بایدها و نبایدهای دولت سیزدهم
کد خبر: 3976942
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
انتخابات 1400/ 11

بایدها و نبایدهای دولت سیزدهم

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی نهج‌البلاغه همدان در نشست ایکنا با اشاره به رابطه شعار و عمل، مطرح کرد: این رابطه همان تعهدی است که انسان نسبت به خدا احساس می‌کند، اگر کاندیدایی به آیه 36 سوره اسراء اعتقاد داشته باشد شعار بدون عمل نمی‌دهد، چراکه خود را برای هر کلام و وعده‌ای که به مردم می‌دهد مسئول می‌داند، تا تعهد و مسئولیت در برابر خداوند نباشد شعار به عمل تبدیل نمی‌شود.

تعهد و مسئولیت در برابر خداوند؛ مهم‌ترین ضمانت عملی شدن شعارهای کاندیدای منتخببه گزارش ایکنا از همدان، احمد حبیبیان، مدرس دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی نهج‌البلاغه همدان در نشست «بایدها و نبایدهای دولت پیش رو» که در دفتر خبرگزاری ایکنا همدان برگزار شد، با اشاره به مشارکت مردم در این دوره از انتخابات، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند «مَن لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ​» هر کس زندگی مادی ندارد زندگی آخرتی هم ندارد؛ در حقیقت معیشت حرف اول را می‌زند و متأسفانه در این برهه کم‌کاری و عدم توجه برخی از مسئولان به این موضوع موجب شده است که زندگی مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری همراه شود.

وی با بیان اینکه شرکت در انتخابات یک وظیفه است، گفت: مشارکت 37 درصدی در نظرسنجی‌ها نشان از نارضایتی مردم از مسئولان کنونی می‌دهد که با پارادایم‌های مختلف همچون روند مناظرات می‌تواند این آمار را تغییر و میزان مشارکت را بالا ببرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آیه 69 سوره عنکبوت «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ؛ و کسانی که برای به‌دست آوردن خشنودی ما با جان و مال کوشیدند، بی‌تردید آنان را به راه‌های خود راهنمایی می‌کنیم؛ و یقیناً خدا با نیکوکاران است»، بیان کرد: کار شیطان ایجاد یأس است اینکه مردم نسبت به سرنوشت و آینده کشور ناامید شوند از القائات و همزات دشمن و شیطان است.


بیشتر بخوانید:


حبیبیان با اشاره به اهم مشکلات اقتصادی که در دولت کنونی وجود دارد، توضیح داد: وجود بعضی از مفاسد اقتصادی از جمله تورم ناشی از بی‌ارزش شدن پول کشور، کاهش تولید چه در بخش کشاورزی و چه در صنعت، قاچاق در گمرک که میل صنعتگر برای تولید را از بین می‌برد، مسئله واردات که دشمن تولید است (در دولت آینده باید رقم صادرات به رقم واردات ارجح باشد)، فرار مالیاتی، عدم تثبیت قیمت دلار، از جمله نبایدهایی است که در حوزه اقتصاد در دولت کنونی وجود داشت.

وی افزود: وجود دلالان یکی از نبایدهایی است که در این حوزه وجود دارد، پول به جای اینکه به جیب صنعتگر یا کشاورز برود با چندین برابر سود به دست واسطه‌ها و دلالان می‌رسد که در دولت بعدی لازم است به‌طور جدی با این مقوله مبارزه شود، هم‌چنین مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی، سامان یافتن نظام مالیاتی کشور، طراحی جامع برای راه‌اندازی بانکداری اسلامی البته با تکیه بر تولید نه سود بانکی و ربا، تشکیل یک اتاق فکر قوی درباره اقتصاد کشور متشکل از نخبگان که کاری جز این اتاق فکر نداشته باشند و ماهانه به مردم گزارش بدهند، نبایدهایی است که اگر رعایت شود خود به خود بایدهای دولت بعد را تعیین می‌کند.

وی گفت: بانک مرکزی به‌عنوان ثقل اقتصاد کشور در وجود مشکلات اقتصادی مقصر است و اکنون بودن افرادی که مسبب بروز مشکلات در کشور هستند در انتخابات موردپسند نیست.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی نهج‌البلاغه همدان با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی نشئت گرفته از مشکلات فرهنگی است، توضیح داد: وقتی فرهنگی اسلامی و الهی باشد، در سایه چنین فرهنگی امانت، درستکاری، صداقت، ایثارگری و... گسترده می‎شود، طبق فرمایش امام(ره) تا خود را نسازیم جامعه ساخته نمی‌شود؛ متأسفانه در این 40 سال پس از انقلاب، نتوانسته‌ایم خود را به فرهنگ اسلامی برسانیم، ریشه بدفرهنگی ما در وابستگی به دنیا است، اینکه مردم جامعه به سمت تجمل‌گرایی سوق پیدا کردند.

پرداختن به مسئله فرهنگ؛ مهم‌ترین اهتمام دولت آینده

حبیبیان با بیان اینکه در جامعه ما به جای اینکه مسئولیت باری باشد بر روی دوش انسان متأسفانه تبدیل به یک طعمه شده است، گفت: کاندیداها در مناظرات همدیگر را تخریب می‌کنند، وقتی ملاک دنیا و پول‌پرستی باشد، فرهنگ به حاشیه رفته یا حتی از بین می‌رود، از این رو پرداختن به مسئله فرهنگ باید یکی از مهم‌ترین اهتمام دولت آینده باشد.

وی اشاره کرد: هر انسانی جهانی از معنویت و فطرت خدادادی است و یک قالب صنعتی نیست، علت اخم کردن عده‌ای به مظاهر دینی همچون حجاب در ظاهر قضیه است، مردم عصبانی و خسته هستند اگر صداقت (از سوی مسئولان) در جامعه حاکم شود این موضوعات اصلاح می‌شود، همان‌طور که در شهادت سردار سلیمانی همه در این راه همراه شدند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه شعار از کلمه شعور گرفته شده است، گفت: شعور دو نوع است شیطانی و رحمانی، شعاری که از شعور رحمانی برمی‌آید سازنده است و فطرت انسانی را برمی‌انگیزاند، هر چه این شعار غنی‌تر، سالم‌تر و فطری‌تر باشد برانگیزنده‌تر است، همان‌طور که در انقلاب اسلامی مردم با شعارهای خود رژیم پهلوی را سرنگون کردند.

مهم‌ترین ضمانت عملی شدن شعارها

وی با اشاره به رابطه شعار و عمل، گفت: این رابطه همان تعهدی است که انسان نسبت به خدا احساس می‌کند، اگر کاندیدایی به آیه 36 سوره مبارکه اسراء «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا؛ و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد» اعتقاد داشته باشد شعار بدون عمل نمی‌دهد چراکه خود را برای هر کلام و وعده‌ای که به مردم می‌دهد مسئول می‌داند، تا تعهد و مسئولیت در برابر خداوند نباشد شعار به عمل تبدیل نمی‌شود.

فاطمه عزیزی‌هرمز، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد همدان نیز در این نشست با اشاره به مشکلات فرهنگی که اقتصاد را نیز درگیر کرده است، اظهار کرد: وقتی یک محصول تولید می‌شود باید به دنبال رضایت مشتری هم بود، اگر در کشور وارداتی انجام می‌شود باید این اقلام وارداتی بازار رقابتی ایجاد کند، اما متأسفانه تولیدکنندگان داخلی در این شرایط زودتر خود را عقب می‌کشند چراکه در ابتدا خود را قابل رقابت با جنس خارجی نمی‌دانند.

وی ادامه داد: ما ایرانی‌ها در فرهنگ خود کمی راحت‌طلب هستیم و آن‌طور که باید به‌دنبال ارتقا دادن خود نیستیم، به‌طور مثال کتابی که در کشوری همچون ژاپن منتشر می‌شود تیراژ میلیونی دارد اما در ایران تیراژها بسیار پایین است، در کشور ژاپن روزنامه ویژه دانش‌آموزان دارند تا فرهنگ مطالعه را نهادینه کنند، در اصل تفریح مردم این کشور مطالعه است.

صداقت؛ مهم‌ترین و اثرگذارترین راه مقابله با دسیسه سیاسی

محمدعلی حیدری دلگرم، پیشکسوت جهادی در همدان نیز در این نشست گفت: گاهی طرح دسیسه‌های سیاسی به‌منظور دفع ارزش‌ها اتفاق می‌افتد، از این رو صداقت مهم‌ترین و اثرگذارترین راه مقابله با این دسیسه‎‌هاست، در زمان ما صادق‌تر از حضرت امام(ره) کسی نبوده است.

وی افزود: سه نوع قدرت استکباری، تزویری و اخلاص در نظام مدیریت‌های کلان وجود دارد. امام خمینی(ره) با قدرت اخلاص انقلاب اسلامی را مدیریت کرد و تمام مردم از او پیروی کردند، یا قدرت سردار سلیمانی را نمی‌توان قدرت اسلحه دانست بلکه قدرت این شهید بزرگوار نیز قدرت اخلاص است.

دلگرم با اشاره به اینکه آنچه امام(ره) به ما آموخت اخلاص و کار برای خدا بود، یادآور شد: اخلاص دل‌ها را برمی‌گرداند، همان‌طور که در تشییع پیکر سردار سلیمانی دل‌ها برگشت، اگر مناظرات و اعلام برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری با اخلاص باشد در این دور از انتخابات نیز طبق گفته امام(ره) خداوند دل‌ها را برمی‌گرداند و شاهد مشارکت بالا و انتخاب کاندیدای اصلح خواهیم بود.

این پیشکسوت جهادی با اشاره به اینکه مشکلات قابل‌انکار نیست و وجود دارد، بیان کرد: در این راه توصیه امام(ره) وحدت کلمه است اینکه امید خود را از تکنوکرات‌ها و غربی‌ها برداریم تا با تلاش بتوان بر مشکلات فائق آمد.

چرایی مشکلات اقتصادی در دولت کنونی

وی با اشاره به اهم مشکلات اقتصادی در دولت فعلی، اظهار کرد: چرخش پول زمینه‌ساز مشکلات کنونی بوده است و باز کردن این گره‌ها یکی یکی و به آرامی با وحدت کلمه قابل حل است. همان‌طور که امام سجاد(ع) می‌فرماید «مروت و جوانمردی از آن کسی است که پول را بچرخاند» در این دولت پول در چرخش نبود وقتی این چرخش اتفاق افتاد اتحاد را ایجاد می‌کند چراکه دلالی را از بین می‌برد، دلالی که به نوعی بنگاه‌داری را در کشور رواج داده و در تمام قشرها و مشاغل متأسفانه دیده می‌شود.

این فعال اجتماعی با اشاره به مسئله دلالی که یکی دیگر از مشکلات اساسی کشور است، بیان کرد: بانک‌ها بزرگ‌ترین ضرر را به مردم و کشور وارد کرده‌اند، چراکه سیستم بانکی سیستم دلالی است، تا سیستم بانکی اصلاح نشود هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، لذا بزرگ‌ترین هنر رئیس‌جمهور آینده این است که سیستم بانکی را اصلاح کند، کما اینکه دستورالعمل بانک اسلامی وجود دارد و از سوی آیت‌الله اراکی تدوین شده است.

دلگرم با بیان اینکه اسلام سیاست خاص خود را دارد، یادآور شد: سیاست اسلام عین دیانت است و این مسئله باید عملی شود یعنی در سیاست فریب و دروغ نباید راه داشته باشد. سیاست یعنی برنامه‌ریزی دقیق سبک زندگی کارگر ما یا حتی رهبر جامعه، سیاست مراتبی دارد که باید رعایت شود، بصیرت نیز اصلی‌ترین موضوع در سیاست خارجی است که راه نفوذ جاسوسان را می‌بندد.

خودکفایی؛ عامل اصلی رشد اقتصاد کشور

این سفیر جهادی در چندین کشور دنیا با اشاره به ارتباط بین سیاست و اقتصاد، گفت: اینکه برخی ادعا می‌کنند که درهای دنیا به روی ما بسته است و این عدم ارتباط با برخی از کشورها موجب ایجاد مشکلات در بحث معیشت شده است، ادعایی اشتباه است، چراکه آنچه باعث رشد اقتصادی یک کشور می‌شود خودکفایی است، به‌طور مثال سال‌ها پیش در فامنین همدان پنبه‌زارهایی وجود داشت و در همدان نیز کارخانه چیت‌سازی بود و لباس همدانی‌ها از سوی این کارخانه تأمین می‌شد، آیا این رویه در تولید و اقتصاد پیشرفت است یا اینکه کشوری اجناس موردنیاز خود را وارد کند؟

وی افزود: آنچه در رونق اقتصادی یک کشور اهمیت دارد خودکفایی است که البته عده‌ای به دلیل منافع خود اجازه نمی‌دهند کشور در تولید کالاهایی به این مرحله برسد، از طرفی بعد از رسیدن به خودکفایی می‌توان ارتباط با برخی از کشورها که معامله با آنان سود ده است وارد ارتباط شد؛ به‌طور مثال همدان در زمان‌های گذشته در زمینه فرش صادرات زیادی انجام می‌داده است که می‌تواند برای کشور ارز آوری داشته و صنعت را رشد دهد.

این جهادگر همدانی با بیان اینکه روشنفکران بیمار در کشور اجازه پیشرفت را نمی‌دهند، توضیح داد: اوایل انقلاب نیز عده‌ای می‌گفتند درهای ما به روی کشورهای دنیا کاملاً باید بسته باشد و عده‌ای در مقابل این تفکر می‌گفتند باید با همه جهان ارتباط داشته باشیم که هر دو تفکر اشتباه بود، لزوماً ارتباط با امریکا یا اروپا برای ما سودزا نیست چراکه گاهی در مبادلات تجاری اتفاقاً ارتباط با کشورهایی همچون کشورهای آفریقایی می‌تواند سود بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاورد.

ایمان داشتن به یک شعار آن را به تحقق می‌رساند

وی با اشاره به اینکه شعارهایی که کاندیدا می‌دهند یا هویت باطنی دارد یا هویت ظاهری (برای رأی جمع کردن)، تصریح کرد: هر فردی یک کارت ملی دارد که شماره ملی آن هویت ظاهری او را نشان می‌دهد، شناسنامه نیز هویت قومی و خانوادگی ما را نشان می‌دهد، رفتار هر فرد نیز شناسنامه‌ای است که کردار او را نمایان می‌کند، لذا شعارهایی که کاندیداها بیان می‌کنند برآمده از همان شناسنامه کرداری آنهاست و در صورتی قابل قبول است که عملی باشد، اینکه کاندیدایی شعاری بدهد که به آن اعتقاد دارد در نهایت آن شعار تحقق می‌یابد.

دلگرم با اشاره به روند مناظرات اظهار کرد: سطح مناظرات پایین بود، مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری باید موجب سربلندی مردم شود، اینکه در مقابل توهین‌ها صبوری کرد و پاسخی نداد حرکت درستی است چراکه باید روی برنامه‌ها متمرکز شد. هم‌چنین این برنامه‌ها در قالب وعده نباید باشد بلکه برنامه‌ای جامع برای آینده کشور باشد، به هم تاختن بدترین شیوه گفتمان است، اخلاق و کردار و گفتار ما که باطن ما را تشکیل می‌دهد باید در این معرفی‌ها بروز داده شود.

انتهای پیام
captcha