مساجد زمینه مشارکت اساتید در فعالیت‌های قرآنی را فراهم کنند
کد خبر: 4137764
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۳
پیگیری مطالبه قرآنی رهبر انقلاب/ 6

مساجد زمینه مشارکت اساتید در فعالیت‌های قرآنی را فراهم کنند

دبیر مجمع اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در همدان با اشاره به اینکه مساجد باید زمینه حضور و مشارکت بیشتر اساتید دانشگاه‌ها را با محوریت قرآن فراهم کنند، گفت: مساجد با جذب اساتید دانشگاه و واگذاری برخی فعالیت‌های قرآنی به آنها می‌توانند گامی در جهت مطالبه رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی بردارند.

حضور اساتید دانشگاه در مساجد با محوریت برنامه‌های قرآنیمحسن ورمزیار، دبیر مجمع اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه مساجد باید زمینه حضور و مشارکت بیشتر اساتید دانشگاه‌ها را با محوریت قرآن فراهم کنند، اظهار کرد: مساجد با جذب اساتید دانشگاه و واگذاری برخی فعالیت‌های قرآنی به آنها می‌توانند گامی در جهت مطالبه رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی بردارند.

وی با تأکید بر اینکه بازگشت فعالیت‌های قرآنی به مساجد و تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی امری لازم و مهم است، گفت: باید کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت‌های متنوع و جذاب قرآنی را حمایت کنند.

ورمزیار ادامه داد: در صورتی که حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان قرآنی توسط مساجد و متولیان مساجد جدی گرفته شود می‌توان امیدوار بود که مطالبه به حق مقام معظم رهبری محقق می‌شود، چراکه ایشان به این روایت تأکید دارند که مساجد برای قرآن بنا شده است. در زمان پیامبر(ص) مساجد پایگاه آموزش و قرائت قرآن بود و امروز هم این موضوع باید توسط ائمه جماعت مورد توجه جدی قرار بگیرد، چراکه ضرورت دارد کارکرد مساجد به سمت احیای قرآن سوق پیدا کند‌.


بیشتر بخوانید:


دبیر مجمع اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در همدان با بیان اینکه مدیریت قرآنی مساجد را در ابتدا باید ائمه جماعت عهده‌دار شوند، افزود: این ائمه جماعت می‌توانند به فراخور مخاطبان مسجد، برای اقشار مختلف فعالیت‌های قرآنی در مساجد و محله‌ها طراحی و اجرا کنند.

ورمزیار به ارتباط بین مساجد و مدارس در جهت اجرای برنامه‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: در صورت تحقق این مهم، با استعدادیابی کودکان و نوجوانان برای آنها برنامه‌های قرآنی تدارک دیده می‌شود و با برگزاری محافل و مسابقات قرآنی برای گروه‌های مختلف قرآنی جذابیت ایجاد می‌شود به این ترتیب با محوریت برنامه‌های قرآنی در مساجد، کودکان و نوجوانان جذب می‌شوند‌.

وی ادامه داد: هیئت امنای مساجد، بسیج مساجد و کانون‌های فرهنگی و حتی خود نمازگزاران مساجد می‌توانند مطالبه برنامه‌های قرآنی را از طلاب بخواهند و در این حالت فرمان رهبر معظم انقلاب محقق خواهد شد. طلابی که قرار است امام جماعت شوند با ارتقای دانش قرآنی خود می‌توانند یک نهضت قرآنی در کشور راه بیندازند.

ورمزیار با اشاره به اینکه ائمه جماعت در مساجد در محور همه امور قرار دارند، افزود: هر کاری که قرار است در حوزه قرآنی انجام شود ابتدا در آن باید ائمه جماعت پیشگام باشند. به‌عنوان نمونه در ماه محرم رویکرد برنامه‌ها فقط عزاداری است در حالی که می‌توان در همین محافل روضه‌خوانی فعالیت‌های قرآنی و روضه‌های قرآنی برپا کرد.

وی تصریح کرد: مساجد نباید در طول ماه مبارک رمضان به‌صورت محدود در حوزه فعالیت‌های قرآنی فعالیت کنند بلکه در طول سال با استفاده از اساتید قرآنی می‌توان به این موارد پرداخت. این موضوع نیازمند هماهنگی حداکثری ائمه جماعت با افراد قرآنی خانه خداست.

انتهای پیام
captcha