اقتصاد از منظر قرآن قوام جامعه است
کد خبر: 4118346
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
نماینده ولی فقیه در همدان:

اقتصاد از منظر قرآن قوام جامعه است

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی با بیان اینکه قرآن کریم بعضی از امور را قوام جامعه می‌داند که یکی از آنها اقتصاد است، گفت: یکی از موضوعاتی که بر آن تأکید شده؛ این است که سیستم‌های اقتصادی در جامعه نباید تکاثر ایجاد کند، به این معنی که عده‌ای ثروت‌مند باشند و عده‌ای فقیر، چراکه این اقتصاد، اقتصادی مریض است و منجر به فقر خواهد شد.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، امروز، 10 بهمن‌ماه در جلسه تفسیر قرآن، با بیان اینکه در جلسات گذشته بیشتر به مباحث اقتصادی در قرآن کریم اشاره شد، اظهار کرد: قرآن کریم بعضی از امور را قوام جامعه می‌داند که یکی از آنها اقتصاد است.

وی با بیان اینکه اگر اقتصاد و معیشت مشکل داشته باشد، قوام جامعه از بین می‌رود، گفت: یکی از موضوعاتی که بر آن تأکید شده؛ این است که سیستم‌های اقتصادی در جامعه نباید تکاثر ایجاد کند، به این معنی که عده‌ای ثروت‌مند باشند و عده‌ای فقیر، چراکه این اقتصاد، اقتصادی مریض است و منجر به فقر خواهد شد. از دیگر نکاتی که قرآن به آن اشاره دارد، تحقق عدالت اقتصادی در جامعه است که عدم توجه به آن تکاثر در سیستم اقتصادی را به دنبال دارد و مصادیق آن در تاریخ قارون است.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه عدالت قوام جامعه است، اظهار کرد: زمین و آسمان نیز قوامش بر عدالت قرار داده شده است. بنا به پیشنهاداتی که ارائه شد، مقرر شد تا از این جلسه در رابطه با سوره حمد بحث کنیم و در حد توان به بیان معانی آن بپردازیم.

شعبانی با بیان اینکه هیچ نماز واجب و مستحبی بدون سوره حمد وجود ندارد، گفت: قوام عبادت همه ما به سوره حمد است و لذا گفته شده که مهم‌ترین سوره قرآن است. قرآن امروز از پس هزاران حجاب به ما رسیده و همانند آفتابی است که نور آن از پشت هزاران پرده‌ای که در مقابل آن قرار دارد، به چشم ما می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در همدان با تأکید بر اینکه عظمت این کتاب را تنها پیامبر گرامی اسلام درک کردند، گفت: خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید، ما به تو قرآن دادیم و سوره حمد را و این تأکیدی بر عظمت این سوره قرآن است. اگر پیامبر اسلام(ص) نبود هیچ پیامبری نمی‌توانست حقیقت قرآن را دریافت کند و فقط حضرت محمد(ص) این ظرفیت قرآن و سوره حمد را داشتند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام بهشت رفتن را برای بشریت آسان کردند و ما مدیون پیامبر(ص) هستیم، بیان کرد: باید گفت بشری که در آخرالزمان به جهنم می‌رود بسیار بیچاره است. یک بسم الله در دنیا می‌تواند بشر را از جهنم نجات دهد و به سمت بهشت سوق دهد.

شعبانی با بیان اینکه برای رفع حاجات، گرفتاری‌ها و شفای مریض، خواندن سوره حمد سفارش شده است، گفت: این نعمات الهی فرصت‌هایی است که انسان در دنیا از آن استفاده کند تا در قیامت غصه و حسرت نخورد.

وی با بیان اینکه «فاتحةالکتاب» و «ام‌الکتاب» از اسم‌های سوره حمد است، اظهار کرد: نه تنها قرآن که این عالم نیز با سوره حمد شروع شده است. فلسفه اصلی قرآن برای هدایت بشر است و خلاصه این اهداف را خداوند در این سوره شریفه آورده است. بنابر روایات همه مسایل توحیدی از آیه «ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَٰالَمِينَ» قابل استنباط است و این تنها بخشی از عظمت این سوره است.

انتهای پیام
captcha