حجتالاسلام والمسلمین سعید خادمی، مدرس تفسیر قرآن کریم در همدان در گفتوگو با ایکنا از همدان با اشاره به راههای نفوذ شیطان بر انسان اظهار کرد: وقتی شیطان به علت تکبر از درگاه الهی رانده شد با انسان دشمن شد و تمام تلاشش را بر این قرار داد که او را گمراه کند.
در آیات ۱۶ و ۱۷ سوره اعراف یکی از مهمترین کارهایی که شیطان برای گمراه کردن بشر انجام میدهد بیان شده است؛ در این آیات خداوند میفرماید: «قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ؛ شیطان گفت که چون تو مرا گمراه کردی من نیز البته در کمین بندگانت در سر راه راست تو مینشینم.»؛ «ثمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ؛ آنگاه از پیش روی و از پشت سر و طرف راست و چپ آنان در میآیم (و هر یک از قوای عامله و ادراکی آنها را به میل باطل میکشم)، و بیشتر آنان را شکرگزار نعمتت نخواهی یافت.»
بیشتر بخوانید:
بنابراین مهمترین راه نفوذ شیطان بر انسان آن است که از هر چهار طرف انسان را احاطه کند تا او را ناشکر و ناسپاس نسبت به خداوند قرار دهد. تا نعمتهای متعددی که خداوند به انسان داده را نبیند و ناشکری کند.
خداوند در آیه ۳۴ سوره ابراهیم نیز میفرماید: «وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ؛ و از انواع نعمتهایی که از او درخواست کردید به شما عطا فرمود، و اگر نعمتهای (بیانتهای) خدا را بخواهید به شمار آورید هرگز حساب آن نتوانید کرد، (با این همه لطف و رحمت خدا) باز انسان سخت ستمگر و کفر کیش و ناسپاس است.»
چرا باید با وجود این همه نعمتی که خداوند به ما بخشیده و قابل شمارش نیستند باز هم ناشکری کنیم و تحتتأثیر حیلت شیطان قرار بگیریم؟ در آیه ۱۴۷ سوره نساء نیز خداوند به جایگاه و اهمیت شکرگزاری اشاره کرده است: «مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا؛ خداوند چه غرضی دارد که شما را عذاب کند اگر (لطف خدا را) شکر گزارید و به او ایمان آرید؟ خدا شکر نعمت از شما میپذیرد و علمش (به صلاح خلق) محیط است.»
بنابراین اگر این دو کار را انجام دهید، شکرگزار خداوند باشید و ایمان بیاورید خداوند شما را عذاب نخواهد کرد. اهمیت شکرگزاری به حدی است که در کنار ایمان آوردن آمده است.
انتهای پیام