هدف اصلی در جنگ‌های مسلمانان چیست؟
کد خبر: 3966583
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
نکات جزء دهم قرآن کریم/

هدف اصلی در جنگ‌های مسلمانان چیست؟

یک قرآن پژوه همدانی به هدف اصلی جنگ‌های مسلمانان و رو به رو شدن‌ها در جزء دهم قرآن کریم پرداخت و گفت: خداوند هم تعداد نیروهای دشمن را کم و هم تعداد مسلمانان را در نظر آنها کم نشان می‌دهد.

هدف اصلی در جنگ‌های مسلمانان چیست؟حجت‌الاسلام صادق صالح، قرآن‌پژوه همدانی، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، به چرایی جنگ‌های مسلمانان و کمتر بودن امکانات و تعداد آنها در جنگ‌ها پرداخت و اظهار کرد: ِدر آیه 43 سوره انفال خداوند می‌فرماید «اذْ يُريكَهُمُ اللَّهُ في‏ مَنامِكَ قَليلاً وَ لَوْ أَراكَهُمْ كَثيراً لَفَشِلْتُمْ وَ لَتَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ لكِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ إِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ در خواب، خدا شمارشان را به تو اندک نشان داد. اگر شمار آنها را بسيار نشان داده بود، از ترس ناتوان مى‌شديد و در تصميم به جنگ به مناقشه برمى‌خاستيد، ولى خداوند شما را از دشمنان در امان داشت، كه او به آنچه در دلهاست آگاه است». طبق این آیه زیاد به حساب آوردن نیروهای دشمن موجب اختلاف می‌شود، یعنی ترس عامل دو دستگی است.

وی ادامه داد: یکی از آثار مهم «کم حساب آوردن» دشمن، جلوگیری از دودستگی و اختلاف است، هدف از جنگ و رودررویی، مقاومت و رشد است نه پیروزی یا شکست و به همین خاطر وقتی می‌فرماید ما تعداد مسلمانان را در نظر کفار کم نشان می‌دهیم و تعداد شما را نیز کم، این انتظار می‌رود که بگوید تعداد شما را در چشم آنها زیاد نشان می‌دهیم اما می‌فرماید «وَ إِذْ يُريكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ في‏ أَعْيُنِكُمْ قَليلاً وَ يُقَلِّلُكُمْ في‏ أَعْيُنِهِمْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ و آنگاه كه چون به هم رسيديد آنان را در چشم شما اندك نمود و شما را نيز در چشم آنان اندك تا آن كار كه مقرر داشته بود واقع گردد. و همه كارها به خدا برمى‌گردد».(44/انفال)

صالح با اشاره به این آیه گفت: بنابراین خداوند هم تعداد نیروهای دشمن را کم و هم تعداد ما را در نظر آنها کم نشان می‌دهد. البته از طرف دیگر برای این که مؤمنین و مسلمانان نترسند و رشد کنند خدا پیروزی‌هایی نصیبشان می‌کند. یعنی پیروزی هدف نیست بلکه وسیله است برای نترسیدن و مقاوم شدن، همانگونه که شکست برای دیدن و جبران نواقص و برطرف کردن کمبودها، رشد و تکامل هدف است.


بیشتر بخوانید:


این قرآن پژوه همدانی گفت: به دو دلیل امکانات مسلمانان معمولاً کم است اول اینکه هدف رشد است و خداوند متعال می‌خواهد مسلمانان از طریق مقاومت در طوفان‌های حوادث و مشکلات و جنگ‌ها رشد کنند لذا تعداد و امکانات آنها را بیشتر از دشمن قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به علت رعایت عدالت در بین لشکریان اسلام و کفر خدای متعال در عوض کمک خودش و ایمان مسلمانان به خودش، امکانات کفار را بیشتر می‌کند یعنی از آنجا که کفار ایمان به خدا و پشتیبانی او را ندارند تعداد بیشتر و امکانات دارند، مسلمانان تعداد و امکانات ندارند اما ایمان و کمک خدای متعال را دارند.

صالح با اشاره به آیه 45 سوره انفال «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا لَقيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ اى اهل ايمان! هنگامى كه [در ميدان نبرد] با گروهى [از مشركان و كافران‏] برخورد كرديد، ايستادگى نماييد و خدا را بسيار ياد كنيد تا رستگار شويد». بیان کرد: هر چه ایمان و استقامت (تقوا) مسلمانان بیشتر باشد نیاز به تعداد کمتری در جنگ خواهند داشت.

این قرآن پژوه طبق آیه 65 سوره اعراف گفت: دشمن داشتن توهم نیست بلکه یک حقیقت غیرقابل انکار است و در مرحله دوم باید وابستگی لشکریان اسلام را به تعداد نیروها و امکانات اصلاح کنیم، چرا که در جنگ حُنین با اینکه نیروهای مسلمانان بیشتر بود اما چون مسلمانان از توکل به خدای متعال غافل شدند و به نیروها و امکاناتشان دل بستند و مغرور شدند، عرصه بر آنها تنگ شد و فرار را ترجیج دادند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha