تربیت هیئت امنای مساجد؛ مهم‌ترین راهکار برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی
کد خبر: 4131100
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
پیگیری مطالبه قرآنی رهبر انقلاب 2

تربیت هیئت امنای مساجد؛ مهم‌ترین راهکار برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی

مسئول واحد جلسات مکتب امام زمان(عج) همدان با بیان اینکه تربیت هیئت امنای مساجد براساس نیازهای روز جامعه از مهم‌‎ترین زیرساخت‌های تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی است، گفت: ما برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی نیازمند متصدیانی برای مساجد هستیم که به فضای فرهنگی جامعه اشراف داشته باشند.

جواد مجتهدی مسئول واحد جلسات مکتب امام زمان(عج)جواد مجتهدی، مسئول واحد جلسات مکتب امام زمان(عج) همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب است، اظهار کرد: قرآن در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، جهادی و... برای انسان برنامه دارد و به کوچک‌ترین جزئیات نیز توجه کرده است‌. اما اکنون حلقه مفقوده تمام مشکلات بشریت به این برمی‌گردد که به دستورالعمل الهی به‌خوبی عمل نشده است.

وی با بیان اینکه تمامی مشکلات جامعه به علت دوری از قرآن است، افزود: مهم‌ترین بخش از این مشکلات در پایگاه‌ها و جلسات قرآنی حل می‌شود. عموما افرادی که به‌عنوان هیئت‌ امنای مساجد تصدی پیدا می‌کنند به وظایف روز خود آگاه هستند، اما برخی از این افراد در وضعیت‌های خاصی قبول مسئولیت کرده‌اند، به‌عنوان نمونه یا سن‌ آنها بالا بوده و یا به این شغل نیاز داشته‌اند؛ این افراد با وقایع فرهنگی و آسیب‌های آن آن‌طور که باید آشنا نیستند.

مجتهدی اضافه کرد: این افراد نسبت به فضای مجازی و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد اطلاعاتی ندارند و با همان بافت ذهنی سنتی خود مسجد را اداره می‌کنند. این در حالی است که ما برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی نیازمند متصدیانی برای مساجد هستیم که به فضای فرهنگی جامعه اشراف داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر ما کارنامه درخشانی در دوران دفاع مقدس داریم این جایگاهش محفوظ است، اما باید در شرایط فعلی هم براساس نیازهای زمان رفتار کنیم و مراعات بایدها و نبایدها را داشته باشیم.

مجتهدی گفت: با توجه به اینکه رزمندگان دوران دفاع مقدس امتحان خود را در این دوران پس داده‌اند، بنابراین می‌توانند طی یک اقدام جهادی به مساجد و حسینیه‌ها وارد شوند و براساس نیازهای روز جامعه تغییر و تحولات را انجام دهند تا قشر جوان با درهای بسته مساجد روبه‌رو نشوند.

وی ادامه داد: تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی فقط به نفع جوانان و نوجوانان نیست، بلکه بزرگسالان نیز توجه و تدبر در قرآن برایشان اهمیت دارد. اگر مسئولان به‌درستی کارهای خود را انجام دهند، مستمعین بسیاری وجود دارد، این‌گونه نیست که چند خبر ناگوار بشنویم و بگوییم که فعالیت‌های قرآنی ما مخاطب ندارد.

مجتهدی بیان کرد: با توجه به سابقه فعالیت چند دهه‌ای که در جلسات مکتب امام زمان(عج) داشته‌ایم بسیاری از افراد را می‌شناسم که خود تربیت صد درصد قرآنی ندارند، اما دوست دارند که فرزندانشان با روش و اصول قرآن تربیت شوند. صحنه‌های ناهنجار اجتماعی نباید ما را از اهدافمان جا بگذارد.

وی با اشاره به فعالیت جلسات مکتب امام زمان(عج) با سابقه‌ای بیش از 50 سال در همدان و به‌عنوان الگوی موفقی در جلسات قرآن تربیت‌محور  بر ضرورت توجه به نکات تربیتی در جلسات قرآن تأکید کرد و یادآور شد: جلسات مکتب امام زمان(عج) از سال ۱۳۴۳ آغاز شده واکنون نیز فعالیت آن ادامه دارد. بنیان‌گذار این جلسات مرحوم مسکین بود که با توجه به الگوهای مختلفی که از جلسات قرآن در حرم امام رضا(ع) دیده بود جلسات این مکتب را به نام امام زمان(عج) تشکیل داد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب، ۱۴ جلسه با نام ۱۴ معصوم که با نام‌های محمدیه، علویه، فاطمیه و... تا عسکریه و مهدویه برقرار بود، افزود: یک جلسه مرکزی هم برای تمام جلسات چهارده‌گانه صبح‌های جمعه برگزار می‌شد. همچنین یک جلسه دیگر هم عصرهای جمعه با قرائت دعای سمات از سوی خود حاج‌آقا مسکین برگزار می‌شد که این جلسه پرچم مخصوصی داشت که بر در هر خانه‌ای که جلسه در آن برگزار می‌شد، نصب می‌شد.

مجتهدی با ذکر این نکته که تعداد شهدایی که در این جلسات شرکت داشته‌اند به بیش از ۱۵۰ نفر می‌رسد، اظهار کرد: مرحوم مسکین به هیچ‌ یک از این شهدا در زمان دفاع مقدس نگفت که به جبهه بروید، اما آنها با توجه به تربیت قرآنی که با آن مأنوس بودند در دوران دفاع مقدس وظیفه خود دانستند که در جبهه‌ها حاضر شوند.

وی توجه هم‌زمان به قرآن و اهل‌ بیت(ع) را یکی از مهم‌ترین اصول جلسات مکتب امام زمان(عج) عنوان کرد و گفت: برای تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی لازم است که مسئولان قرآنی به این دو مهم در کنار هم توجه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha