«بابای قهرمان ما»؛ قصه‌ای از جنس شهدا برای کودکان
کد خبر: 4132495
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
یکشنبه با کتاب/ 1

«بابای قهرمان ما»؛ قصه‌ای از جنس شهدا برای کودکان

نویسنده کتاب «بابای قهرمان ما» با بیان اینکه این کتاب در زمینه خاطراتی از فرزندان شهید علیرضا شمسی‌پور است، گفت: همواره دغدغه این موضوع را داشتم کودکانی که با آرامش دست پدرانشان را می‌گیرند و در خیابان قدم می‌زنند و یا با آنها به مدرسه می‌روند، باید بدانند که این امنیت و مهر پدری را مدیون از جان‌گذشتگی خانواده شهدا و از دست رفتن مهر پدری فرزندان شهدا هستند.

کتاب بابای قهرمان ما شهید علی شمسی پورخبرگزاری ایکنا از همدان در نظر دارد یکشنبه هر هفته در گفت‌وگو با نویسندگان به معرفی یک کتاب بپردازد. اولین شماره از این گفت‌وگو به معرفی کتاب «بابای قهرمان ما» می‌پردازد که این کتاب در مورد شهید شاخص جامعه ورزش «علیرضا شمسی‌پور» در سال گذشته نگاشته شده است.

لیلا گودرزیان فرد، نویسنده در گفت‌وگو با ایکنا از همدان در معرفی کتاب «بابای قهرمان ما» اظهار کرد: این کتاب در زمینه خاطراتی از فرزندان شهید علیرضا شمسی‌پور، شهید شاخص جامعه ورزش کشور در سال گذشته است. خاطرات همسر این شهید بزرگوار با عنوان کتاب «حس غریب پروانگی» را به رشته تحریر درآوردم، اما همواره این موضوع در ذهنم بود که باید این شهدا و این قهرمانان ملی ما نیز به کودکان امروزی شناسانده شوند. دغدغه این موضوع را داشتم که کودکانی که با آرامش دست پدرانشان را می‌گیرند و در خیابان قدم می‌زنند و یا با آرامش با آنها به مدرسه می‌روند، باید بدانند که این امنیت و مهر پدری را مدیون از جان‌گذشتگی خانواده شهدا و از دست رفتن مهر پدری فرزندان شهدا هستند.

وی با تأکید بر اینکه همان‌طور که والدین به تغذیه سالم و وضعیت جسمانی فرزندان خود اهمیت می‌دهند باید به کتاب خواندن فرزندان که تغذیه روح آنهاست نیز اهمیت دهند، افزود: متأسفانه ما قهرمانان واقعی کشورمان را رها کرده و قهرمانان تخیلی که غرب به ما دیکته می‌کند را جایگزین این قهرمانان کرده‌ایم که این موضوع قطعا در تعیین هدف و مسیر رشدشان بی‌تأثیر نیست.

این نویسنده یادآور شد: تمایل داشتم با نوشتن کتاب «بابای قهرمان ما» امثال شهید شمسی‌پورها را به کودکانمان معرفی کنم، چراکه اگر اهل قلم این قهرمانان را به کودکان ما معرفی نکنند در حق کودکان ظلم بزرگی روا داشته‌اند. در این شرایط است که دشمن ساکت نمی‌نشيند و قهرمانان پوشالی و تخیلی خود را به کودکان ما معرفی می‌کنند.

وی بیان کرد: این کتاب به سفارش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نگاشته و در مهرماه سال گذشته در روز کودک رونمایی شد. اهالی قلم باید شهدا، مفاهیم ارزشی را در قالب داستان و حکایت برای کودکان معرفی کنند تا بستر را برای نسلی متعهد به ارزش‌ها و اصول اخلاقی فراهم کنیم.

محمد برخوردار، مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان نیز در ادامه به خبرنگار ایکنا گفت: رویکرد ادبیات حوزه دفاع مقدس ریل‌گذاری فرهنگی و معرفی الگوهای واقعی به نسل جوان است. ثبت و ضبط خاطرات در حوزه زنان، جبهه مقاومت، شهدای شاخص و شهدای دانش‌آموز همگی در راستای الگوسازی برای نسل جوان و در حقیقت جهاد تبیین اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: ثبت و ضبط خاطرات شهدایی همچون شهید محمد رسول رضایی، شهید ۱۳ ساله و یا شهیدان تقوا‌طلب، دو برادر دانش‌آموز موجب شد که افرادی همچون شهید علی‌اصغر الیاسی با مطالعه چنین کتاب‌هایی به‌عنوان مدافع حرم راهی نبرد علیه باطل شود و در نهایت به درجه رفیع شهادت دست یابد.

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان درباره فعالیت‌های دانشگاهی این نهاد نیز گفت: تبیین مفاهیم ارزشی با نگاهی علم‌محور از دیگر رویکردهای ادبیات حوزه مقاومت است تا دانشجویانی که ذهن پرسشگر دارند بتوانند از این گنجینه عظیم استفاده کنند.

برخوردار تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه دفاع مقدس از تمامی اقشار مختلف از نویسنده نوجوان تا نویسنده ۶۰ ساله با تمام شوق به این حوزه، قلم‌زنی می‌کنند، اداره‌کل حفظ آثار نیز با تشکیل انجمن‌هایی در شهرستان‌ها، افرادی که دارای ظرفیت لازم برای نویسندگی در این حوزه هستند را شناسایی و با ارائه آموزش به آنها، سوژه‌های مربوط به هر شهرستان را به آنها معرفی و به جمع‌آوری اطلاعات و ثبت و ضبط خاطرات آنها می‌پردازد.

شناسایی ۱۰۰ نویسنده همدانی

وی از شناسایی ۱۰۰ نفر افراد صاحب قلم در استان خبر داد و گفت: از سال ۹۸ تاکنون با شناسایی این افراد توانسته‌ایم در ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس گام‌های بلندی برداریم. در میان این افراد، شخصیت‌هایی همچون آقای حمید حسام هستند که در سطح ملی و بین‌المللی قلم می‌زنند که در تلاش هستیم از انتقال دانش این افراد به نسل نویسندگان جوان استفاده کنیم.

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس همدان در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه سال گذشته توانستیم نهضت بین‌المللی ترجمه را برای اولین بار در همدان برگزار کنیم. براساس این نهضت ترجمه متون دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف رقم می‌خورد. در این نهضت ۸۰ نفر از فرهیختگان ۲۰ کشور جهان حضور داشتند که با این نهضت آشنا شدند.

برخوردار با بیان اینکه تاکنون ۱۸ کتاب حوزه دفاع مقدس استان همدان به زبان‌های مختلف ترجمه شده است، افزود: سه‌عنوان کتاب با عناوین شهید «الکرخ»، «من رضا هستم» و کتاب «حاج جلال» کتاب‌هایی بودند که در این نهضت معرفی و به ترتیب به پنج زبان، سه زبان و سه زبان مختلف ترجمه شدند.

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان در پایان گفت: سال گذشته ۷۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس نگاشته و اغلب آنها به مرحله چاپ رسیده است.

انتهای پیام
captcha