به گزارش ایکنا از همدان، آیتالله حبیبالله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، شب گذشته در جلسه 85 تفسیر قرآن کریم «سوره حمد» که در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، اظهار کرد: در جلسات قبل ضرورت هدایت ذیل آیه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» بیان شد. اساس هدایت پذیری پذیرش ربوبیت خداوند است، همانطور که در آیات قبلی این سوره مسئله ربوبیت بیان میشود.
ایمان واقعی ما به خداوند به همان اندازه است که هدایتپذیر هستیم در غیر این صورت فقط به صورت اسمی مسلمان هستیم، اما گوهر واقعی ایمان در وجود هر انسان به اندازهای است که هدایتپذیر باشد.
در آیه 123 طه خداوند در باب هدایت میفرماید «فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ هر كس از آن راهنماى من متابعت كند نه گمراه مىشود و نه تيرهبخت»، منظور از این هدایت چیست، این سوال در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) از ایشان پرسیده شد، پیامبر(ص) فرمودند منظور از این هدایت که اگر از آن پیروی کنیم دچار شقاوت نخواهیم شد این است که قائل به امام باشیم. اگر ائمه معصوم علیهمالسلام را قبول کردیم و از امر آنها تبعیت کردیم دچار شقاوت نخواهیم شد.
ابزار هدایت سه چیز است خود خدا، پیغمبر خدا و نوری که همراه با پیغمبر است؛ این نور اهل بیت علیهمالسلام هستند که قلب مؤمنان را نورانی میکند. یکی از علل قرار دادن هدایت برای انسان، این است که انسان در این دنیا در ظلمت قرار دارد، خداوند در آیه 16 جن میفرماید «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا و اگر [انس و جن] بر طریقه حق پایداری کنند حتماً آنان را از آب فراوانی سیراب خواهیم کرد،» در این آیه بیان شده این عبارت «استقاموا» اگر دوام بیاورید نشان میدهد بودن در مسیر صراط مستقیم سخت است.
سیراب شدنی که در ادامه این استقامت آمده است از امام باقر(ع) سوال شد که به چه معناست در روایتی از ایشان که در کتاب کافی آمده است یکی از معناهای ظاهری آن این است که اگر گناه نکنید بارندگی زیاد میشود، اما معنای دیگر و باطنی آن یعنی بودن در راه(مستقیم) است که همان راه علی بین ابیطالب(ع) است. آب فراوان یعنی آبی که بر قلب انسان نازل میشود و منظور نور ایمان است.
ولایت امیرالمومنین(ع) نعمتی است که نیاز به شکرانه دارد. طبق گفته پیامبر(ص) که در وصف امام علی(ع) دارند نگاه به حضرت علی(ع) نگاه به خداوند است، فضایل امیرالمؤمنین(ع) آنقدر زیاد و حیرت انگیز است که خیلی از علما حتی نمیتوانند آنها را درک کنند. پیامبر(ص) در روایتی میفرمایند علی جان اگر من و تو نبودیم خداوند عبادت نمیشد، نه ثوابی انجام میشد و نه عقابی بود؛ و فرمودند علی جان بین تو و خداوند نه حجابی است نه سدی، اما تو خود حجابی بین مردم و خداوند. اینگونه بود که امام علی(ع) فرمود اگر همین حالا تمام پردهها کنار برود ایمان من علی ذرهای تغییر نخواهد کرد.
صراط مستقیم، علی بن ابیطالب(ع) است، پیامبر(ص) که مردم را به صراط مستقیم هدایت میکند به ولایت علی دستور داده است و علی صراط مستقیم است. فردی به نام حارث از قبیله هَمدان یمن روزی به دلیل فکر کردن به مرگ دچار نگرانی و تشویش بود و این مسئله را به امام علی(ع) عرضه کرد، ایشان فرمود ای حارث نگران نباش، هر کس در شرق و غرب عالم از دنیا برود مرا میبیند.
انتهای پیام