ویژگی‌های قاتلان امام حسین(ع) از قول ایشان
کد خبر: 4077071
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴

ویژگی‌های قاتلان امام حسین(ع) از قول ایشان

یک فعال عرصه تبلیغ در حوزه بین‌الملل با بیان برخی ویژگی‌های قاتلان امام حسین(ع) و شهدای کربلا گفت: اکثر کسانی که در شهادت امام حسین(ع) نقش داشتند مسلمان بودند، اما دانستن این نکته که چطور شد بعد از گذشت حدود نیم قرن از رحلت پیامبر(ص) نوه ایشان را آن‌گونه بی‌شرمانه به شهادت رساندند، حائز اهمیت است.

ناصر حسنی مبلغ بین‌المللیحجت‌الاسلام ناصر حسنی، مبلغ بین‌المللی و رئیس اداره تبلیغات اسلامی تویسرکان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: اکثر کسانی که در شهادت امام حسین(ع) نقش داشتند مسلمان بودند اما چطور شد که بعد از گذشت حدود نیم قرن از رحلت پیامبر(ص) نوه ایشان را آن‌گونه بی‌شرمانه به شهادت رساندند؟

وی در این باره گفت: در کلام خود امام حسین(ع) مطالب بسیار زیبایی هست که حضرت دشمنانش را معرفی می‌کند که چطور آنها در مقابل ولی خدا قرار گرفتند، مورد اول این است همان‌طور که در مقتل هست که در ظهر عاشورا امام سپاه مخالف را نصیحت کرد ولی آنها پذیرای فرمایشات ایشان نبودند، پس امام فرمود «قَد اِن خَزَلَت عَطیاتُکُم مِنَ الحَرام» هدایایی که گرفته‌اید حرام بوده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تویسرکان ادامه داد: چون برخی از آنها جزء خواص بودند و در دوران معاویه و خلیفه سوم منصب‌دار بودند و در این دوران به هدایا و پول‌های حرام آلوده شده بودند، حضرت در ادامه فرمود «و ملئت بطونکم من الحرام» و به طبع آن شکم‌هایتان از لقمه‌های حرام پر شده و دیگر نه گوشتان می‌شنود و نه چشمانتان حق را می‌بیند و نه قلبتان دیگر تمایلی به حق و حقانیت دارد.

حسنی متذکر شد: انسان همیشه و در همه جا باید مواظب پول‌هایی که به‌عنوان هدیه می‌گیرد باشد، نکند خدای ناکرده ما در مقابل امام قرار بگیرم. حضرت ویژگی دوم قاتلان واقعه کربلا را این‌گونه بیان کردند که وقتی که همه یارانشان را از دست دادند به خیمه امام سجاد(ع) آمده و می‌خواستند با ایشان وداع کنند؛ امام سجاد(ع) پرسیدند پدرجان مگر شما خود را به اینها معرفی نکرده‌اید؟ حضرت فرمود بله معرفی کردم اما شیطان بر اینها مسلط شده و اینها عبد شیطان شده‌اند و شیطان ذکر و یاد خدا را از آنها گرفته و غفلت بر آنان غلبه کرده است.

این مبلغ بین‌المللی با اشاره به ویژگی دیگر قاتلان امام حسین(ع) که همه در کلام امام عنوان شده و حضرت آنها را طغیانگر و جاهل معرفی کرده است، گفت: وقتی حضرت در گودی قتلگاه بی‌رمق افتاده بودند دشمن فکر کرد که امام به شهادت رسیده؛ دستور حمله به خیمه‌ها را داد، حضرت تا اسم خیمه‌ها را شنیدند به هوش آمده و این جمله را گفتند «مانع شوید افراد عتاد و جاهل را از تعرض به حرم.»

وی از عتاد به معنی طغیانگر، افرادی که تربیت دینی و اخلاقی نشده‌اند یاد کرد و افزود: جهال هم افراد جاهل و نادانی بودند که آنها را گول زده بودند و در مقابل امام(ع) قرار داده بودند که تعداد آنها هم کم نبود.

حسنی ادامه داد: یکی از ویژگی‌‎های دیگر قاتلان امام حسین(ع) کینه‌ای است که نسبت به امام علی(ع) داشتند، در جواب اینکه امام حسین(ع) از آنها پرسیدند چرا با من می‌جنگید گفته بودند «به خاطر کینه‌ای که از پدر تو داریم»، چون بسیاری از آنها عثمانی مذهب بودند و معتقد بودند که امام(ع) در قتل عثمان شریک بوده به همین خاطر از امام علی(ع) کینه داشتند و این کینه را در کربلا بر سر امام حسین(ع) پیاده کردند. همچنین دلیل دیگر عدم شناخت نسبت به امامشان بود آنها امام‌شناس نبودند و ولایت‌پذیری نداشتند اگر داشتند در مقابل امام زمانشان که امام حسین(ع) بود، نمی‌ایستادند.

وی ویژگی بعدی آنها را دنیاطلبی برشمرد و گفت: خیلی از آنها فقط به خاطر یک غنیمت ساده و کوچک مثل زره یا شمشیر آمده بودند، در تاریخ و مقاتل آمده وقتی یکی از آنها داشت روسری از سر یکی از دختران می‌کشید و گریه می‌کرد دختر از او پرسید چرا گریه می‌کنی گفت چون روسری از سر دختران پیامبر می‌کشم گفتند پس چرا می‌کشی جواب داد که اگر من نبرم دیگری می‌برد و این مصداق دنیاطلبی است که بسیار خطرناک است می‌توان انسان را در مقابل ولی خدا قرار دهد.

این مبلغ بین‌الملل بیان کرد: هر کدام از افراد سپاه دشمن یک یا چند از این ویژگی‌ها را داشتند، در بحث امام‌شناسی خیلی از آن‌ها امامشان را می‌شناختند و جزء خواص بودند، همچون شمر که کسی بود که مفسر قرآن و همراه امام علی(ع) در جنگ صفین بود اما اینها هدف دیگری داشتند و چون با روایت‌های پیامبر آشنا بودند و پیامبر بارها فرموده بود حضرت مهدی(عج) از نسل امام حسین(ع) است پس می‌خواستند نسل‌کشی کنند اما به خواست و مصلحت خدا امام سجاد(ع) در کربلا مریض شدند و نسل امام حسین(ع) از نسل امام سجاد(ع) ادامه پیدا کرد. در ماجرای کربلا عوام در پی غنیمتی آمده بودند، لذا ویژگی‌های آنها در خواص و عام بودنشان متفاوت است.

حسنی اظهار کرد: دقیقا همان ویژگی‌هایی که قاتلین امام حسین(ع) داشتند، در قرن ۲۱ نیز می‌بینیم مثلاً در اتفاقات عراق یا افغانستان که به دنبال دنیاطلبی، منفعت‌طلبی و مقام‌طلبی هزاران نفر را به خاک و خون می‌کشند. پیرو قاتلان امام حسین(ع) هستند، از این رو در زیارت عاشورا می‌گوییم خدا لعنت کند اول ظالم را؛ کسی که بنیان ظلم را گذاشته و کسی که تبعیت می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یا لقمه‌های حرام که آثار بسیار مخربی در هر جامعه‌ای به دنبال خواهد داشت که اگر اقتصاد، بانک، بازار و کسب و کار مردم اسلامی شود باعث جلوگیری از این موارد می‌شود و آثار مثبتش به وضوح دیده خواهد شد.

حسنی گفت: همان‌طور که حق‌شناسی امری مهم است؛ از طرفی دشمن‌شناسی هم بسیار مهم است چون اگر انسان دشمن‌شناس باشد می‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد که این ویژگی هم در کربلا بسیار مهم بود. به خصوص اینکه حق و باطل در آنجا نسبت فامیلی داشتند. دشمن‌شناسی در جامعه امروز نیز مسئله بسیار مهمی است. شهید مطهری می‌فرماید «یزید زمانت را بشناس» اما یزید زمان کیست؟ مثلا در جریان فلسطین یزید زمان کیست یا در عراق و یمن؟ این جریانات فقط تکرار می‌شود و اشخاص تغییر کردند اما وقتی حق و باطل را در کربلا بشناسیم در قرن بیست و یکم هم خواهیم شناخت.

وی در ادامه بیان کرد: این شناخت در پاسخ به این سؤال که هم امام حسین(ع) و هم یزید برای به دست آوردن خلافت جنگیدند پس تفاوتشان چیست؟ اینجاست که باید بشناسیم چه کسی برای حق و خلافت اسلامی جنگید و چه کسی برای باطل، امام سجاد(ع) می‌فرماید «دعوای ما با بنی‌امیه بر سر کلمه «لااله‌الاالله» بود همه این کلمه را می‌گفتند اما نیت‌ها و اهداف متفاوت بود؛ ظهور فرقه‌هایی مثل داعش نمونه امروزی آن است.

حسنی با بیان اینکه تشخیص سخت است اما وقتی دوست‌شناسی و دشمن‌شناسی را بیاموزیم کار راحت می‌شود، گفت: شهدای ما در هر زمان و امروز علم لدنی مکتب امام حسین(ع) را شناخته‌اند که مکتب ایثار و شهادت و مردانگی کربلاست و ابوعلی سینا در این باب می‌گوید عاشق رنگ معشوقش را می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که افراد چگونه می‌توانند از پیروی قاتلان امام حسین(ع) بودن دوری کنند، افزود: این به شناخت برمی‌گردد وقتی فرد از خود و حق و باطل شناخت داشته باشد می‌نگرد که آیا خصوصیاتش به حق گرایش دارد یا به باطل آن وقت می‌تواند در قوت دادن یا کنار گذاشتن آنها تلاش کند همچنین بانوان ما با حجاب خود به تأسی از روایت کربلا که حضرت سکینه(س) فرمود «سرها را جلو ببرید مبادا نگاه کسانی که به تماشا آمده‌اند به ما بیفتد» می‌تواند مکتب کربلا را زنده نگه دارد.

این مبلغ بین الملل در پاسخ به اینکه فرزندان ما چگونه تربیت شوند که پیرو مکتب کربلا باشند؟ بیان کرد: تربیت فرزندان ربطی به سن و سال ندارد و هر سنی آداب خود را می‌طلبد، من معتقدم که تربیت فرزند از قبل از ازدواج آغاز می‌شود و مستلزم انتخاب پدر خوب برای فرزندان برای خانم‌ها و مادر خوب برای آقایان است چون فرزند خوب نیاز به پدر و مادر خوب دارد البته در این موارد استثنائاتی هم وجود دارد اما زیاد نیست.

وی ادامه داد: آداب فرزندپروری در هر سنی متفاوت است حتی قبل از بارداری و قبل از تولد که پیامبر(ص) می‌فرماید فرزندانتان را در رحم مادر با لقمه حلال تربیت کنید. همچنین در نوزادی دادن تربت امام حسین(ع) و آب عسل، در شیردهی، با وضو شیر دادن و در نوجوانی که به دلیل استقلال‌طلبی مرحله مهم زندگی فرد است نیاز به ایجاد بسترهای لازم از قبیل محیط، اقوام و مهمانی‌ها، نظارت و کنترل نه در حد افراط و نه تفریط بر فرزندان توسط والدین و از طرفی رفتارهای خود والدین مانند پوشش، انتخاب دوستان خانوادگی، بالابردن سطح فرهنگ و محیط زندگی، ارتباط با روحانی یا حضور در جلسات و در آخر دعا کردن برای فرزندان که امام سجاد(ع) بر این مورد تأکید دارند در تربیت فرزند در پیروی از مکتب اهل بیت(ع) حائز اهمیت زیادی است.

انتهای پیام
captcha