جامعه اسلامی نیازمند رسیدن به عدالت اقتصادی است
کد خبر: 4020485
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
در جلسه تفسیر موضوعی مطرح شد؛

جامعه اسلامی نیازمند رسیدن به عدالت اقتصادی است

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: یکی از مسائلی که قرآن آن را از عوامل قوام جامعه می‌داند مسئله اقتصاد است. جامعه اسلامی نیاز دارد که در مسائل مالی به عدالت اقتصادی برسد.

حبیب‌الله شعبانی موثقی نماینده ولی‌فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، در بیست و دومین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که شب گذشته، 21 آذر‌ماه در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، بیان کرد: یکی از مسائلی که قرآن کریم آن را از عوامل قوام جامعه می‌داند مسئله اقتصاد است.

وی با بیان اینکه قرآن در سوره نسا و برخی دیگر از آیات، مال و ثروت را قوام جامعه به حساب می‌آورد، افزود: در نگاه اسلام دو نوع برخورد با مال وجود دارد، گاهی نگاه به ثروت به جنبه تفریح و خوش‌گذرانی است که جامعه را دچار فقر می‌کند و یا اینکه گاهی انسان دچار افراط می‌شود که هر دو نوع نگاه اشتباه است.

امام جمعه همدان یادآور شد: وقتی حاکمیت بی‌قید و شرط ثروت و مال در زندگی اتفاق بیفتد انسان دچار افراط می‌شود، و یا با آن فخر می‌فروشد یا اسراف می‌کند، لذا نگاه به مال و ثروت در صورتی مذموم است که هدف انسان از آن مال به تعبیر قرآن کریم تکاثر باشد.


بیشتر بخوانید:


شعبانی بیان کرد: برای اینکه جامعه به تعادل اقتصادی و یا به تعبیری به عدالت اقتصادی برسد هم مردم نقش دارند هم دولت و حاکمیت.

وی با اشاره به آیات و روایاتی که فقر را مذمت می‌کند، بیان کرد: از معصوم(ع) حدیث داریم «اگر دو چیز با هم ترکیب شوند محصول آن فقر فردی و اجتماعی می‌شود؛ کسالت و تنبلی و ناتوانی و عجز» و یا حدیثی دیگر وجود دارد که «خیری نیست در کسی که دوست ندارد از مال حلال پول جمع کند» با این حدیث در می‌یابیم اسلام هدف ما از داشتن ثروت را می‌خواهد اصلاح کند.

شعبانی ادامه داد: در بسیاری از روایات داریم ملعون است کسی که گدایی کند و کار نمی‌کند، امروز بسیاری از مشکلات جامعه ما به دلیل تنبلی است، فضای عمومی جامعه نباید به سمتی برود که به کمک مؤمنانه چشم داشته باشد، در اسلام انسان موظف است که کار ‌کند تا به کسی اظهار نیاز نکند حتی برای قرض گرفتن.

وی اضافه کرد: در حدیث داریم یکی از کمالاتی که همه کمالات در آن قرار دارد برنامه‌ریزی اقتصادی است، زندگی امام علی(ع) به گونه‌ای است که تولیدات ایشان در حد بسیار بالا و مصرفشان به عنوان حاکم جامعه اسلامی در حد بسیار پایین است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه اسلام اصلاً فقر را تائید نمی‌کند، توضیح داد: امام علی(ع) به فرزند خود محمد حنفیه می‌فرماید «از فقر تو نگرانم از فقر به خدا پناه ببر که فقر دین انسان را ضایع می‌کند و عقل انسان را سرگردان می‌کند»، با وجود اینکه امام علی(ع) خود به حداقل دنیا قناعت کرده بودند اما دارای زمین‌ها و تولیدات بسیاری بودند. ایشان وقتی می‌خواهند به عنوان حاکم و والی به مردم گزارش اقتصادی بدهند می‌فرمایند امروز کار مردم به جایی رسیده که همه خانه دارند، همه نان گندم می‌خورند (کسی نان جو نمی‌خورد) و همه آب شرب دارند. این گزارش نشان از این است که حاکم اسلامی تنها نباید به فکر عبادت و آخرت مردم باشد بلکه در مورد اقتصاد و بهبود شرایط زندگی آنها نیز باید اقداماتی داشته باشند.

وی توضیح داد: اگر اسلام معتقد است که فقر نباید وجود داشته باشد از طرفی هم با اسراف و تجمل‌گرایی کاملاً مخالف است در آیه 27 سوره اسراء می‌فرماید «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ بی‌تردید اسراف‌کنندگان و ولخرجان، برادران شیاطین‌اند» و یا در آیه 43 سوره غافر می‌فرماید «وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ و اینکه اسراف‌کاران اهل آتش‌اند.» متأسفانه در زندگی‌های معمولی ما این اسراف وجود دارد، هدر رفتن نان یا برنج در هر وعده غذای ما از مصادیق ااسراف است

شعبانی با اشاره به آیه 7 سوره حشر كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ تا (این اموال عظیم) در میان ثروتمندان شما دست به دست نگردد» گفت: جامعه اسلامی نیاز دارد که در مسائل مالی به عدالت اقتصادی برسد، امام علی می‌فرماید خداوند از حاکمان اسلامی تعهد گرفته است که همچون فقیرترین افراد جامعه زندگی کند نه اینکه حقوق 200 میلیون تومانی دریافت کند، همچون زندگی امام راحل و رهبر معظم انقلاب که به ما نشان می‌دهد حاکمان اصیل اسلامی چگونه زندگی کرده و می‌کنند.

وی با اشاره به نقش مردم در شکل‌گیری اقتصاد صحیح تصریح کرد: در حدیث معصوم(ع) داریم اگر می‌خواهید بی‌نیاز شوید اهل تجارت باشید که خداوند صنعتگر کارآفرین امین را دوست دارد، اگر کسی که می‌تواند کشاورزی کند و زندگی خود را اداره کند اما انجام نمی‌دهد از رحمت خود دور است، در نامه امام علی به مالک یکی از سفارش‌های ایشان آبادانی بلاد است، امام علی(ع) در تسهیل تولید بسیار مؤثر بودند.

نماینده ولی‌فقیه در همدان گفت: بخشی از عدالت اقتصادی در جامعه با ورود خود مردم تأمین می‌شود انفاق و زکات از وظایف و نقش‌های مردم در تعادل اقتصادی جامعه است، سرمایه‌دارانی که چند میلیارد سرمایه خود را در بانک گذاشته و چند صد میلیون سود خود را دریافت می‌کند در ایجاد اشتغال و تولید بسیار موثر است اما خود را کنار کشیده و راحتی خود را اولویت قرار داده در صورتی که اگر با این سرمایه کارخانه‌ای راه‌اندازی شود ظرفیت های تولیدی و اشتغالی زیادی ایجاد می‌شود.

شعبانی با بیان این نکته که ورود به عرصه تولید و اقتصاد امروز جهاد است، یادآور شد: ورود به عرصه اقتصاد، تولید و اشتغال امروز بسیار مشکل است همان‌طور که خداوند در سوره صف می‌فرماید با مال خود جهاد کنید، وقتی نام جهاد آورده شده یعنی این مهم با مشکلات بسیاری همراه است چراکه قوانین موجود، نگاه‌های کوتاه اطرافیان درگیری بیمه و... همه مشکلاتی را بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تنها دولت در قوام اقتصاد نقش ندارد، بلکه برای عدالت اقتصادی تکافل عمومی نیاز است اینکه همه نسبت به بقیه اعضای جامعه احساس مسئولیت کنند، دولت به تنهایی نمی‌تواند این عدالت را ایجاد کند.

 

انتهای پیام
captcha