تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی در گرو اتحاد متولیان مسجد است
کد خبر: 4131680
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
پیگیری مطالبه قرآنی رهبر انقلاب/ 4

تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی در گرو اتحاد متولیان مسجد است

مسئول جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان گفت: تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی در گرو اتحاد سه جانبه امام جماعت مساجد، هیئت امنا و پایگاه بسیج است.

پایگاه قرآنی مساجددر جایگاه و منزلت مساجد همین امر کافی است که مسجد پایگاه نشر معارف اسلامی و تربیت افراد مؤمن و انقلابی است. چه خوب است که از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد و بسیاری از دغدغه‌هایی که مردم دارند را کاست‌. این مساجد هستند که با برگزاری جلسات مختلف قرآنی، کلاس‌های آموزشی، اخلاقی، سیاسی و برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم از طریق ارتباط با خیران می‌توانند پایگاهی برای تجمع جوانان و نوجوانان باشند و زمینه‌های رشد معنوی و اخلاقی آنها را فراهم کنند.

از این‌رو یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی است تا از این طریق بتوان جامعه را از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نجات داد. خبرگزاری ایکنا به سراغ کارشناسان این امر رفته تا با بررسی اهمیت این موضوع پیشنهادات آنها را دریافت کند.

طاهره روشنیان، مسئول واحد خردسالان جامعةالقرآن همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در زمینه مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی اظهار کرد: جامعةالقرآن به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه قرآنی کشور که اغلب در تمامی شهرها، استان‌ها و روستاها شعبه دارد، خواستار این است که در کنار مساجد یک یا دو کلاس برای برقراری کلاس‌های منظم قرآنی اختصاص داده شود.

وی تأکید کرد: لازم است در کنار مساجد فضایی به‌صورت دائمی در اختیار فضاهای قرآنی قرار بگیرد تا بتوان در آن کلاس‌ها را به‌صورت منظم اجرا کرد. با اختصاص دادن این فضا به جامعه قرآنی هم افرادی که شرایط حضور در مسجد را ندارند می‌توانند از آن استفاده کنند و هم کلاس‌ها با برنامه‌ریزی مشخص و دقیقی پیش می‌رود.


بیشتر بخوانید:


روشنیان در ادامه با تأکید بر اینکه ما باید نسلی مسجدی تربیت کنیم، افزود: نقش آموزش و پرورش در این زمینه بسیار مهم است؛ وقتی این نهاد برای نماز ارزش قائل می‌شود و زنگ نماز را در مدارس به صدا در می‌آورد و از طرفی دانش‌آموز معلمانی مقید به نماز اول وقت را می‌بیند کودکان نیز اهل نماز و مسجدی تربیت می‌شود. بنابراین، لازم است تربیت کودکان ما تربیتی مسجد‌محور باشد.

وی با تأکید بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مختلف برای جذب کودکان و نوجوانان به مساجد گفت: برگزاری مسابقات مختلف، اردوهای زیارتی و تفریحی و... می‌تواند در جذب کودکان و نوجوانان به مساجد تأثیرگذار باشند.

مسئول جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان یادآور شد: متأسفانه برخی از ائمه جماعت نمی‌توانند به‌خوبی با جوانان ارتباط برقرار کنند، در برخی مساجد دیده می‌شود چند صف اول را افراد میانسال تشکیل می‌دهند. یادگیری این افراد محدود است و نمی‌توان آموزش‌های کلاسیک برای آنها به کار برد.

روشنیان تصریح کرد: در مراسم هیئت‌ها به‌خوبی جوانان و نوجوانان حاضر می‌شوند و در ایام فاطمیه، محرم و صفر ردپای این افراد به‌خوبی دیده می‌شود، چراکه جاذبه‌های لازم برای آنها ایجاد شده است. اما، متأسفانه پایگاه‌های قرآنی نتوانسته‌اند جاذبه‌های لازم را برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه هیئت امنا باید در دیدگاه خود تغییراتی ایجاد کنند، اظهار کرد: گاهی خود هیئت امنا اجازه برگزاری کلاس‌های قرآنی و سایر کلاس‌ها را در مساجد نمی‌دهد. در سال گذشته در یکی از منطقه‌های همدان مردم متقاضی برگزاری کلاس بودند، اما هیئت امنای آن مسجد همکاری لازم را نکرد و نتوانستیم در آن منطقه کلاس برگزار کنیم.

روشنیان بیان کرد: مسجد بنی فاطمه در شهرک بهشتی در سال گذشته همکاری خوبی برای برگزاری کلاس‌های قرآنی داشت که توانستیم در فاز نخست ۷۰ نفر از سنین چهار سال به بالا را تحت آموزش‌های قرآنی قرار دهیم. در این مسجد امام جماعت، هیئت امنا و پایگاه بسیج با یکدیگر متحد عمل کردند که اگر چنین شرایطی در سایر مساجد نیز پیش بیاید مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی محقق خواهد شد.

قاسم جهان‌آرا، مدیر مؤسسه قرآنی ترنم ملکوت همدان نیز در ادامه با اشاره به جایگاه و منزلت مسجد به خبرنگار ایکنا گفت: مسجد مرکز ثقل و پایگاه اصلی برای وحدت مسلمانان است و محور فعالیت‌های اعتقادی، مشاوره‌ای، سیاسی بوده و اردوگاه سپاه مسلمانان در مسجد شکل می‌گرفته است. بنابراین، لازم است به حدی تقویت شود که بتواند الگوهای دینی و سالمی را به جامعه عرضه کند.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های تقویت مساجد توجه به ظرفیت مساجد و احیا کردن پایگاه‌های قرآنی مساجد است. مساجد اثرگذاری مهمی در حفظ و آموزش قرآن از گذشته تاکنون داشته‌اند. اما، به مرور زمان فعالیت‌های قرآنی در مساجد کم‌رنگ شده و به سمت دارالقرآن‌ها سوق پیدا کرده‌اند؛ به‌طوری که اکنون بیش از سه هزار مؤسسه قرآنی در سطح کشور داریم که غالبا این مؤسسات محل مناسبی برای فعالیت ندارند و می‌توانند مسجد را به‌عنوان پایگاه خود قرار دهند.

مدیر مؤسسه قرآنی ترنم ملکوت همدان تأکید کرد: محدود کردن ظرفیت مساجد به برگزاری مراسم جشن و نمازهای یومیه و مراسم عزاداری جفایی در حق مساجد است. احیای پایگاه‌های قرآنی در مساجد به عوامل مختلفی بستگی دارد. متولیان امور مساجد باید با اقدامات فرهنگی آگاهی داشته باشند و سخت‌افزارهای لازم را فراهم کنند‌ تا زمینه علاقه‌مندی خانواده‌ها را فراهم کنند.

لزوم آشنایی ائمه جماعت با مساجد فعال کشور

این فعال قرآنی به آشنایی ائمه جماعت با مساجد فعال کشور و الگوگیری از آنها تأکید کرد و گفت: در استان مساجد فعال کم نداریم، لازم است متولیان امور مساجد نسبت به ظرفیت مساجد نگاه مثبت‌تری داشته باشند و با الگوگیری از مساجد فعال کشور جذابیت‌های معنوی را در مساجد ایجاد کنند تا زمینه‌های انس و الفت جوانان و نوجوانان با مسجد فراهم شود.

وی ادامه داد: فعال نبودن امام جماعت مسجد، آگاهی نداشتن خادم مسجد نسبت به مسائل روز جامعه هر دو دلیل محکمی برای عدم استفاده از ظرفیت مساجد است. این مشکل با برگزاری جلسات میان رؤسای مرکز رسیدگی به امور مساجد مرتفع خواهد شد.

جهان‌آرا گفت: مسجد قائم(عج)، مسجد قبا، مسجد خاتم‌الانبیا(ص)، مسجد امام حسین(ع) در شهرک مدنی و... از جمله مساجد فعال کشور هستند که می‌توانند الگوی مناسبی برای انجام فعالیت‌های قرآنی باشند.

وی تصریح کرد: برقرار بودن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسب، ایجاد امنیت نسبی در معابر اطراف مساجد، امکان باز بودن در مسجد به غیر از زمان‌های اذان و ارائه راهکارهای سبک زندگی اسلامی در مساجد از مهم‌ترین شرایط لازم برای احیای پایگاه‌های قرآنی در مساجد است.

مدیر مؤسسه قرآنی ترنم ملکوت همدان یادآور شد: تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی امری است که همکاری سه جانبه متولیان مساجد، پایگاه‌های بسیج و ائمه جماعت را می‌طلبد. دستاورد شکل‌گیری این پایگاه‌ها همان مطالبه مردم است که بتوان از ظرفیت مساجد نهایت استفاده را در حل امور اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم به‌کار برد.

انتهای پیام
captcha