20 ویژگی که یک رئیس‌جمهور صالح باید داشته باشد
کد خبر: 3971234
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
انتخابات 1400 / 2

20 ویژگی که یک رئیس‌جمهور صالح باید داشته باشد

استاد حوزه علمیه همدان با بیان 20 ویژگی حکمران شایسته بر اساس آیات و روایات معصومین(ع)، اظهار کرد: یک حاکم اسلامی و یا فردی که می‌خواهد در حکومت اسلامی پست و مقامی را بر عهده بگیرد باید علم و دانش مناسب با آن مسئولیت را داشته باشد.

20 ویژگی که یک رئیس‌جمهور صالح باید داشته باشددر آستانه انتخابات تعیین اصلح‌ترین فرد برای اداره امور جامعه امری بسیار مهم است که در قرآن و روایات معصومین ویژگی‌هایی برای این افراد تعیین شده است.

به دور از هرگونه جناح و حزبی، فرد با مراجعه به دو اصل قرآن و روایات می‌تواند فرد اصلح را در بین منتخبان تعیین و اداره امورش را به وی بسپارد.

انتخاب یک فرد فاکتورهای مهمی دارد که خبرگزاری ایکنا در طی چندین شماره به تبیین این موضوع پرداخته، به امید آنکه مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد و فردی شایسته زمامدار امور کشور شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی سلیمانیان، استاد حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، 20 ویژگی برای یک حکمران شایسته برشمرد و گفت: یک حاکم اسلامی و یا فردی که می‌خواهد در حکومت اسلامی پست و مقامی را بر عهده بگیرد باید علم و دانش مناسب با آن مسئولیت را داشته باشد، قرآن کریم در زمینه برخی افرادی که از سوی خداوند برای اداره امور جامعه انتخاب شده‌اند می‌فرماید «وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ» (بقره/ 247) به مفهوم اینکه دانش و آگاهی بسیار به آن‌ها بخشیدیم.

وی ادامه داد: بر اساس همین آیه از قرآن یک فرد شایسته برای اداره امور باید توانایی جسمی کافی را نیز برای پذیرش و انجام مسئولیت داشته باشد به این معنا که به او علم و توانایی جسمی بخشیدیم، فرد رئیس‌جمهور فقط چند ساعت از وقتش را برای صرف اداره امور جامعه نمی‌گذارد بلکه ممکن است کل روز و شب درگیر جلسات و حل‌وفصل امور باشد، بنابراین باید توانایی جسمی لازم را داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه گفت: یک رئیس‌جمهور شایسته باید حافظ بیت‌المال باشد و اجازه دست‌اندازی به بیت‌المال را ندهد، درباره حضرت یوسف(ع) در قرآن می‌خوانیم که ایشان از خداوند درخواست می‌کنند «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ یوسف گفت: مرا سرپرست خزانه‌های این سرزمین قرار ده؛ زیرا من نگهبان دانایی هستم.»

ارائه برنامه در بحران‌ها

سلیمانیان با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های یک مدیر شایسته اسلامی ارائه راهکارها در بحران‌ها برای کشور و زیردستانش است، افزود: چنین فردی با ارائه برنامه‌ها می‌تواند کشور را در امواج طوفان‌ها به سلامت عبور دهد و تنها عامل تمام مشکلات را به تحریم‌ها معطوف نکند چراکه چنین فردی برنامه‌ای برای دوران بحران نداشته است، حضرت یوسف(ع) با ارائه برنامه توانست هفت سال قحطی را به‌خوبی سپری کند.

وی با اشاره به اینکه یک حکمران شایسته از هیچ‌ کس به غیر از خدا ترسی ندارد، افزود: توکل به خدا و سر خم نکردن در مقابل ابرقدرت‌ها از ویژگی‌های یک مدیر شایسته است.

سلیمانیان مدارا با مردم را از دیگر ویژگی‌های یک حاکم شایسته برشمرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند «از رئوس حکومت‌داری مدارا با مردم است» چراکه عده‌ای مؤمن و عده‌ای غیرمؤمن هستند که مدیر با مدارا می‌تواند آن‌ها را با خود همراه کند تا در راستای حل مشکلات کشور یاری‌اش کنند.

وی اظهار کرد: در متن برخی دعاها داریم که «خدایا کسی را بر ما مسلط نکن که بر ما رحم نکند» بنابراین یک مدیر اسلامی باید نسبت به همنوعان خود رحم و شفقت داشته باشد و فقط خود را مسئول اداره کارمندان دولت نداند.

استاد حوزه علمیه همدان صداقت در گفتار را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور دانست و گفت: مردم از رئیس‌جمهور انتظار ندارند اخبار سرّی کشور را در رسانه‌ها اعلام کند اما انتظار دارند مشکلات کشور را صادقانه با آن‌ها مطرح کند تا چاره‌ای برای حل آن پیدا شود، مردم حکومت ستم‌شاهی را کنار زدند، جنگ تحمیلی را تحمل کردند که در شرایط فعلی از مسئولان خود دورویی مشاهده نکنند.

سلیمانیان با تأکید بر اینکه یک مدیر شایسته پست و مقام را زمینه خدمت می‌داند، نه زمینه قدرت گرفتن جناحش، افزود: شهید بهشتی در این باره می‌فرمایند «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» یک مدیر شایسته پست و مقام را فرصتی برای خدمت کردن می‌داند نه قدرتمند کردن جناح خودش.

وی ادامه داد: حاکمی که زندگی اشرافی دارد نمی‌تواند مشکلات مردم را درک و برای حل آن‌ها اقدام کند، بنابراین یک مدیر شایسته با یک زندگی ساده و دور از اشرافی‌گری باید درد دل مردم را بفهمند و آن‌ها را درک کند.

رئیس‌جمهور شایسته نگاه به ظهور و مهدویت دارد

استاد حوزه علمیه همدان با تأکید بر اینکه یک مدیر شایسته اسلامی نگاه به ظهور و مهدویت دارد، افزود: یک رئیس‌جمهور شایسته نگاه به دست فرصت‌طلبان و قدرتمندان ندارد بلکه برای زمینه‌سازی ظهور تلاش می‌کند و معتقد است با آمدن مهدی موعود(عج) همه مشکلات بشر حل خواهد شد.

وی تأکید کرد: یک مدیر شایسته حکومت را ملک خداوند می‌داند و به توحید حاکمیتی معتقد است، چنین مدیری معتقد است اصل حکومت برای خداست و اگر انسان‌هایی در این دنیا به حکومت می‌رسند باید در محدوده رضایت و اذن خداوند گام بردارند.

انتخاب همکاران از بیوت صالحه

استاد حوزه علمیه همدان گفت: امام علی(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر می‌فرماید «نیروهای خود را از خانه‌های صالح انتخاب کن»، بنابراین یکی از ویژگی‌های یک حکمران شایسته این است که همکارانش را از خانه‌ها و بیوت صالحه انتخاب می‌کند.

وی تأکید کرد: مردم در انتخاب فرد اصلح باید توجه داشته باشند که این شخص در فتنه‌ها و بزنگاه‌های قبلی کشور چه مواضعی را اتخاذ کرده است، در فتنه 88، درباره برجام و سایر امور چه رویکردی از خود داشته است.

سلیمانیان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در زمینه انتخابات دو فتوا داده‌اند «مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح»، باید فرد صالح‌تر از سایرین را شناخته و آن را به سایر افراد بشناسانیم.

رئیس‌جمهور شایسته وعده‌های توخالی به مردم نمی‌دهد

استاد حوزه علمیه همدان تأکید کرد: یک مدیر اصلح برای فعالیت‌هایی که برنامه‌ای برای آن ندارد شعار نمی‌دهد، قرآن کریم در این باره می‌فرمایند «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» (صف/ 2) یک مدیر نباید به مردم وعده‌های توخالی بدهد.

وی با اشاره به اینکه یک رئیس‌جمهور شایسته باید به خانواده و اطرافیان تسلط و نظارت کافی داشته باشد، افزود: در صورتی که یکی از اطرافیان خطایی را مرتکب شد، مثلاً اختلاسی کرد نباید بگوید که ارتباطی به من ندارد، رئیس‌جمهور باید قدرت کنترل داشته باشد.

رئیس‌جمهور وامدار جریان خاصی نباشد

استاد حوزه علمیه همدان با بیان اینکه یک رئیس‌جمهور شایسته حق را به خاطر خوش‌آمد جریان خاصی کنار نمی‌گذارد، گفت: احزاب مختلف شاید درخواست‌های بسیاری از رئیس‌جمهور داشته باشند اما یک مدیر شایسته باید حق و مصلحت مردم را ملاک کارهای خود قرار دهد.

وی در پایان تصریح کرد: یک رئیس‌جمهور در جمهوری اسلامی ایران باید وامدار و بدهکار هیچ حزب و گروهی نباشد و بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر تصمیم بگیرد و از نظر فکری آزاد باشد تا بتواند بر اساس مصلحت کشور تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام
captcha