کد خبر: 4071317
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

دلیل سکوت امام علی(ع) پس از واقعه غدیر

مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه همدان بیان کرد: پس از واقعه غدیر، امام علی(ع) به علت حفظ وحدت مهاجرین و انصار و به‌منظور جلوگیری از کشته شدن فراگیر مسلمانان، امام علی(ع) از حقوق خود چشم پوشیدند و سکوت را پیشه کردند.

احمد حبیبیان مدرس دانشگاه در همداناحمد حبیبیان، مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به اینکه غدیرخم نقطه عطفی بین دوران امامت و دوران نبوت است، اظهار کرد: اگر واقعه غدیر رخ نمی‌داد هدایت انسان‌ها نیز به‌طور کامل انجام نمی‌شد.

وی به علل فراموشی واقعه غدیر پس از رحلت پیامبر(ص) پرداخت و گفت: واقعیت این است که در اطراف پیامبر کسانی بودند که جانشینی امام علی(ع) برایشان خوشایند نبود و قرآن را برای هدایت بشر کافی می‌دانستند و می‌گفتند ما با قرآن و تعالیم پیامبر(ص) که میراث ایشان است هدایت خواهیم یافت. در حالی که هدایت مسئله‌ای سلیقه‌ای نیست که انسان بتواند یک فرد معصوم را از میان خود انتخاب کند.

وی تأکید کرد: این جریان بهانه‌ای بیش نبود و هنوز جنازه پیامبر(ص) دفن نشده بود که عده‌ای از مهاجرین و انصار در محل سقیفه جمع شدند و خلیفه تعیین کردند. این مسئله دقیقاً بر خلاف واقعه غدیرخم بود.

حبیبیان گفت: در واقعه غدیر وقتی رسول اکرم(ص) قلم و دوات خواستند برخی از یاران پیامبر(ص) از آوردن آن امتناع کردند و با اعتراض به ایشان گفتند کتاب قرآن برای هدایت ما کافی است و این مکتبی بود که خلیفه دوم آن را بنا کرد و متأسفانه هنوز هم جاری و ساری است و این گره باز نمی‌شود مگر اینکه صاحب جهان و خاتم اوصیا ظهور کند.

این مدرس رشته فلسفه در دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: با خاتمیت پیامبری رسول اکرم(ص) تقدیر الهی بر این بود که هدایت انسان به سوی کمال و سعادت استمرار یابد که اگر مسئله خاتمیت هم تمام می‌شد از وحی و هدایت الهی هم خبری نمی‌شد. در حالی که غرض از آفرینش هدایت انسان به سوی کمال است.

حبیبیان تصریح کرد: براساس آیات قرآن خداوند به پیامبر ولایت امیرالمؤمنین(ع) و جانشینی ایشان را وحی کرد تا با پذیرش ولایت، نعمت هدایت تکمیل شود و پس از اینکه رسول اکرم(ص) آخرین حج را انجام دادند، در جمع ۱۳۰ هزار نفر از مسلمانان در محلی به نام غدیرخم مأموریت الهی را انجام دادند و حضرت علی(ع) را به‌عنوان جانشین خود انتخاب کردند.

این استاد حوزه نهج‌البلاغه اظهار کرد: از آنجایی که برخی از اطرافیان پیامبر(ص) نتوانستند این دستور الهی را تحمل کنند، اعتراض کرده و امام علی(ع) نیز چون یاوری نداشتند نسبت به این اقدام سکوت کردند.

حبیبیان گفت: پس از واقعه غدیر، امام علی(ع) به علت حفظ وحدت مهاجرین و انصار و به‌منظور جلوگیری از کشته شدن فراگیر مسلمانان از این حقوق خود چشم پوشیدند. اگر جنگ داخلی میان مسلمانان شکل می‌گرفت اسلام به خطر می‌افتاد؛ به همین منظور امام علی(ع) سکوت را پیشه کردند حتی مسئله به حمله، به در خانه ایشان و شهادت حضرت فاطمه(س) هم کشیده شد اما ایشان برای حفظ اسلام سکوت کردند.

وی تأکید کرد: البته در طول تاریخ، شیعه ساکت ننشسته و برای اثبات غدیر کتاب‌های بسیاری نوشته است و یکی از این کتاب‌ها، کتاب «الغدیر» علامه امینی است که تاکنون اهل تسنن بسیاری را مجاب کرده است.

این مدرس دانشگاه در همدان گفت: پس از فراموش شدن واقعه غدیر، اسلام نابی که مورد نظر خدا و اولیای الهی بود به تأخیر افتاد و حتی اگر امروزه داعش پدید آمد که از عوامل رژیم صهیونیستی و وهابیت است، عامل آن فراموشی واقعه غدیر بود‌. اینکه امروزه مسلمانان در انزوا قرار گرفته‌اند و تکفیری‌ها و داعشی‌ها و وهابی‌ها به‌وجود آمده، عامل آن فراموشی واقعه غدیر است.

حبیبیان با تأکید بر اینکه واقعه غدیر باید پررنگ‌تر از جریان عاشورا دیده شود، بیان کرد: اگرچه دشمنان ما همواره درصدد هستند واقعه غدیر به فراموشی سپرده شود اما ما شیعیان هر سال باید واقعه غدیر را با شکوفایی بیشتر برگزار کنیم. یکی از اقدامات خوب تشکیل صف 10 کیلومتری جشن الغدیر در تهران است که توجه بسیاری از مردم دنیا را به خود جلب می‌کند.

انتهای پیام
captcha