با وجود پیشرفت روزافزون رسانهها که جهان را در محاصره اطلاعاتی قرار داده اما همچنان کتاب به عنوان یک رسانه مکتوب و دوستداشتنی ارزش و جایگاه خود را دارد و نمیتوان از تأثیر آن در روابط اجتماعی و فردی بهراحتی عبور کرد.
کتابخانهها یکی از مکانهایی هستند که کتابخوانها با آن آشنا بوده و زمانی را به حضور در آن میگذرانند تا کتاب مورد علاقهشان را در یک محیط آرام بخوانند گرچه کتابخوانها از هر فرصتی برای مطالعه استفاده میکنند؛ در خانه، در مترو، در اتوبوس و قطار و هواپیما و در فضای آزاد اما فضای کتابخانه به آنها شوق مطالعه میدهد.
قصه دلدادگی بانوی امروز ما به کتاب و ترویج کتابخوانی از همان کودکی آغاز شده از همان دوران تحصیل به خواندن کتاب علاقه داشته است و تحصیل در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی وی را بیشتر به سمت نشر دانایی و اقدمات جهادیاش سوق میدهد. خبرنگار ایکنا از همدان گفتوگویی با فاطمه نصیری بانوی فعال فرهنگی ملایر کرده است که مشروح آن را در زیر میخوانیم:
فاطمه نصیری، فارغالتحصیل رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه پیام نور مرکز ملایر و از مربیان جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان کشور هستم که بیشتر فعالیتم در این حوزه در مناطق محروم کشور است.
دارای یک باشگاه کتابخوانی در سطح کشور به نام «سفیران دانش» هستم که متشکل از دانش آموزان مقطع ابتدایی در پایه پنجم است، همچنین در کتابخانه سازی در کشور حدود 18 سال است که در مسیر مجهز کردن مدارس محروم روستایی و شهری به کتابخانه مشارکت دارم. در این وادی خانم اشرف خادمی زارع از کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور و از خیرین اصلی در حوزه کتابخانه سازی برای مدارس مناطق محروم روستایی و شهری کشور مرا کمک کرده است.
آغازگر این فعالیتهایم که در زمینه مجهز کردن مدارس مناطق محروم روستایی و شهری بود به زمان کودکی ام بر میگردد یعنی زمانی که 7 ساله بودم.
از هر کتابی که میخریدم 2 تا می خریدم. یکی رو برای خودم برمیداشتم و آن یکی را به مدرسه ای که کتابخانه نداشت اهدا می کردم. کم کم این حس در من رشد کرد و به صورت حرفه ای زمانی که به عرصه نشر و چاپ ورود کردم با همکاری ویژه نهادهای فرهنگی کشور به سمت مدارس محروم رفتم و شروع به ایجاد کتابخانه برای این مدارس کردم.
اولین گام جهادی خود را به صورت خاص از ملایر آغاز کردم؛ در سال 1401 پنج هزار جلد کتاب به مدارس محروم روستایی و شهری شهرستان ملایر با همکاری ویژه نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کتبی از نشر خود و همچنین همکاری آقای شیری معاون وقت پرورشی آموزش و پرورش ملایر به 80 مدرسه اهدا کردیم که قسمت اعظم این آمار را با حمایت ویژه خانواده محیط بان شهید مهندس عبدالله یاری تقدیم کردیم.
دومین گام خود را در سال 1402 و 1403 با همکاری رئیس و معاون آموزش و پرورش منطقه سامن انجام دادیم. در این زمینه بالغ بر 5 هزار و 825 جلد کتاب به 73 مدرسه ابتدایی، دبیرستان و هنرستان با همکاری ویژه نهادهای فرهنگی کشور اهدا شد، علاوه بر این تعداد ذکر شده، از کتب نشر خودم نیز به مدارس محروم روستایی و شهری منطقه سامن تعدادی کتاب اهدا شد. سومین گام جهادی خود را در منطقه سامن در سال 1403 آغاز کردم که قرار است که در این مسیر از همکاری دیگر همکارانم استفاده کنم.
سومین گام جهادی خود را در همین منطقه سامن در سال 1403 آغاز کردم که قرار است که در این مسیر از همکاری دیگر همکارانم استفاده کنم.
در سال 1393 وارد عرصه نشر و چاپ شدم، در چهارچوبی خاص به فعالیت پرداختم، تاکنون بیش از 70 عنوان کتاب در ردههای سنی نوجوان، بزرگسال از نویسندگان در شهر ملایر و در شهرهای دیگر نشر و چاپ کردهام. با توجه به اینکه مخاطبان برایم مهم هستند کتابهایی را میپذیرم که از لحاظ محتوا و سبک نوشتاری قوی و دارای درونمایه باشند.
از جمله کتابهایی که بسیار پرفروش بود و از شهر شهریار هم سفارش چاپ کتاب را داشتم کتاب با عنوان «حماسه بابک» نویسنده و گردآورنده همایون مطیعی بود که با حمایت فرهنگی شهرداری ملایر انجام شد و در کتابفروشیهای ملایر به فروش رسید.
کتاب «شاهکارهای مادربزرگ» نوشته خانم طوبی دشتبین، کتاب «ندا نفیس» نوشته غلامعلی قلخانباز، کتاب شعر «یلدا بدون برف» نوشته دکتر محمد وصالی، کتاب «جواهر شاهو» نوشته خانم سبا صالحی نویسنده نوجوان، کتاب «مسافر شهر شقایق» از خانم فاطمه جباری، کتاب شعر «گلی در کویر» نوشته آقای احمد رادفر و ... بوده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به صدور مجوز و پروانه نشر باید حساسیت بیشتری به خرج بدهد؛ تا ناشرانی که از قوانین و از محتوایی که به زیر دستگاه نشر و چاپ میبرند اطلاعاتی ندارند اقدام به نشر هر کتابی نکنند. یکی از دلایلی که مردم کشور اهل مطالعه نیستند شاید به خاطر همین اشخاصی هستند که وارد عرصه نشر و چاپ میشوند و سررشتهای از این حرفه ندارند، گاهی کتابهایی وارد بازار میشود که دارای موضوعات تکراری است یا موضوع ندارد. خوانندهها نیز باید مواظب باشند هر کتابی را مطالعه نکنند.
فاطمه رحمتی
انتهای پیام