بانوان نمونه و فعال هیئت‌های مذهبی ملایر تجلیل شدند
کد خبر: 4203967
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

بانوان نمونه و فعال هیئت‌های مذهبی ملایر تجلیل شدند

طی مراسمی در دانشکده علوم قرآنی ملایر از بانوان فعال و فرهیخته هیئت‌های مذهبی ملایر تجلیل شد.

بانوان نمونه و فعال هیئت های مذهبی ملایر تجلیبل شدند به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام روح الله رستمی، مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر عصر چهارشنبه در نخستین مراسم تجلیل از بانوان فعال فرهیخته و نمونه هیئت‌های مذهبی در دانشکده علوم قرآنی ملایر با اشاره به فعالیت‌های گسترده هیئت‌های مذهبی شهرستان ملایر، گفت: این هیئت‌ها دارای ارکان مختلفی هستند که همه این ارکان در کنار یکدیگر فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای خدمت رسانی به عزاداران در مناسبت‌های مختلف به ویژه ایام محرم و صفر دارند.

وی با اشاره به اینکه راه رسیدن به سعادت و دور ماندن از آسیب‌های اجتماعی توسل به قرآن و ائمه اطهار(ع) است، افزود: اگر بخواهیم ایرادات جامعه را برطرف کنیم راه نجات آن عمل و تمسک به این کتاب آسمانی است.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر به اجرای طرح مستورا همزمان با ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: این طرح با عنوان مستورا یا آیه‌های زندگی یک طرح سراسری و کشوری است که در چهار سطح برنامه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در برش شهرستانی در ملایر باید یکصد هزار نفر در این طرح قرار گیرند، تصریح کرد: در این راستا نیاز است همه دستگاه‌های فرهنگی  شهرستان در کنار دیگر دستگاه‌ها پای کار باشند.

رستمی با اشاره به اینکه در واقع هدف از اجرای این طرح تبیین اندیشه‌های انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم و توجه به مسائل روز دنیا و جامعه از جمله مسئله غزه است، گفت: کلیات این طرح  اطلاع رسانی شده و در ماه رمضان و ایام سال اجرا می شود، طرح مسطورا بسیار، طرح مبسوطی است و مشارکت و همراهی بانوان تأثیرگذار باعث اجرای موفق طرح خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های بانوان در بخش های مختلف در سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت‌های ستاد نهضت پیشرفت بانوان ملایر اشاره کرد و گفت: این ستاد از مجموعه‌های جدید است که در سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته و بحمدالله بسیار موفق عمل کرده است.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر با بیان اینکه این ستاد در قالب دو طرح رفیقانه و حرف آورد برای نسل نوجوان و جوانان کار می‌کند، یادآور شد: ستاد نهضت پیشرفت بانوان ملایر در حوزه های مختلف موفق عمل کرده و به صورت مستمر فعالیت‌ها را ادامه می‌دهد.

وی در ادامه خطاب به بانوان هیئتی ملایر گفت: ما در هیئت رسالتی را بر عهده داریم و آن خدمت به جامعه در حوزه های مختلف است و با توجه به اینکه  اغلب هیئت های مذهبی ما هیئتی‌های حسینی هستند، باید به این موضوع توجه کرد که هدف اصلی اباعبدالله حسین از قیام عاشورا رفع مشکلات جامعه بود و همه ما نیز در امتداد مسیر سیدالشهدا(ع) و قیام عاشورا وظیفه دایم در راستای رفع مشکلات جامعه گام برداریم.

رستمی با گریزی به بیانه دوم گام انقلاب اسلامی افزود: سه اصل مهم در این بیانیه خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است که این سه گام باید در هیئت دنبال شده و بتوان به جامعه ایده آل و اسلامی از منظر قرآن و ائمه اطهار در راستای منویات رهبری رسید.

در ادامه سید جلال موسوی نیز با اشاره به فعالیت 250 هیئت مذهبی ثبت شده در شهرستان ملایر، گفت: تعدادی از این هیئت‌ها هئیت بانوان است که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند.

رئیس شورای هئیت‌های مذهبی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از بانوان شاخص هیئات مذهبی ملایر، افزود: این مراسم به همت شورای هیئات مذهبی ،اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر و با همکاری اداره تبلیغات اسلامی برگزار شده است. هدف از برگزاری این مراسم ارج نهادن به زحمات و خدمات بانوان شاخص هیئات مذهبی  است، در این مراسم از بانوان فعال و شاخص هیئات مذهبی تجلیل می‌شود.

موسوی در خصوص نحوه ارزیابی و ملاک های انتخاب بانوان شاخص، گفت: مقررشد مسئولان هیئات مذهبی از بین بانوان هیئت مذهبی خود خواهرانی را که دارای یکی از آیتمهای  خانواده شهدا و ایثاگران،حافظ یک جزء به بالا ازسوره های قرآن کریم، ورزشکار، کارمند، دارای سه فرزند و بالاتر،رتبه علمی و کار آفرین باشند دو نفر را معرفی کنند که از افراد معرفی شده 90 نفر تجلیل شدند.

رئیس شورای هیئات مذهبی افزود: جوایز مراسم تقدیر را اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر تقبل کرده و ما نیز کمال تقدیر از از اداره اوقاف و امرو خیریه ملایر داریم.

در ادامه سمیه شمس مدرس دانشگاه ومسؤل گروه نهضت مادری ملایر نیز اظهارکرد: بانوان پرچمدار هیئت به پیروی از حضرت زهرا(س) قیام کرده و در کنار توجه به اصالت خانواده و ایفای نقش همسری و مادری، از فعالیت و جهاد در عرصه اجتماع غافل نشدند.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌ها تشکل‌های مردمی و منحصر به فرد هستند، افزود:در واقع هئیت ها  واحدهای اجتماعی  بوده که بر محور مودت و محبت اهل بیت  شکل گرفته‌اند.

مدرس دانشگاه ملایر با گریزی به ریشه و تاریخچه این پدیده از زمان خود ائمه معصومین گفت:ائمه اطهار با توصیه به اصحابشان هیئت تشکیل می‌دادند که نمونه آن بعد از حادثه کربلا بود که  امام سجاد (ع) این روش یعنی تشکیل جلسات عزاداری نهضت امام حسین را ادامه دادند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: یکی از اصحاب امام صادق (ع) با امام ملاقات کرد، امام از او پرسیدند «تجلسون و تُحدثون» آیا با یکدیگر نشست و برخاست دارید و با هم گفت و گو می کنید؟ او پاسخ داد بله فدایتان شوم این کار را می کنیم .امام فرمودند :«من این مجالس را دوست دارم» این بخش از روایت نشان می‌دهد که همین تعامل و ارتباط دو طرفه مومنان در مجالس مورد رضایت و محبت امام است.

شمس ادامه داد: اصل این جمع و اجتماع مومنان موضوعیت داشته و با ارزش و مهم است بدون لحاظ زمان مکان و تعداد افراد... سپس امام فرمودند «فرحم الله من احیا امرنا» خداوند رحمت کند بر کسی که امر ما را با برپایی این مجالس زنده بدارد،«احیا امرنا» یعنی هیئت فقط برای بیان حدیث و سخن و روضه نیست هیئت محل توقف نیست بلکه مبدا حرکت و عمل است این اجتماع مومنان باید اثرگذار باشد.

وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری که هیئت را  کانون جهاد می‌دانند، افزود: جهاد گاهی در عرصه نظامیست و بیشتر مواقع عرصه جهاد متفاوت است لذا باید هیئت را کانون جهاد تبیین و محل تبیین مکتب اسلام  دانست.

مدرس دانشگاه ملایر خطاب به بانوان هیئتی گفت: از وظایف کارکردهای اصلی هیئت شناسایی نیازهای جامعه است چرا که هیئت متشکل از خود مردم اقشار مختلف و در واقع در کف میدان اتفاق حضور دارد لذا می‌تواند و باید با توجه به نیازهای مردم مسائل جامعه در عرصه‌های مختلف تربیتی اجتماعی فرهنگی خانوادگی و حتی اقتصادی و سیاسی در هیئت تبیین اتفاق بیفتد بنابراین یکی از ویژگی‌های هیئت تراز مسئله محوری است، یعنی هیئت باید مسئله‌ای از مسائل جامعه پیرامون خود را حل کند.

وی یکی دیگر از آثار و کارکردهای هیئت را افزایش محبت برشمرد و تصریح کرد: زندگی امروزی یک زندگی مدرن شهری و شلوغ است که در آن کمبود ارتباطات خانوادگی و کم شدن مهر  محبت را می‌بینیم و در عوض خودخواهی و فردگرایی را افزایش داده است، در چنین فضایی به واسطه محبت اهل بیت هیئتی تشکیل شده و مردم را دور هم جمع می‌کند.

شمس اضافه کرد: شاید در شرایط مشابه افراد نتوانند یک تجمع شلوغ را به سادگی تحمل کنند، خسته می‌شوند اما در تجمع هیئت و در اجتماع مومنانه دلها جلا پیدا می‌کند و نشاط ایجاد می‌شود ،حتی در مجالس روضه و گریه که حزن وجود دارد  این حزن باعث جلای روح و رشد افراد شده که این نشاط و اثر مثبت به برکت محور هیئت یعنی محبت و ولایت امام است.

این مدرس دانشگاه ملایر یاوآور شد: باید توجه داشته باشیم که از ما نخواسته‌اند که تنها متوسل شویم یا به هیئت برویم و به دیگران کاری نداشته باشیم حقیقت هیئت این است که همه افراد به صورت یک واحدِ پیوسته در حال حرکت به سوی امام و هدایت هستند.

وی با اشاره به اینکه هیئت امروز ما امتداد خیمه‌هاست که در روز عاشورا در دفاع و تبعیت از امام حسین(ع) برپا شد تصریح کرد: پس ما هم در این کاروان در حال حرکتیم.

شمس بیان کرد: در کاروان حسینی دو مفهوم اصلی امام و امت وجود دارد که امام که مشخص است اما منظور از امت تک تک افراد جامعه بوده که به هم پیوسته و همه ما یک پیکریم و امام را راس این پیکراست لذا هیئت باید تجلی زندگی جمعی باشد.

وی با بیان اینکه هیئت مانند نخ تسبیح باید مومنین را به هم پیوند زده و با هم مرتبط کند  گفت:در هیئت باید همه از احوال یکدیگراز شرایط محله و مسائل جامعه باخبر باشند و در قبال آنها خود را مسئول بدانند و حضور در هیئت یک حضور متفاوت و اثرگذار باشد.

 مدرس دانشگاه ملایر یادآور شد: بانوان هئیتی در در یک هیئت که در قبال یکدیگر مسئولیت دارند در این صورت است که یک هیئت تراز داریم و این هیئت می‌تواند جریان ساز و مقدمه ساز ظهور باشد که نمونه جهانی و حیرت انگیز این زندگی جمعی را در حرکت عظیم اربعین دیده و تجربه کرده‌ایم یک حرکت مردمی بسیار بزرگ و زیبا که جلوه‌ای از مسئولیت جمعی در تمدن اسلامی را به دنیا نشان داده است.

در ادامه این مراسم از بانوان فرهیخته هیئتی ملایر با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha