حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم قاضیخانی، کارشناس حوزه مهدویت و مدیر مرکز تخصصی امام محمد باقر(ع) در حوزه علمیه همدان به اشتراک دو جریان فکری نهضت عاشورا و انتظار پرداخت و بیان کرد: عزاداران امام حسین(ع) را در یک نگاه کلی میتوان به سه دسته تقسیم کرد، که در نهضت انتظار نیز منتظران امام زمان(عج) به سه گروه طبقهبندی میشوند.
وی ادامه داد: در بین عزاداران امام حسین(ع) عدهای هستند که گرچه عزاداری میکنند و در بزرگداشت قیام عاشورا در تلاش هستند اما اهل معصیت نیز بودهاند، این گروه درک ناقصی از جریان عاشورا دارند چراکه انسان نمیتواند هم اهل فسق و فجور باشد و هم از یزید و یزیدیان برائت بجوید.
قاضیخانی گفت: گروه دوم در جریان عاشورا کسانی هستند که در فضای غبارآلود رسانهای که حق و باطل درهم آمیخته شده قرار گرفتهاند و بهدلیل انتقاد از برخی مسائل دولتها همچون معیشت و اقتصاد نظام اسلامی را زیر سؤال میبرند این گروه هم درک ناقصی از جریان عاشورا دارند. اما گروه سوم خالصانه عزاداری میکنند، اهداف امام و جریان فکری دین ستیز را بهخوبی میشناسند و به جریان حق طلب خود را نزدیک کردهاند.
وی در ادامه منتظران ظهور را نیز به سه گروه تقسیمبندی کرد و گفت: گروه اول در این بخش افرادی هستند که خود اهل فسق و فجور و آلوده به گناه هستند، اما انتظار دولت مهدوی را میکشند، چراکه این افراد با وجود اینکه گناهکار هستند اما آیینهای مختلف فطرت انتطار در آنها دیده میشود. گروه دوم گروهی هستند که اهل عصیان نبوده اما در غم و فراق حضرت گریه میکنند، دعای فرج میخوانند این عده هم عموم شیعیان حضرت را تشکیل میدهند که نیاز به تبیین ابعاد وجودی حضرت دارند تا معرفتافزایی در وجود آنها صورت بگیرد.
قاضیخانی ادامه داد: دسته سوم از این افراد علاوه بر خودسازی با لباس تقوایی که بر تن کردهاند جامعه را آماده ظهور میکنند و آن را در مسیر انتظار واقعی قرار میدهند. این گروه ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت و لشکر ده هزار نفری امام زمان(عج) را تشکیل میدهند.
این کارشناس حوزه مهدویت افزود: در بازخوانی جریانهای فکری دو نهضت عاشورا و انتظار وقتی به قرآن و روایات مراجعه میکنیم میبینیم که همیشه در طول تاریخ دو خط مخالف وجود داشتهاند، این دو جریان گروهی دین ستیز بودند که قرآن از آنها نه تنها بهعنوان جریان فکری یاد میکند، بلکه عنوان اراده را به آنها داده است. بر اساس آیات قرآن این گروه کسانی هستند که اراده کردهاند نورالهی خاموش شود. فعل یریدون دلالت بر استمرار دارد یعنی این گروه همواره در طول زمان قصد از بین بردن راه حق را داشتهاند.
وی ادامه داد: در مقابل این اراده، اراده الهی قرار دارد که میخواهد دین اسلام را به همه جهان تسری دهد و به واسطه همین گستردگی حقانیت و منطق عقلانی دین هم در جهان جاری و ساری شود که مهمترین وعده آن خلافت صالحان بر زمین است.
قاضیخانی در پایان گفت: وقتی به ادعیه و زیارت دقت میکنیم میبینیم که به این دو جریان توجه شده است. معمولاً این دو با سلام و درود به پیامبر شروع و در ادامه به جریان عاشورا نظر میکنند و در نهایت این جریان با تحقق وعده خلافت صالحان بر زمین پیوند داده میشود. بنابراین میان نهضت عاشورا و نهضت انتظار پیوند درستی برقرار است که این پیوند یک پیوند حقیقی است.
مصاحبه از عاطفه ابرار پیراسته
انتهای پیام