مالک بودن خداوند همراه با دوستی و مبتنی بر مهرورزی است
کد خبر: 4177424
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد

مالک بودن خداوند همراه با دوستی و مبتنی بر مهرورزی است

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به تفسیر سوره حمد و با بیان اینکه کارگردان این عالم که همه موجودات را هدایت می‌کند خداوند است، گفت: مالک بودن خداوند همراه با دوستی و مبتنی بر مهرورزی است، خدا رحمان و رحیم است و این مالک بودن خداوند به دو صورت تکوینی و تشریعی است.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، امام جمعه همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، شب گذشته، در شصتمین جلسه تفسیر قرآن که در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره حمد، با اشاره به اینکه کل قرآن در سوره حمد است، اظهار کرد: پیامبر خدا(ص) فرمودند سوره حمد «ام‌الکتاب» است یعنی هرچه در قرآن هست در سوره حمد هم آمده‌ و هر چه در سوره حمد مطرح شده در آیه «بسم‌الله الرحمن الرحیم» نیز آمده ‌است.

وی افزود: «بسم الله الرحمن‌الرحیم» اسم اعظم خداوند است، هر کس این آیه را بر زبان آورد عالم را به هم می‌ریزد؛ البته این در صورتی است که گوینده آن دارای نَفَس رحمانی باشد در این صورت مانند عصای موسی(ع) عمل می‌کند، همانطور که عصای موسی اگر در دست کس دیگری به غیر از حضرت موسی(ع) باشد کاری انجام نمی‌دهد و فقط با نَفَس آن حضرت(ع) است که اژدها می‌شود. خداوند در قرآن فرمود: بنده من تو با من باش تا زمانی که بسم الله بگویی مانند «کن فیکون» گفتن پروردگارت هر آنچه اراده کنی همان شود. 

شعبانی با اشاره به اینکه مسئله اصلی در این سوره پذیرش ربوبیت خداوند است، تصریح کرد: همانگونه که دری بخواهد باز و بسته شود نیاز به فاعل دارد، چطور برخی از انسان‌ها معتقد هستند که عالم با این شگفتی که خلق شده‌ نیاز به کسی ندارد و میلیاردها سال ماه و خورشید در حرکت هستند و بدون وجود پروردگار هیچ‌وقت به هم برخورد نکردند و از یک نظم خاصی هنگام طلوع و غروب برخوردار هستند، باید به این فکر کرد که چه کسی آن را نگه داشته است، کسانی که وجود خدا را انکار می‌کنند معلوم است که از کمترین حد عقل هم برخوردار نیستند چراکه اگر کسی که کمترین عقل را داشته باشد نمی‌تواند بپذیرد که این عالم علت و فاعل ندارد.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه همدان تأکید کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: کسانی منکر وجود پروردگار خود هستند که می‌خواهند گناه و یا خلافی را انجام دهند و می‌دانند که اگر وجود خداوند را قبول کنند باید وجود آخرت و حساب و کتاب آخرت را نیز بپذیرند؛ بنابراین با یک کلمه که خدا وجود ندارد، کار خود را راحت می‌کنند تا خلاف و کلاهبرداری ‌کنند و عذاب وجدان نگیرند، اگر انسان ربوبیت خدا را پذیرفت دیگر نمی‌تواند هر طور که می‌خواهد رفتار کند، لذا قرآن می‌فرماید که هر روز در نمازت «الحمدالله رب العالمین» را تکرار کن که یادمان نرود صاحب و مالک ما اوست.

وی ادامه داد: مالک بودن خداوند همراه با دوستی و مبتنی بر مهرورزی است چراکه خداوند رحمان و رحیم است، خداوند به دو صورت مالک ماست «رب تکوینی» و «رب تشریعی»؛ منظور از رب تکوینی یعنی تمام خیرها و شرهای عالم به دست اوست، کارگردان این عالم که همه موجودات را هدایت می‌کند خداوند است، به گونه‌ای که این عالم را خلق کرده و همیشه در حال تکامل است، این عالم منظم است به طور مثال همه حواس ظاهری افراد با هم هماهنگ است و تناسب دارد، همه اجزای عالم مانند ماه و خورشید در طی این میلیون‌ها سال تکان نخورده است و ستاره‌ها هیچ کدام از جای خود حرکت نکرده است.

شعبانی با اشاره به اینکه این بشری که امروز این همه ادعا دارد نمی‌تواند ماه و ستاره را از جای خود تکان دهد، اظهارکرد: خداوند مالک همه مسائل باطنی و ظاهری بشر است و آن را هدایت می‌کند؛ این یعنی هدایت تکوینی؛ خود انسان در آن هیچ‌گونه نقشی ندارد، مسلمان باشیم یا کافر، انسان باشیم یا غیر انسان، جماد باشیم و... تحت این نوع ربوبیت خداوند هستیم. ربوبیت تکوینی فقط مختص مسلمانان نیست بلکه مختص کل عالم است که خداوند در سوره اعلی راجع به آن توضیح داده‌ است؛ ابلیس و شیطان هم تحت تصرف تکوینی خداوند هستند. 

انتهای پیام
captcha