام کرده است، افزود: تقدیم این تعداد شهید سند سیادت و پیشرو بودن جامعه روحانیت در نهضت امام خمینی (ره) است.

برقراری با اشاره به اینکه این شهدای روحانی با سینه‌ای پر از اجتهاد و پیشانی غرق در خون، شهادت را نصیب خود کردند، گفت: کسانی که ظاهر و باطن شان در اسلام ناب محمدی ذوب شده و مزد تلاش بی وقفه یک عمرشان، نوشیدن شهد شیرین شهادت بود.

وی حوزه علمیه شهرستان ملایر را فیضیه غرب کشور دانست و افزود: حوزه های علمیه شهرستان 23 شهید روحانی را تقدیم نظام و انقلاب کردند که 19 نفر از آن ها متولد همین شهرستان بودند و 12 نفرشان در اینجا دفن شدند.

برقراری با گریزی به آمار شهدای روحانی کشور در حوزه‌های مختلف، گفت: 3 هزار و 890 شهید روحانی، 3 هزار جانباز روحانی و 300 آزاده روحانی  داریم که از 730 شهید روحانی دوران دفاع مقدس تنها چند قطعه استخوان و پلاک بازگشته و از 93 شهید روحانی نیز هنوز هیچ اثری به دست نیامده است.

امام جمعه ملایر شهدای روحانی ترور را  156 تن، شهدای روحانی مجتهد را 30 تند، برشمرد و گفت: 181 شهید روحانی دارای سطح 4 حوزه علمیه و 70 شهید روحانی غواص دوران دفاع مقدسداریم و بیشترین آمار شهدای روحانی مربوط به عملیات کربلای 5 با 567 شهید بوده است.

وی تعداد شهدای روحانی منطقه عملیاتی شلمچه را 935 شهید دانست و تصریح کرد: بیشترین علت شهادت جامعه روحانیت اصابت ترکش بوده و 2 هزار و 21 روحانی به همین شکل به شهادت رسیده‌اند.

برقراری همچنین به 48 شهید روحانی غیر ایرانی در دوران دفاع مقدس اشاره وافزود: 546 شهید روحانی از سادات بودند و 22 روحانی شهید دارای سمت فرماندهی قرارگاه، لشگر یا تیپ و 222 شهید روحانی مسئولیت هایی در گردان، گروهان و دیگر نقش های کلیدی به عهده داشتند.

وی تعداد شهدای روحانیت در مسئولیت تبلیغات جبهه و جنگ را 50 شهید و تعداد شهدای روحانیت بر اثر شکنجه در زندان های ستم شاهی را 23 شهید دانست و گفت: 33 شهید روحانی بر اثر بمباران شیمیایی و 19 شهید روحانی در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

امام جمعه ملایر همچنین به 189 شهید روحانی اهل سنت، 15 شهیده روحانی خانم، 35 شهید روحانی مدافع حرم و 97 شهید روحانی از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی اشاره کرد.

برقراری تصریح کرد: 3 هزار و 314 شهید روحانی با عضویت بسیج و 381 روحانی شهید با عضویت در سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به درجه شهادت نائل شدند.

وی با بیان اینکه استان تهران با 750 شهید روحانی و استان اصفهان با 543 شهید روحانی بیشترین شهدای جامعه روحانیت را نسبت به دیگر استان ها به خود اختصاص داده اند، گفت: جامعه روحانیت نسبت به جمعیت خود، 6 برابر دیگر اقشار جامعه رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم عرصه های پرافتخار جهادی در دوران دفاع مقدس کرده است.

 

انتهای پیام
captcha