اصلی‌ترین مشکل بشر فراموش کردن «رب» است
کد خبر: 4148334
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹
امام جمعه همدان:

اصلی‌ترین مشکل بشر فراموش کردن «رب» است

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی گفت: مشکل اصلی بشر فراموش کردن رب خودش است؛ قالب گمراهی‌ها در طول تاریخ در مسئله ربوبیت بوده است که در توحید افعالی و تشریعی انحراف ایجاد می‌کند.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان همدان، در پنجاه‌وپنجمین جلسه تفسیر قرآن که در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره حمد گفت: حمد با ثنا، مدح و شکر تفاوت‌هایی دارد؛ کسی می‌تواند حمد الهی را به‌جا بیاورد که حسی از عظمت، کمال و جمال الهی را درک کند.

وی با اشاره به اینکه معرفت نسبت به صفات کمال و جمال خداوند کمک می‌کند که سپاسگزاری ما عمیق‌تر باشد، افزود: هر چقدر معرفت ما نسبت به خداوند بیشتر باشد حمد و ستایش ما نیز عمیق‌تر است؛ معرفتی که ما در این زمینه داریم با معرفتی که امامان ما از خداوند دارند قابل قیاس نیست، لذا دعوت و توصیه‌های اهل بیت(ع) مبنی بر اینکه انسان معرفت بیشتری نسبت به خدا پیدا کند به همین دلیل است.

شعبانی ادامه داد: «الحمدالله رب العالمین» در سوره حمد، در اصل یک یادآوری به مسئله ربوبیت است، در طول شبانه‌روز، ۱۰ بار سوره حمد را می‌خوانیم و ربوبیت پروردگار را تکرار می‌کنیم، اگر در نماز عمداً این کلمه گفته نشود نماز باطل است.


بیشتر بخوانید:


نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه حضرت یوسف(ع) در تعبیر خواب دو زندانی، از ربوبیت خداوند سخن گفت، تصریح کرد: این پیامبر خدا قبل از تعبیر خواب، در ابتدا آن دو نفر را به دین ابراهیم دعوت کرد و وقتی خواست خدا را برای آن‌ها توصیف کند فرمود «يا صاحِبَيِ السِّجْنِ أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» اى دو يار زندانى من، آيا خدايان متعدد و گوناگون بهتر است يا خداوند يكتاى مقتدر چرا دنبال رب‌های مختلف می‌روید.

وی گفت: کسانی همچون فرعون و نمرود که در طول تاریخ ادعای ربوبیت داشتند نه خالقیت، در واقع خالقیت خداوند را قبول داشتند اما خود را رب می‌دانستند؛ زمانی که حضرت ابراهیم(ع) با نمرود بحث می‌کرد و گفت خدای من کسی است که خورشید را از مشرق در می‌آورد و اگر راست می‌گویی تو خورشید را از مغرب در بیاور و نمرود مبهوت شد، نتوانست جواب دهد و این نشان می‌دهد که خالقیت خداوند را قبول داشتند.

شعبانی با اشاره به اینکه عالم ذر وجود دارد و خداوند نیز در قرآن کریم در آیه ۱۷۲ سوره اعراف به آن اشاره کرده‌ است، افزود: در این آیه خداوند از انسان‌ها تعهد می‌گیرد که من رب تو هستم و من را فراموش نکن اما زمانی که انسان به دنیا می‌آید ربوبیت خداوند را فراموش می‌کند. در روایات داریم هر تعداد انسان که قرار بوده تا قیامت متولد شوند در عالم ذر مورد امتحان قرار گرفتند و اینکه این عالم چگونه بوده کسی به یاد ندارد و بسیاری از افراد در این دنیا آن را فراموش کردند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه مشرکان مکه که بت‌پرست بودند، بت‌های خود را خالق نمی‌دانستند، گفت: مشرکان می‌دانستند که این بت‌ها نمی‌توانند آنها را خلق کنند و خالقی وجود دارد، اما اعتقادشان این بود که این بت شفیع و مالک است و همه‌کاره ‌و نگهدار من است یعنی مسئله ربوبیت است که بشر در آن با مشکل مواجهه می‌شود.

شعبانی بیان کرد: مشکل اصلی بشر فراموش کردن رب خودش است؛ قالب گمراهی‌ها در طول تاریخ در ربوبیت بوده است که در توحید افعالی و تشریعی انحراف ایجاد می‌کند. برای موحد بودن اینکه فقط بگوییم خدا هست کافی نیست؛ همه باید توحید را بپذیریم تا با امثال نمرود و فرعون فرق داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha