«بدون دعوت»؛ طرح تبلیغی در فضاهای تفریحی شهر و نقضی بر دین‌‎گریزی مردم
کد خبر: 4064255
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰

«بدون دعوت»؛ طرح تبلیغی در فضاهای تفریحی شهر و نقضی بر دین‌‎گریزی مردم

مدیر مؤسسه فرهنگی ـ تبلیغی سراج همدان با اشاره به بازخوردهای مختلف مبلغان در اجرای طرح «محراب سبز» و «بدون دعوت» که در فضاهای عمومی و تفریحی شهر اجرا می‌شود، گفت: در ابتدا حضور روحانیون در محوطه پارک برای مردم تعجب‌برانگیز بود، اولین بار که این طرح اجرا شد در روز اول با استقبال زیادی مواجه شدیم، اینکه برخی می‌گویند مردم و جوانان ما دین‌گریز شده‌اند حرفی اشتباه است.

حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ تبلیغی سراج همدانحجت‌الاسلام مهدی ارتقایی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ تبلیغی سراج همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: سال 1383 با همکاری برخی از دوستان زمینه تشکیل این مؤسسه رقم خورد. فعالیت‌های این مؤسسه با شیوع کرونا تقریباً تعطیل شده بود که پس از عید نوروز امسال دوباره از سرگرفته شد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مؤسسه به این صورت است که در مناسبت‌های مختلف مباحث بر پایه «گفتمان دینی و تربیتی» طرح می‌شود، افزود: همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در 50 مدرسه گفتمان دینی ویژه دانش‌آموزان برگزار شد، این گفتمان‌ها با همکاری خوب آموزش و پرورش انجام می‌شود که در طی دولت‌های مختلف خوشبختانه خدشه‌ای به این همکاری وارد نشد.

ارتقایی بیان کرد: به این صورت است که مُبلغ اعزامی به مدارس در یک کلاس درس به مدت 10 تا 15 دقیقه ارائه بحث دارد و سپس به سمت گفت‌وگو و پرسش و پاسخ با دانش‌آموزان می‌رود؛ دغدغه‌ها، سؤالات و شبهات دانش‌آموزان در زمینه مسائل تربیتی، سیاسی و اجتماعی دنبال می‌شود. این گفتمان در ایان رمضان با عنوان «زنگ رمضان» در مدارس برگزار ‌شد.

وی ادامه داد: اولین اولویت و ویژگی این جلسات گفت‌وگو محور بودن آن است، استاد در این کلاس متکلم وحده نیست، بحث را با عنوان «هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو» در فضایی آزاد شروع می‌کند. برگه‌هایی برای طرح پرسش به دانش‌آموزان داده می‌شود که پس از اتمام کلاس آنالیز و بررسی می‌شود، موضوعاتی که فراوانی دارد استخراج شده و به مسئولان فرهنگی استان و آموزش و پرورش ارائه می‌شود. از این‌رو در کنار تبلیغ، بُعد آموزشی و پژوهشی هم در این مؤسسه دنبال می‌شود.

این مبلغ همدانی با بیان اینکه از 300 مبلغ این مجموعه از رشته‌های مختلف از جمله روانشناسی گرفته تا تاریخ، مشاوره یا مهدویت و... هستند، گفت: قبل از آغاز دوره برای مبلغان از سوی مؤسسه دوره‌های توانمندسازی برگزار می‌‌شود تا آنها با آمادگی کافی وارد فضای گفتمانی شوند و از طرفی هم انتقال تجربیات در این دوره‌ها صورت می‌گیرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی ـ تبلیغی سراج همدان اشاره کرد: این جلسات گفتمان در طول سال برگزار می‌شود چراکه دانش‌آموزان به سبب حضور در فضای مجازی و شبهات و هجمه‌هایی که نسبت به آنها وجود دارد و برای رسیدن به سؤالات ایجاد شده در ذهن نیاز به یک منبع و مرجع دارند. بازخورد این گفتمان‌ها در مدارس از سوی اولیا و معلمان ارزیابی می‌شود که با توجه به آنچه تاکنون به دست آمده بازخورد بسیار خوبی داشته است ضمن اینکه با ارتباط‌گیری دانش‌آموزان با مبلغان و روحانیون، مراجعات آنها برای تحصیل در رشته‌های حوزوی افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزانی که برای ثبت‌نام به حوزه مراجعه کرده بودند می‌گفتند یک روحانی خوش‌برخورد که به کلاس ما آمده بود و خوب به سؤالات ما پاسخ می‌داد انگیزه ورودمان به حوزه است.

ارتقایی با اشاره به اینکه در طول تبلیغ در 80 مدرسه حضور داشتم و هنوز هم با دانش‌آموزان آن ارتباط صمیمی و دوستانه داریم، تأکید کرد: اصلاً نمی‌توان افراد را از روی ظاهر قضاوت کرد، خیلی از افراد فطرت پاکی دارند اما یک خلأ معنوی در وجود آنها حس می‌شود، وقتی مبلغ از دغدغه‌های آنان صحبت می‌کند، خودشان پا پیش می‌گذراند و یک فضای صمیمی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مدارس دخترانه هم مبلغان خانم در جمع دانش‌آموزان برای ایجاد فضای گفتمانی حضور پیدا می‌کنند، گفت: 40 مبلغ خانم و 340 مبلغ آقا عضو این مؤسسه هستند که در مناسبت‌های مختلف جامعه مخاطبین را همراهی می‌کنند. مبلغان در ابتدای آغاز به کار مؤسسه در سال 1383 تعداد 20 نفر بودند.

طرح محراب سبز

ارتقایی با اشاره به اینکه مؤسسه سراج همدان در بین سال‌های 1392 تا 1396 رتبه اول را در سطح کشور کسب کرد، بیان کرد: این مؤسسه در قالب‌های مختلف در محل پارک‌ها و مکان‌های تفریحی سطح شهر فعالیت‌هایی دارد، طرحی با عنوان «محراب سبز» در ایام تابستان بعد از نماز مغرب و عشا به‌صورت گفت‌وگو محور و مشاوره‌ای برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بازخوردهای مختلف این مبلغان از این طرح و فضای جدید آن برای تبلیغ توضیح داد: در ابتدا حضور روحانیون در محوطه پارک برای مردم تعجب‌برانگیز بود. اولین بار که این طرح اجرا شد در روز اول با استقبال زیادی مواجه شدیم، اینکه برخی می‌گویند مردم و جوانان ما دین‌گریز شده‌اند حرفی اشتباه است، چراکه استقبال و رجوع مردم در محیطی که فقط فضای تفریح است و اینکه شاید برخی از افراد ظاهری متدین هم ندارند اما هنگام برپایی نماز جماعت خیلی‌ها حضور پیدا می‌کردند، دلیل بر رد این ادعاست.

این مبلغ همدانی با اشاره به اینکه از ابتدای اردیبهشت مطالبات مردم برای برگزاری نماز جماعت در پارک‌ها را شاهد هستیم، با بیان خاطره‌ای، گفت: در طرح محراب سبز یکی از دوستان مبلغ که پس از نماز در محوطه پارک همدان در حال صحبت بوده است، پس از نماز یک جوان به او مراجعه می‌کند و برای این روحانی تعریف می‌کند که امروز به‌منظور خودکشی به این پارک آمده بوده و از آنجا که خلأ روحی زیادی در خود احساس می‌کرده تصمیم به انجام این کار گرفته بوده است، اما یک لحظه حواسش متمرکز سخنان این مبلغ شده و با گوش دادن به کل صحبت‌های او از این اقدام منصرف می‌شود.

وی با اشاره به خاطره‌ای دیگر، اظهار کرد: در ابتدای راه‌اندازی این طرح در پارک مردم، باغبانی به نام علی آقا است که در سال 83 بعد از برگزاری دو سه وعده نماز آمد و اعلام کرد که در طول روز و شب درگیر افراد بزهکار از جمله مزاحمت برای نوامیس، دزدی یا فروش مواد در پارک هستند اما از وقتی نماز جماعت در این مکان برپا شده بساط این کارها هم جمع شده است، علاوه بر اینکه با راه‌اندازی این طرح خانواده‌ها متدین هم با راه‌اندازی صفوف نماز در پارک‌ها در فضاهای تفریحی حضور بیشتری پیدا کردند، از این رو نماز جماعت از بروز بسیاری از آسیب‌ها در این فضاهای عمومی جلوگیری می‌کند.

ارتقایی بیان کرد: همدان از جهت پذیرش عمومی و همراهی در این طرح از استان‌های دیگر خیلی بهتر بوده و پذیرش خوبی در حوزه فرهنگ و دین وجود دارد. در هیچ استانی این طرح به این صورت شکل نگرفت. همچنین طرح ناصرین یا راه‌اندازی کلینیک ناصرین از سوی سه تن از اساتید حوزه علمیه همدان مطرح شد و در سطح کشور شکل گرفت. آغاز این طرح و اجرای آن از همدان استارت زده شد، در حال حاضر در استان قم نیز این طرح اجرا می‌شود.

دبیر تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور با بیان اینکه از سال 89 این گروه شکل گرفته و در حال حاضر دارای 80 گروه تبلیغی در سطح کشور است، تصریح کرد: براساس پیگیری 30 گروه از این تشکل‌ها برای پیگیری ایجاد فضای تبلیغی در فضاهای عمومی طرح «بدون دعوت» شکل گرفت، حمایت‌های لازم برای این طرح در سه استان ساحلی و هشت استان (به جز همدان) انجام شده است.

ارتقایی با بیان اینکه در تبلیغ دین نباید تنها به بستر منبر، محراب و مسجد اکتفا کرد، یادآور شد: شبکه تبلیغ با عموم مردم باید در ارتباط باشند و هر جا مردم حضور دارند مبلغین هم حضور داشته باشند تا گره‌گشای مسائل موردنیاز آنها باشند. با طرح «محراب سبز» و «بدون دعوت» راه و روش تبلیغ در اماکن عمومی با حمایت‌های مالی از سوی قرارگاه خاتم ایجاد شد.

وی با اشاره به نقش این مؤسسه در حوزه تبلیغ دینی یادآور شد: کمتر طلبه‌ای هست که این مؤسسه را نشناسد، بسیاری از شخصیت‌های برجسته و مسئولان در حال حاضر در سطح کشور عضو این مؤسسه بوده‌اند. مدیریت این مجموعه شخص‌محور نیست و هر دو سال یک بار توسط مبلغان مجموعه انتخاب می‌شود.

ارتقایی با اشاره به شیوه همکاری روحانیون با این مؤسسه، گفت: پس از اعلام فراخوان و سنجیدن شرایط اولیه که اتمام پایه 7 و معمم بودن طلبه است، توانمندی ارتباط با مخاطب از طریق هسته مصاحبه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در طی سال‌ها از فعالیت مؤسسه سراج از سوی برخی ارگان‌ها همچون مراکز تبلیغی، دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان، شهرداری و حوزه علمیه حمایت‌های خوبی صورت گرفته است، اگر تبلیغ در فضاهای عمومی در همدان زبانزد در سطح کشور شد به دلیل همین حمایت‌ها بود.

انتهای پیام
captcha