نقش تأثیرگذار مساجد و هیئت‌های مذهبی در شکل‌گیری انقلاب
کد خبر: 4120326
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

نقش تأثیرگذار مساجد و هیئت‌های مذهبی در شکل‌گیری انقلاب

یک مبارز انقلابی با بیان اینکه بهترین و زیباترین فعالیت انقلابی در مساجد شکل می‌گرفت، گفت: انقلاب از مساجد و هیئت‌های مذهبی شروع شد، افرادی که در این مکان مقدس تربیت می‌شدند همگی در شکل‌گیری انقلاب مؤثر بودند.

حاج سید علی حسنی پیرغلام همدانیسیدعلی حسنی از مبارزان انقلابی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن گرامیداشت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیت‌ها و خاطرات خود در زمان انقلاب اظهار کرد: در سال 1342 که امام خمینی(ره) حرکت خود را شروع کرد فعالیت ما نیز از همان سال شروع شد. در آن زمان با شخصیت مهمی به نام حاج قربی که یک شخصیت انقلابی مقدم بر ما و از ما جلوتر بود، آشنا شدیم.

وی افزود: با این مداح اهل بیت(ع) که اهل دل نیز بود در یک مسیر بودیم و از آنجا که مقلد امام(ره) بودیم جهت ما نیز دنباله‌روی از راه ایشان بود. از مبارزان انقلابی فعال آن زمان در همدان می‌توان از شهید آیت‌الله مدنی، صادق حقگویان و اخوان فاضلیان نام برد.

حسنی با اشاره به فعالیت‌های خود در زمان انقلاب گفت: بیشتر فعالیت ما در آن زمان فرهنگی بود؛ من به‌عنوان یک مداح سعی می‌کردم منبری که برگزار می‌کنم به نفع انقلاب باشد. چند ماهی که به پیروزی انقلاب مانده بود کمیته‌ای تشکیل دادم و با همکاری تعدادی از دوستان که در اطراف ما بودند حفاظت شهر را بر عهده گرفتیم، چراکه پلیس‌های آن زمان یعنی نزدیک انقلاب شب‌ها جرئت نمی‌کردند برای ایجاد امنیت در شهر به خیابان بیایند. بنابر‌این، کمیته‌ای که ما تشکیل دادیم در طی این مدت از اموال، جان، مال و نوامیس مردم محافظت کردند و امنیت در شهر ایجاد شد.

بازاریان در انقلاب بیشترین نقش را داشتند

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به نقش بازاریان همدان در شکل‌گیری انقلاب ادامه داد: بازاریان در انقلاب بیشترین نقش را داشتند؛ آنها به یاری امام(ره) بازار را تعطیل می‌کردند و این باعث می‌شد رژیم از لحاظ اقتصادی ضربه بخورد. بیشتر اقتصاد کشور دست بازاریان بود و حتی در زمان هشت سال دفاع مقدس بسیاری از مخارج جنگ را بازاریان پرداخت می‌کردند، آنها در همه جا پیش‌قدم بودند؛ اکثر مساجد و حسینیه‌های شهر را بازاریان ساختند و اکثر هیئت‌های مذهبی را نیز مدیریت می‌کردند.

وی با بیان اینکه بهترین و زیباترین فعالیت انقلابی در مساجد بود، افزود: انقلاب از مساجد و هیئت‌های مذهبی شروع شد که در این میان می‌توان از نقش مسجد پیغمبر(ص)، میرزاداود و مسجد جامع در انقلاب همدان نام برد. در هر جای عالم هر نعمت و برکتی هست از مسجد خارج می‌شود؛ افرادی که در این مکان مقدس تربیت می‌شدند همگی در شکل‌گیری انقلاب مؤثر بودند.

حسنی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی دوست دیرینه خود قربانعلی ارغوان معروف به حاج قربی گفت: او یک فرد مذهبی، حسینی، هیئتی، معتقد و از انقلابیون فعال همدان، دست و ‌دلباز، اهل تقوا، معتقد به حلال و حرام، اهل خیر و برکت بود و تا جایی که از دستش برمی‌آمد قبل و بعد از انقلاب برای دینش هزینه و از فقرا دستگیری می‌کرد. بدون هیچ توقعی مشکلات مردم را حل می‌کرد و می‌توان به جرئت گفت اولین انقلابی در همدان بود.

حاج قربی برای اسلام هزینه می‌کرد

وی افزود: حاج قربی گریه‌کن حضرت سیدالشهدا(ع) بود و همان‌طور که گریه او برای امام حسین(ع) راستین و حقیقی بود، در همه کار‌ها نیز صادق بود. هم برای اسلام هزینه می‌کرد و هم در مقابل دشمنان سینه سپر می‌کرد. حاج قربی یک بُعدی نبود بلکه از همه جهات مخلصانه برای انقلاب تلاش می‌کرد، بسیار مهمان‌نواز بود، از شهر‌های دور که افراد برای زیارت کربلا می‌رفتند در همدان میهمان حاج قربی بودند.

این مداح و فعال انقلابی با تأکید بر اینکه انقلاب ما از دین ماست، گفت: ما انقلاب را از دین جدا نمی‌دانیم و هیچ‌وقت از آن رو بر نمی‌گردانیم. این انقلاب، انقلاب مذهبی و اسلامی است. همه وظیفه دارند پای انقلاب بایستند؛ حفظ این انقلاب سختی‌هایی دارد، دشمنان ما چنگ و دندان تیز کردند و هیچ وقت این انقلاب را رها نمی‌کنند. کشور ما که یک کشور آل محمدی(ص) است و در مقابل زورگویان عالم می‌ایستد و از حق خودش دفاع می‌کند.

حسنی با بیان اینکه مسئولان باید صادقانه به این انقلاب خدمت کنند، اظهار کرد: خداوند دقیقا همه اعمال ما را می‌بیند، مسئولان فقط به فکر جیب خود نباشند بلکه به فکر مردم نیز باشند؛ این مردم خیلی خوب هستند، هر وقت انقلاب نیاز داشت جوانان خود را برای دفاع فدا کردند. از بعضی خانواده‌ها سه یا چهار جوان شهید می‌شد. این انقلاب خیلی خون داده است و از پاکان روزگار برای آن فدا شده‌اند. اگر کسی به این مردم خیانت کند باید جوابگوی خون شهدا باشد و مطمئن باشد که خداوند اینها را بی‌جواب نمی‌گذارد.

انتهای پیام
captcha