کد خبر: 4301787
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۴
رئیس بنیاد بوعلی سینا بیان کرد

نبوت؛ اساس شکل‌گیری زندگی اخلاقی و اجتماعی در اندیشه ابن‌سینا

انشاالله رحمتی با بیان اینکه کتاب شفا به بحث نبوت اختصاص یافته و پایان آن به مسئله امامت ختم می‌شود، گفت: ابن سینا به‌عنوان فیلسوفی بزرگ، نبوت را پل ارتباطی انسان با خداوند و اساس شکل‌گیری زندگی اخلاقی و اجتماعی دانسته است.

انشاالله رحمتی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران و رئیس بنیاد بوعلی سینابه گزارش ایکنا از همدان، انشاالله رحمتی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، چهارم شهریورماه در همایش علمی «ابن‌ سینا؛ حکیم هزاره‌ها» که در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، اظهار کرد: در فلسفه دین و زندگی اجتماعی امروزه، مشکل اصلی درک درست و عمیق از مسئله نبوت است.

وی بیان کرد: در فلسفه مدرن، گروهی از فیلسوفان، دین را بر مبنای عقل محض و بدون نیاز به نبوت پذیرفته‌اند، اما ابن‌ سینا به‌عنوان فیلسوف بزرگ، نبوت را پل ارتباطی انسان با خداوند و اساس شکل‌گیری زندگی اخلاقی و اجتماعی دانسته است.

رحمتی گفت: کتاب شفا، این اثر فلسفی و مهم به بحث نبوت اختصاص یافته و پایان آن به مسئله امامت ختم می‌شود. ابن‌ سینا با استدلال‌های فلسفی، اثبات وجود نبوت و کیفیت دعوت پیامبر به‌سوی خدا را پایه‌گذاری می‌کند که برای تبیین بنیان دین، اخلاق و سیاست بسیار حیاتی  و مهم است.

وی بیان کرد: نظریه نبوت ابن سینا می‌تواند به‌عنوان یکی از پیشگامان نظریه قرارداد اجتماعی در فلسفه سیاسی تلقی شود. این نظریه با برهانی مستحکم، اساس زندگی مدنی و اخلاقی را شکل می‌دهد و با نظریه‌های مدرن غربی مانند آثار هابز، جان لاک و روسو قابل مقایسه است.

رحمتی ادامه داد: ابن سینا انسان را موجودی اجتماعی می‌داند که برخلاف حیوانات به تنهایی قادر به تأمین نیازهای خود نیست و ناگزیر به زندگی جمعی و تقسیم کار است. از این‌رو، نبوت نه تنها نقش هدایتگر بلکه پایه‌گذار نظم اجتماعی است.

وی اظهار کرد: در دنیای مدرن ارتباط انسان با آسمان و وحی به شدت کاهش یافته و تنها شناخت عقلانی از خدا باقی مانده است. ابن سینا می‌آموزد که این شناخت عقلانی بدون حضور نبوت کامل نمی‌شود و نبوت همچنان برای رشد اخلاقی و اجتماعی ضروری است.

استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران بیان کرد: ابن سینا در نظریه نبوت خود نشان می‌دهد که پیامبر باید انسانی کامل و برتر باشد که به‌وسیله وحی مردم را به‌سوی کمال و اخلاق دعوت می‌کند و پیامبر یا نبوت انسانی است که باید از جنس مردم باشد و نه فرشته‌ای مجرد است. این انسان کامل نقش واسطه میان خدا و بشر را دارد و هدایت دینی را امکان‌پذیر می‌کند. 

رحمتی گفت: امیدوارم در آینده پژوهش‌های عمیق‌تری درباره تأثیر نظریه نبوت ابن سینا بر فلسفه دین، اخلاق و سیاست انجام شود، چراکه این اندیشه‌ها به فهم بهتر دینی و اجتماعی جهان امروز کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha