به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی استانداری همدان، آیتالله حبیبالله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، ۲۵ آبانماه در اجلاس استانی نماز، بر جایگاه بینظیر مادران در تربیت نسل مؤمن و اهل عبادت تأکید کرد و با اشاره به روایتهای اسلامی درباره نقش مادر در سرنوشت فرزند اظهار کرد: در آموزههای دینی آمده است فرشته هنگام نگارش سرنوشت کودک، به پیشانی مادر مینگرد؛ این یعنی بخش مهمی از آینده انسان در دستان مادر رقم میخورد.
وی افزود: اگرچه پدر و مادر هر دو در تربیت فرزند مسئولاند، اما نقش اصلی در شکلدهی به روح و ایمان کودک با مادر است. خداوند متعال بزرگترین و سختترین کار یعنی تربیت انسان را بر عهده زنان قرار داده است.
شعبانی با اشاره به جایگاه والای زن در فرهنگ اسلامی بیان کرد: دوازده امام ما محصول دامن پاک بانویی به نام حضرت زهرا(س) هستند. جایگاه زن، جایگاه پرورش انسان است؛ چه در خانه و چه در محیط کار و جامعه، باید نقش تربیتی خود را حفظ کند.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت نماز در بنیان خانواده اظهار کرد: فرزندان ما بیش از گفتار، از رفتار ما تأثیر میپذیرند. اگر ببینند پدر و مادر نماز را با عشق و آرامش میخوانند، در ذهنشان نماز بهعنوان یک ارزش نهادینه میشود. اما اگر نماز را تنها یک تکلیف یا عادت ببینیم، آن روح معنوی به نسل بعد منتقل نخواهد شد.
شعبانی بیان کرد: به معلمان و مدیران مدارس نیز توصیه میکنم همانگونه که دانشآموزان را به نماز دعوت میکنند، خودشان هم در صف نماز حاضر باشند تا دعوتشان اثرگذار باشد.
امام جمعه همدان با بیان اینکه زنان حتی میتوانند در خانه امام جماعت فرزندان خود شوند، افزود: در فقه ما منعی برای امامت خانمها در نمازهای غیرجمعه نیست؛ بنابراین مادران میتوانند در جمع فرزندان خود نماز جماعت برقرار کنند تا الگویی عملی برای آنان باشند.
نماینده ولی فقیه در همدان به ضرورت لذت بردن از نماز اشاره کرد و گفت: نماز تنها تکلیف شرعی نیست، بلکه لذت معنوی و ارتباطی با پروردگار است. اگر نماز را با عشق بخوانیم، به زندگی هدف، آرامش و مقاومت در برابر سختیها میبخشد.
وی بیان کرد: خداوند انسان را برای رنج و ترس از جهنم نیافریده بلکه برای لذت از ارتباط با خالق و عشق ورزیدن به او خلق کرده است. همانگونه که فیلسوفان اسلامی چون بوعلی سینا و عارفانی همچون ابنعربی گفتهاند، اساس حرکت عالم بر محبت است و نماز تجلی همین عشق الهی در وجود انسان است.
انتهای پیام