کد خبر: 4142786
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
نماینده ولی فقیه در همدان:

رحمت خداوند گاه رحمانیه و گاه رحیم است

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی با تفسیر کلمه «رحمان» و «رحیم» در سوره حمد گفت: رحمت خداوند گاهی رحمانیه است و گاهی رحیم؛ «رحمان» رحمت فراوانی است که شامل همه انسان‌ها اعم از خوب و بد می‌شود، «رحمت» رحمتی ماندگار، مستمر و رحمت خاصه الهی است که در دنیا و آخرت شامل انسان‌های مؤمن می‌شود.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان همدان، در پنجاه‌و‌سومین جلسه از تفسیر قرآن که شب گذشته، اول خردادماه در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، اظهار کرد: از امام صادق(ع) روایت است که قبل از پدرم اگر شیعیان سؤالات فقهی داشتند به علمای اهل سنت مراجعه می‌کردند، چراکه عالم شیعه‌ای وجود نداشت و تشیع از لحاظ علمی محتاج به دیگران بود. علم اهل بیت(ع) با توجه به مشکلات جامعه ظهور و بروز پیدا نکرده بود. به گفته امام صادق(ع) بعد از پدرم مردم محتاج به فقه شیعه شدند.

امام جمعه همدان بیان کرد: جنگ بنی‌امیه و بنی‌عباس باعث شد در جامعه آن روز اهل بیت(ع) فراموش شوند و مردم برای مسئله علمی خود به اهل تسنن رجوع کنند، بنابراین در زمان امام باقر(ع) بود که ایشان فرصت کردند شاگرد تربیت کنند و امام صادق(ع) نیز چهار هزار شاگرد شیعه داشتند و مکتب تشیع را زنده کردند.

شعبانی با اشاره به اینکه اصل تشیع از دوره خود پیغمبر(ص) شروع شده ‌است، گفت: هیچ پیغمبری بدون وصی نبوده است؛ حتی زمانی که حضرت موسی(ع) به کوه طور سینا رفت، هارون را برای جانشینی و وصی خود انتخاب کرد، اما بعد از پیغمبر(ص)، حضرت علی(ع) را خانه‌نشین کردند و تشیع شکل نگرفت و در زمان امام صادق(ع) گسترش پیدا کرد.


بیشتر بخوانید:


وی در ادامه تفسیر سوره حمد گفت: در جلسات قبل توضیحاتی در مورد «بسم‌ الله الرحمن‌ الرحیم» و کلمات «اسم»، «الله» گفته شد، کلمه «الرحمن» بر وزن صیغه مبالغه است و این صیغه دلالت بر کثرت و گسترش رحمت الهی دارد. رحمت یعنی انسان‌ ذاتا نیازمند است که یک نفر به او لطف کند و نیاز او را از باب عطوفت و مهربانی برآورده کند. این رحمت گاهی رحمانیه و گاهی رحیم است.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به صفات رحمان و رحیم خداوند توضیح داد: رحمان، رحمت فراوانی است که شامل همه انسان‌ها اعم از خوب و بد می‌شود، رحیم رحمتی ماندگار و مستمر است و رحمت خاصه الهی است که در دنیا و آخرت شامل انسان‌های مؤمن می‌شود. رحیم که یک رحمت خاص است، این نوع انتخاب بشر است که شامل رحمت رحیمیه هم در دنیا و هم درآخرت می‌شود. رحمت رحمانیه کافر و مسلمان ندارد و شامل تمام بندگان خدا می‌شود.

شعبانی با تفسیر کلمه الحمدالله گفت: کلمه حمد به معنای شکر نیست، بلکه شکر غیر از حمد است؛ این کلمه معنای وسیعی دارد؛ پیغمبر(ص) فرمودند اگر یک نفر الحمدالله بگوید برای او بهتر از هفت زمین و هفت آسمان است. لذا، حمد معنای وسیع‌تری نسبت به شکرلله دارد. 

وی بیان کرد: گفتن چهار بار الحمدلله در روز و چهار بار در شب به‌گونه‌ای است شکر نعمت‌ها را در آن روز به جا آورده‌ایم، در روایتی دیگر داریم اگر خداوند دنیا را یک‌جا به کسی بدهد و او الحمدلله بگوید آنچه که با گفتن الحمدلله به‌دست آورده بسیار بالاتر و بیشتر از کل دنیاست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha