ملاک مؤمن شدن چیست / شایعه‌پراکنی از منظر قرآن
کد خبر: 3968249
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
نکات کلیدی جزء هجدهم /

ملاک مؤمن شدن چیست / شایعه‌پراکنی از منظر قرآن

یک قرآن‌پژوه همدانی به انتشار شایعه‌پراکنی بر اساس دیدگاه قرآن و جزء هجدهم پرداخت و گفت: آیات 11 تا 19 سوره نور به مسئله شایعه پراکنی می‌پردازد که موضوعی کاملا به روز بوده و بسیار به درد روزگار ما می‌خورد خصوصاً با شایعه‌پراکنی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

انتشار شایعه‌پراکنی از منظر قرآنحجت‌الاسلام والمسلمین صادق صالح، قرآن‌پژوه همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه ابتدای سوره مؤمنون با «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» آغاز شده و انتهای سوره هم «لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ» است، اظهار کرد: تنها راه خوشبختی و سعادت این است که مؤمن باشی و به خدا کفر نورزی.

وی افزود: قطعاً بزرگ‌ترین آرزو، هدف و گمشده هر انسانی خوشبختی و سعادت است و همه تلاش‌های انسان از ارتباطات و رفت‌وآمد گرفته تا خرید و فروش، ازدواج، کسب علم، صلح و جنگ و... برای رسیدن به سعادت است، این سوره بزرگ‌ترین مطلب و خواسته انسان‌ها را مطرح کرده است.

صالح با بیان اینکه اگر واقعاً به‌دنبال سعادت هستیم باید به‌ دقت به‌دنبال راهکار ایمان و فرار از کفر باشیم، بیان کرد: اما ملاک مؤمن شدن چیست؟ آیات 2 تا 11 این راهکار را در قالب شرح دقیق صفات مؤمنان بیان می‌کند، اين اوصاف آن‌قدر حساب شده و جامع است كه جنبه‌های مختلف زندگى فردى و اجتماعى را تحت پوشش خود قرار می‏دهد.

وی ادامه داد: سپس با بیانی دقیق و ظریف این اوصاف را زیرمجموعه و فرع بر ایمان به خالق انسان و هستی می‌نماید به این معنا که سعادتمند شدن مبتنی بر ارتباط گرفتن، باور و توجه قلبی به آفریننده پدیده‌های شگفت و محیرالعقول است نه خودِ پدیده‌ها.


بیشتر بخوانید: 


این قرآن‌پژوه با اشاره به نکات اخلاقی سوره نور، یادآور شد: کیفیت ارتباط زن و مرد با یکدیگر و بیان انواع آن (سودمندترین و زیان‌بارترین؛ زیباترین و زشت‌ترین نوع ارتباط آن‌ها با یکدیگر)، زشتی تهمت زدن و راهکار جبران آن، ایجاد و ترویج شایعه در جامعه و بهترین و عقلانی‌ترین نحوه برخورد با آن، موضوعاتی است که در این سوره بیان می‌شود.

صالح با اشاره به اینکه برای داشتن جامعه‌ای پاک، آرام، با رعایت احترام متقابل و نورانی، قرآن کریم مواردی را بیان می‌کند، توضیح داد: قرآن می‌گوید مردان و زنان نامحرم در نگاه به یکدیگر دقت کنند و به نگاه خریدار به یکدیگر نگاه نکنند، خصوصاً مردان و برای یکدیگر جلب‌ توجه نداشته باشند خصوصا زنان، که اگر این‌گونه باشد مرتکب زیان‌بارترین و زشت‌ترین ارتباط خواهند شد و جامعه نیز تحت تأثیر این زیان و زشتی قرار خواهد گرفت.

صالح ادامه داد: بر اساس این آیات بهترین نوع ارتباط نامحرمان با یکدیگر طبق یک عهد و قرارداد به نام نکاح است، جالب این است که برای فراهم کردن امر ازدواج یک دستور اجتماعی می‌دهد و گویا همه جامعه و خصوصاً مسئولان را در این امر مسئول می‌داند و می‌فرماید «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُم ...» برای زنان و مردان مجرد و همچنین بردگان و کنیزانی که صلاحیت ازدواج دارند، مقدمات ازدواج را فراهم کنید اگر دست خالی و تنگ‌دست هستند، خدا از سر بزرگواری بی‌نیازشان می‌کند چراکه خدا روزی‌گستر است.

وی تأکید کرد: مطلب بسیار مهم و به‌روز دیگری که در این سوره بسیار خوب و دقیق از آیات 11 تا 19 به آن می‌پردازد؛ بحث برخورد با خبرهایی است که در جامعه پخش می‌شود و شایعه می‌شود، جریانی به نام داستان «افک» عده‌ای از منافقان به رهبری عبدالله‌ بن‌ أبی با نقشه‌ای ناجوانمردانه و شیطنت‌آمیز، به یکی از همسران پیامبر(ص) تهمت زشت ناموسی زدند و این شایعه را بین مسلمانان پخش کردند. آن‌ها می‌خواستند با توطئه علیه خاندان نبوت، به اسلام و مسلمین ضربه بزنند، متأسفانه گروهی از مسلمانان هم تحت تأثیر این شایعه‌پراکنی قرار گرفتند و به آن دامن زدند.

صالح افزود: خداوند متعال با فرستادن این آیات نورانی شدیداً با این توطئه شیطانی منافقان خبیث و خائن مقابله کرد و مسلمانان را از افتادن در دام آن‌ها برحذر داشت و فرمود مردان و زنان با ایمان وقتی این شایعه را شنیدید چرا به او که یکی از خودتان بود خوش‌گمان نبودید و نگفتید که این حرف حتماً دروغ است؟! چرا تهمت‌زنندگان چهار شاهد نیاوردند...!؟ آن شایعه را از زبان هم شنیدید و بی‌آنکه اطلاع دقیقی از چند و چون آن داشته باشید دهان‌ به‌ دهان چرخاندید و گفت‌وگو درباره‌اش را سهل و ساده گرفتید، در حالی‌ که از نظر خدا مسئله کوچکی نیست، خدا نصیحتتان می‌کند که دیگر از این کارهای زشت نکنید.

وی ادامه داد: این آیات بسیار به درد روزگار ما می‌خورد خصوصاً با شایعه‌پراکنی در فضای مجازی، ای کاش ما نیز در برخورد با خبرهای اجتماعی چنین توصیه‌ای را عملی می‌کردیم که قطعاً جامعه‌ای بهتر و سعادتمندتر خواهیم داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha