مالکیت خداوند در عالم حقیقی است
کد خبر: 4154185
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۶
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد؛

مالکیت خداوند در عالم حقیقی است

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان نکات تفسیری سوره حمد گفت: «رب‌العالمین» یعنی مالک و مدبر عالم‌های مختلف؛ مالکیت دو حالت دارد یکی «اعتباری» است و دیگری «حقیقی» که مالکیت خداوند در عالم حقیقی است.

آیت الله حبیب‌ الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، 19 تیرماه در پنجاه‌ونهمین جلسه تفسیر قرآن که در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره حمد اظهار کرد: کلمه «رب» در قرآن کریم به معنای خداوند است که بالغ بر هزار بار تکرار شده است.
 
وی افزود: حضرت موسی(ع) وقتی فرعون را دعوت به ایمان کرد فرمودند که به «رب‌العالمین» ایمان بیاورید، فرعون با یک بیان تحقیرآمیز گفت این رب‌العالمین چه هست؛ حضرت موسی(ع) فرمودند: رب من، رب زمین و آسمان است، رب‌العالمین رب شما و پدران گذشته شماست.

نماینده ولی فقیه در همدان ادامه داد: فرعون، حضرت موسی(ع) را مجنون و دیوانه خواند، منظور از مجنون در آن زمان به کسی گفته می‌شد که اجنه در وجودش نفوذ کرده باشند و دیوانه شده است؛ حضرت موسی(ع) در جواب فرمود اگر شما عاقل هستید می‌دانید خدای من خدای مشرق و مغرب و مابین مشرق و مغرب است. 


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه حضرت موسی(ع) هم خدا را توضیح می‌دهد و هم می‌گوید من دیوانه نیستم، گفت: چون خدای من خدای انس و جنی است که یا در مشرق است یا در مغرب و یا بین آنها، بنابراین خدای اجنه، خدای من است و معنا ندارد که من محصور اجنه قرار گرفته باشم.  

شعبانی با اشاره به اینکه خداوند در سوره اعلی ربوبیت الهی را از نوع «تکوینی» آن توضیح می‌دهد، تصریح کرد: وقتی می‌گویم خدا رب است، یعنی خدا مالک و مدبر است. «رب‌العالمین» یعنی مالک و مدبر عالم‌های مختلف؛ این در صورتی است که ما در یک عالم قرار داریم و عالم‌های دیگر هم وجود دارد، بنابر تعبیری 18 هزار عالم فقط برای ملائکه نقل شده است. 

نماینده ولی فقیه در همدان گفت: مالکیت دو حالت دارد؛ یکی «اعتباری» است، مانند مالکیت یک ملک و یا وسیله‌ای که مالک آن می‌تواند تغییر کند و در این نوع مالکیت ملک هیچ وابستگی به صاحب خود ندارد و مستقل است. دوم مالکیت «حقیقی» است که مالکیت الهی از این نوع است. این نوع مالکیت وابسته به صاحب خود است؛ مانند مالکیت اعضای بدن، چشم و گوش. وقتی شخصی خواب است و روح انسانی از او جداست قادر به دیدن نیست چون مالک چشم است و چشم برای دیدن وابسته به شخص و صاحبش است. بنابراین، مالکیت خداوند نسبت به این عالم حقیقی است و مدبر، تدبیرکننده، تربیت و رشددهنده این عالم است.

شعبانی ادامه داد: با توجه به سوره واقعه در قرآن یکی از شغل‌های خداوند کشاورزی است؛ همان‌گونه که کشاورز زمین را شخم می‌زند و دانه را درون خاک می‌کارد و آن را تا مرحله رشد پرورش می‌دهد، این عالم نیز یک مزرعه بزرگ است و انسان‌ها درون آن کاشته می‌شوند و بنا به تعبیر شهید مطهری این عالم یک کارگاه بزرگ کشاورزی است و کشاورزش خداوند است.   

وی با اشاره به اینکه خداوند این عالم را تدبیر می‌کند و انسان‌ها را رشد می‌دهد، افزود: انسان‌ها تحت اختیار خداوند رشد می‌کنند و همه عالم تحت تربیت و تدبیر اوست. همان‌طور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید شما را در بهترین حالت خلق کردیم و یک هماهنگی و نظم در خلقت تمام موجودات وجود دارد. 

امام جمعه همدان در ادامه گفت: خداوند، عالم را جوری خلق کرده ‌است که با وجود اینکه میلیارد‎ها ستاره در آسمان می‌چرخند به یکدیگر برخورد نمی‌کنند؛ نه خورشید به ماه می‌خورد و نه شب از روز سبقت می‌گیرد و همه در مدار خود می‌چرخند؛ این امور را «رب‌العالمین» تدبیر کرده ‌است.

وی بیان کرد: رب کسی است که مخلوقاتش را طبق نیازهایش هدایت کرده؛ مانند نیاز به غذا خوردن که خداوند ابزارش را همچون آب و خاک و بذرش خلق کرده است تا انسان‌ها از طریق آنها نیاز خود به غذا را تأمین کند.

انتهای پیام
captcha